Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny småbil under 200.000 kr


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å kjøpe meg en ny bil, 2013 modell. Til mitt bruk holder det i grunnen med en småbil, og da ser jeg for meg noe i prissjiktet 150-200k.

 

Da det finnes litt av hvert å velge mellom her, har jeg litt problem med å bestemme meg. Jeg setter derfor pris på råd, erfaringer og tilbakemeldinger. Håper at noen kan hjelpe meg litt her.

 

Noen av de mest aktuelle jeg har sett på er:

  • Kia Rio (best garanti)
  • Mazda 2 (billigst og mest for pengene)
  • Renault Clio (ny modell)
  • Toyota Yaris (klassiker)
  • Ford Fiesta (ny modell, lekkert design)

Andre kandidater som jeg ikke har vurdert like sterkt:

  • Hyundai i20
  • Citroen C3
  • Mitsubishi Colt
  • Peugeot 208

For øyeblikket heller jeg mest mot Fiesta eller Yaris, da med tanke på verdien ved videresalg. Fiestaen er uten tvil stiligst, men dog dyrest. Yarisen gir mye for pengene, men har litt kjedelig design. Har også vurdert hybrid-utgaven (siden denne har finere design), men da bikker jeg over 200k.

 

Noen som har noen innspill, kommentarer eller gode tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du for en Yaris bil det bli noe billigere med deler om du skulle trenge dette senere. Hvor lenge har du tenkt til å ha bilen da?

 

Om du kjøper helt ny bil nå, lønner det seg å ha den en stund med tanke på at bilen mister veldig verdi de første årene

 

Kommer nok til å ha bilen i minst 5 år, kanskje lenger. Så får jeg se hva behovet mitt er når den tid kommer...

 

Og til Kron: Ja, jeg har vært inne på tanken om Polo, men ser at den også fort kan bli litt for dyr. Jeg har ikke satt meg så dypt inn i utstyrspakken, men med en startpris på 181000+ metallic lakk + vinterdekk + aircondition kommer jeg antakelig over 200.000 kr.

Lenke til kommentar

Trendline med aircondition og metallic koster rundt 193 000,-. Og da har du 7000 igjen til vinderdekk, det skal vel være fullt mulig å få til under 200 000,-

 

Vinterdekk + felg kjøper du hos en dekkforhandler, kjøpe det på bilforhandler er overpriset deluxe.

 

 

Men en Highline til 207 100,- inkludert helautomatisk Climatronic og metallic ville vært et bedre kjøp, her har man mye mer inkludert standardutstyr og prisen holder seg bedre enn en ribbet Trendline. Men dette går over budsjettet ditt, og det er jo dumt. Det er ingen småbil som vil holde seg bedre i pris enn en VW Polo Highline eller høyere.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en god og billig bil så velg Mazda. VW er "dyre" på deler og service, så de kan du like gjerne stå over.

 

Spiller liten rolle at VW er dyre på deler, da man har garanti på 5 år som dekker alt av deler. På biler eldre enn 5 år kan man få billige uoriginale deler, så det er fortsatt ikke et problem. Og at service er dyrere er bare tull. Og om det skiller 500 kroner er det irrelevant når service trengs så sjeldent. Hadde nettopp service på min VW Golf, 1.5 år siden forrige gang. ca 6500,- inkludert bytte av viskere. I tillegg til intervallservice så hadde jeg også Inspeksjonsservice og bremsebæskeservice, en intervallservice koster ca. 3000 og jeg tviler på at dette er spesielt billigere hos andre merkeforhandlere. Men for all del, sammenlign det under med priser hos Mazda, tviler på at du ser store forskjeller.

 

Sum LONGLIFE, INSPEKSJONSSERVICE 1.947,45

Sum LONGLIFE, INTERVALLSERVICE (TILLEGGSARBEID) 2.424,55

Sum SKIFTE LUKT- OG SKADESTOFF-FILTER 457,49

BREMSEVÆSKESERVICE, TILLEGGSARBEID (DIESEL MAAVTALT PRIS 850,00

Sum SKIFTE VINDUSVISKERBLAD, BEGGE SIDER 413,44

Sum FRI OPP BREMSER BAK 480,00

 

Synes ikke det er ille i det hele tatt, til trådstarter, har du vurdert en 1 år gammel bruktbil? f.eks http://www.finn.no/f...nnkode=38071233 eller http://www.finn.no/f...nnkode=38778696

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Spiller liten rolle at VW er dyre på deler, da man har garanti på 5 år som dekker alt av deler.

 

Jeg vil si at det største problemet på mange av modellene til dem er tannreimen, og det at de har en lei tendens til å ha en eller annen "tabbe", på de fleste modeller, og at er det problemet med å få garantireperasjoner på det som er design feil. Asiatiske bilmerker har ofte ikke det problemet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Kjøpte bil i ca samme klasse for 6 mnd siden. Endte opp med en 2009 hyundai i30 til 155 000, 25k km

 

Prøvekjørte blant annet en ny Mazda 2, men synes den var ganske fæl, vinglet mye på veien, og var egentlig litt for liten.

 

Huyndaien er veldig god å kjøre, og jeg har enda ikke hatt noen problemer med, annet en skifte av ett framlys til 50 kr.

Eneste som trakk ned litt når jeg satt meg inn i bilen for første gang, var at både ratt og girspak var i hardplast, som ga et litt billig preg. Men dette må du kjøper såpass billig bil

Lenke til kommentar
Jeg vil si at det største problemet på mange av modellene til dem er tannreimen, og det at de har en lei tendens til å ha en eller annen "tabbe", på de fleste modeller, og at er det problemet med å få garantireperasjoner på det som er design feil. Asiatiske bilmerker har ofte ikke det problemet.

 

Golf har vel ikke tannreim? Designfeil?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Golf har vel ikke tannreim? Designfeil?

 

Jeg vet ikke hvem som har og ikke har av nyere modeller, men opplevd at en selger ga meg feil opplysninger på en bil, som jeg vet har rem (UP), som han sa hadde kjede. Problemet er at de ikke tester bilene godt nok før de sendes på markedet. Ser du på eldre biler med DSG ser du problemer med svinghjulet. Ser du på tidligere V6 TDI igjen har du kamakslinger, dieselpumper og automatkasser. Du hadde massive problemer med forstillinger. Ingen av disse feilene var vanlig slitasje, men kun hofteskudd fra tyske ingeniører, hvor regningen til slutt havner hos forbrukeren. Hva som kommer til å dukke opp på dagens modeller er ikke helt sikkert, men det er vel ganske sikkert at det er noe som kan spores tilbake til tegnebrettet og dårlige løsninger fremfor leverandører. Det virker som asiatiske biler sliter mindre med den type egenproduserte problemer som er vanlig på VAG produkter.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Går du for en Yaris bil det bli noe billigere med deler om du skulle trenge dette senere. Hvor lenge har du tenkt til å ha bilen da?

Hah, hvor har du dette ifra?? både Ford, Renault, Citroen, Huyndai, Kia og Peugeot har betraktelig billigere deler og service enn toyota.

 

Mitsubishi og Mazda ligger dog likt med Toyota.

Lenke til kommentar

Toyota er ganske dyre på deler ja. Japser generelt er det, men det er kun orginaldelene. Kjøp uorginalt hvis det trengs.

 

Vil anbefale deg Yaris Hybrid fordi det er bra biler og de har helt greit design. Samme kvalitet som Prius. Touch and go opplegget er også ganske artig. Sikkert kjøp.

 

Dem er som alle andre småbiler i dag, levert med skivebremser bak, så at man må smøre opp dette hver service er helt vanlig. Ellers er det ingen kjente problemer.

Lenke til kommentar

Up er en grei bil det. En kamerat kjøpte nettopp en sånn. Omtrent like stor som Golf MKI innvendig, så det er ikke så dårlig plass i den. Yaris er ikke noe større vil jeg si. Pratisk er den også. Brillefin så lenge man ikke skal kjøre så lenge på motorvei, da blir den slitsom i lengden. Han pendler 40 min fra Drammen, og har ingen problemer med sånne strekker.

 

Honda Jazz er også en grei bil syntes jeg, hadde en som leiebil et par år tilbake. Yaris er selvsagt også blant mine favoritter, knallgrei bil. Uansett må du huske at du kjøper småbil, på godt og vondt. Noe mer støy, sparsomt med luksus og ikke mye plass er ankepunkter, sammen med mangelen på kraft, og at man virkelig merker at man kjører med last når man gjør det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...