Gå til innhold

«Jeg vil ikke ha noen sigøynere om bord. Vennligst gå av»


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

synes det er helt greit, har ingen ting til overs for tiggere

Du kan da ikke mene at rasisme er greit som sådan? Jeg skjønner T-banesjåførens problem, men si direkte at ham ikke vil ha mennesker fra en etnisk gruppe er ikke den beste måten å løse problemet på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er forskjell på mørkhudede og sigøynere. Mørkhudede er mørkhudede, og de kan ikke velge å være noe annet. Å kaste ut mørkhudede er rasisme. Sigøynere, er derimot mer sammenlignbart med en religion, hvor du selv kan velge om du vil være en del av dem eller ikke. Å kaste ut sigøynere er like legitimt som å kaste ut narkomane, tiggere, kristne eller muslimer. Du velger selv om du vil være en del av det eller ei. Om gruppen du har valgt å være en del av generelt lager mye kvalm og problemer, så mener jeg at det er helt legitimt å stenge disse ute slik at andre får et bedre tilbud.

Så da hadde det også vært greit å ikke ønsket for eksempel buddhister om bord?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sigøynere/Rumenere ligger på topp i lommetyveristatistikken. Klart de utgjør en irritasjon, også der de tigger på offentlige transportmidler ol.

Dessverre har vi ingen rett til å kaste dem ut, før de utgjør en eller annen form for sjenanse. Noe om man er tålmodig bare kan vente på skjer, om man trenger en grunn;)

Møkk lei av å sitte sliten på T-banen fra Blindern for så bli nedrendt av et par av de idiotene der med trekkspill, tute og tiggerkopp.

Men stemmer man på Arbeiderpartiet, og nerder i Venstre så er dette hva vi får. De mangler totalt evne til å se på disse irritasjonsmomentene, topping av visse kriminalstatistikker, og det at vi tross alt hjelper et helt folkeferd sette tigging som livsstil i omgang, som nødvendig å gjøre noe med.

Over hele Europa har alle land forsøkt bygge boliger, sette inn alt av møbler, hvitevarer ol. Gi matpenger, jobb og skoletilbud til romanifolket.

 

I alle tilfeller endte det opp med nedribbing av hus, og ut på veiene igjen.

 

De tjener mest på å være lathans.

I Romania må de jobbe for sosialtrygd, det vil de ikke. Ungene deres blir holdt unna skole, for eller vil de ikke ha noen nytte av dem om de ikke tigger.

Rett og slett parasittering satt i system, styrt av klanoverhoder, som bor i sigøynerpalassene sine i England og Spania.

Eneste midlet for å få bukt med prostitusjon og krminalisering av barn, er at EU samla går til et oppgjør med denne kulturen, tar fra dem barna, setter dem i system, med skole og integrering til samfunnet, og lar foreldrene se dem under oppsyn. Kanskje da vil vi få fruktbare mennesker i fra denne kulturen, og de kan dyrke sin kultur, dvs de beste sidene av dem, i egnede miljøutviklede samfunn.

Så jævla enkelt kan det faktisk gjøres!

Endret av Zenzer
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så da hadde det også vært greit å ikke ønsket for eksempel buddhister om bord?

 

Ja, men det gir jo ikke noen mening å stenge ute folk som ikke er til sjenanse for andre.

 

EDIT: Jeg prater som om dette skulle vært et privat foretak, som ikke var underlagt alle mulige statlige reguleringer og krav, noe det ikke er. Siden det er offentlig transport, så må man jo være politisk korrekte...

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Ja, men det gir jo ikke noen mening å stenge ute folk som ikke er til sjenanse for andre.

 

EDIT: Jeg prater som om dette skulle vært et privat foretak, som ikke var underlagt alle mulige statlige reguleringer og krav, noe det ikke er. Siden det er offentlig transport, så må man jo være politisk korrekte...

Er sikkert de som synes buddhister er til sjenanse også.

Lenke til kommentar

Selv om jeg mener at det er legitimt å kaste ut folk basert på valg de selv har tatt, så er det ingenting som tilsier at noen vil kaste ut folk som ikke er en plage for andre. :)

 

T-banesjåføren burde helst ha brukt ordet tiggere uansett, det er alltid best å kun ta de som faktisk gjør noe galt.

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg mener at det er legitimt å kaste ut folk basert på valg de selv har tatt, så er det ingenting som tilsier at noen vil kaste ut folk som ikke er en plage for andre. :)

 

T-banesjåføren burde helst ha brukt ordet tiggere uansett, det er alltid best å kun ta de som faktisk gjør noe galt.

Hva som regnes som en plage vil jeg påstå er ganske individuelt.

Lenke til kommentar

Det eneste problemet i denne saken er tilsynelatende at bussjåføren brukte begrepet "sigøynere". Sigøynere er etterhvert blitt eksperter på kamuflasje og uansett hva man kaller dem så hevder de seg stigmatisert. Da er det bare å dra rasismekortet når noen forsøker å kritisere noe du har gjort.

 

 

"Sigøynere er en bred samlebetegnelse på flere beslektede, historisk omvandrende folk i Europa, som trolig stammer fra det nordlige India.[1] Betegnelsen «sigøyner» har en ukjent betydning og ble tillagt disse omvandrende folkeslagene av andre europeiske folkeslag. De folkegruppene som kalles sigøynere består av flere ulike språklige kulturer som betegnes som blant annet rom eller roma (upresist også kalt «romfolk» eller enda mer misvisende som «romfolket» i noen norske medier), romani, sinti og kaale. Noen av disse begrepene brukes om ulike grupper i ulike land. Det er uenighet blant sigøynere om hvilke begrep som bør brukes, og endel sigøynere oppfatter rom/roma som stigmatiserende, mens andre har argumentert mot selve sigøynerbegrepet eller det engelske begrepet gypsy (som betyr «egypter» og har en annen opprinnelse enn det norske ordet). De fleste sigøynere snakker det som i Norge blir kalt romanés, et språk som ligger nært moderne indiske språk som hindi og urdu."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...