Gå til innhold

Energi og miljø eller Datateknikk på NTNU?


0714

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg går på videregående, og skal om 2 år velge hva og hvor jeg skal studere. Jeg har allerede bestemt meg for at jeg skal gå på NTNU i Trondheim, men lurer på hvilken studiertning jeg skal ta. Jeg nøler mellom Energi og miljø og Datateknikk.

Det jeg lurer på er hva er de gode og dårlige sidene i begge studieretningene, og hva slags konkrete jobber kan man få etter ferdig studie (jeg har vært på NTNUs side, men synes at forklaringene er altfor generelle, spesielt innen Energi og Miljø)?

For informasjon så oppfyller jeg karakterkravene (4 i matte) og er interessert i alle fagene som utgjør begge studieretninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går VG1 og ikke før om 2 år skal søke studier, hvordan vet du at du ligger innenfor karakterkravene?

 

Og de opplyser ganske bra om hvilke jobbmuligheter du får ved å studere energi og miljø på sidene sine og datateknikk er ett veldig generelt fag og det er derfor de gir deg generell informasjon. Datastudent generelt går ut på og "lære og lære" som gjør at du kan få jobber i ett veldig bredt spekter av fagfeltet samt. du vil også bli aktuell for jobber som ikke engang eksisterer når du starter på studiet ditt.

Lenke til kommentar

Teknisk sett går jeg ikke på VG1: jeg går på fransk skole, så det er litt forskjellig i forhold til det norske systemet, men jeg skal ta studiene mine om 2 år. Det jeg mente med at jeg oppfyller karakterkravene er at SÅ LANGT oppfyller jeg dem (hvis du oversetter franske karakterer til norske). Det kan selvfølgelig skifte, men jeg prøver å få et så godt som mulig bilde av de forskjellige mulighetene jeg har.

Når du ser forskjellen på hvordan jobbmulighetene blir vist mellom datateknikk og Energi og Miljø, merker du at mens på datateknikk har du et ganske klart syn på hvilken type jobb du kan forvente deg, så er det på Energi og Miljø bare generelle bransjer og et tonn av intervjuer, og det er spesielt irriterende siden Miljø og Energi er en studieretning som er mindre kjent og enkel å søke om på Internet enn Datateknikk.

En annen ting jeg synes er litt uklart er at de nesten bare viser de gode sider av begge studiene.

Lenke til kommentar

Både EMIL og Datateknikk er sivilingeniør-studier, man "lærer å lære", eller "lærer å løse problemer." Begge har også svært gode jobbmuligheter. Datateknikk-studenter ender gjerne i konsulentselskaper i et bredt spekter av jobber og roller der, men også veldig mye annet rart, som utviklere i rene programvareselskaper eller være med å utvikle ny hardware. Alt avhenger av hvilken retning man velger, og hva man etter tiden finner ut at man synes er spennende.

 

EMIL-studenter ender gjerne også i konsulentselskaper, eller i stor grad innen for Olje og gass-bransjen. Jeg vet ikke like mye om mulighetene her, men det avhenger også er av retningen og hva man synes er interessant.

 

Såvidt jeg vet har Abakus (linjeforeningen for datateknikk og kommunikasjonsteknologi ved NTNU) flest bedriftspresentasjoner (bedrifter kommer og snakker om arbeidsplassen sin, deretter tar de med seg studentene ut på middag), men også de andre siv.ing-linjene har mange av disse. Som sagt har ikke siv.inger noen problemer med å skaffe seg jobb, så tror ikke du trenger å tenke på at det er noen "fare" med det. Jobb får du, og det vil være en jobb du synes er spennende utfra det du har studert.

 

Som dere allerede såvidt har vært inne på: studienes første to år er relativt like, så du kan søke en av dem og dersom du finner ut at du heller foretrekker den andre kan du bare snakke med studieveileder som hjelper deg å velge fag slik at du kommer over på den andre linja.

 

Og ang. informasjonen på NTNU sine nettsider:

Selvsagt viser man de gode sidene, dette er reklame for studiene. Personlig går jeg datateknikk, men kjenner folk på EMIL. Vi er alle kjempefornøyd med våre studier. De som ev. ikke føler de har havnet helt perfekt bytter etter en tid; det er utrolig mange siv.ing. studier ved NTNU.

 

Dersom du skulle ha spørsmål om datateknikk-studiet skal jeg kunne svare på en del, ellers så kan du jo ta en titt på denne bloggen hvor studentkontaktene ved IDI skriver. Du kan bare sende dem e-post og stille dem spørsmål, både om studiet og arbeidsmuligheter.

 

nettsiden til linjeforeningen til EMIL, i menyen "Ny student", finner du en hel del muligheter om studiet, samt muligheter for å sende inn noen spørsmål til dem også. :)

 

Lykke til!

Endret av Webmaster Esso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk så mye for hjelpen, jeg kommer til å titte på de bloggene og nettsidene. Jeg visste at jobb er ikke et problem for siv. ing. nå for tiden, det er bare at jeg liker å vite hva slags jobber jeg kan forvente meg på forhånd. Det er sant jeg ikke hadde tenkt på det at jeg kan eventuelt skifte studieretning hvis jeg ikke er glad i den jeg er i. Jeg tror jeg forstatt skal snakke med folk og lete litt lenger i de 2 årne som kommer, før jeg tar det endelige beslutningen.

Lenke til kommentar

Elektro(nikk) er bare en mellomting om man går elkraft fra EMIL.

 

EMIL er lagt opp slik at man har tre år hvor man er innom et vidt spekter av energibransjer: Olje og gass, vind, elektro osv. før man velger om man vil gå videre med varme- og energiprosesser, elkraft eller en mellomting av de to. De som har valgt varme- og energiprosesser har mye kjemi og ender gjerne i oljebransjen. De som velger elkraft ender naturlig nok ofte i (el)kraftbransjen eller lignende.

 

Man er på ingen måte låst mot noen som helst bransje på noen av siv.ing. studiene, men EMIL er kanskje det hvor man står friest til å velge selv.

Lenke til kommentar

Vil gjerne presisere at som ferdig utdannet datastudent kan du både få en jobb hvor du kun programmerer, en jobb hvor du programmerer litt eller en hvor du omtrent ikke programmerer men eks. jobber med kunder og kartlegger behov f.eks. Hver bedrift har veldig mye forskjellig å by på, og du får jobbe med det DU har lyst til å jobbe med. Dersom du synes teknologi er spennende, eller vil jobbe med noe essensielt for morgendagens samfunn (a brighter future etc.) så er datateknikk noe for deg ( mener jeg), og hva du kanskje har lyst til å jobbe med når du begynner er ikke nødvendigvis det du ender opp med (men det tror jeg forsåvidt gjelder de fleste sivingene.)

 

Studiet har en generell siv.ing. grunnbase (Matematikk 1, 3 og 4D, Statistikk, Fysikk) med computer science-emner som diskret matematikk og algoritmer og datastrukturer, sammen med emner for å lære deg programmering. Du lurte på hva som ev. var negativt med studiene, og noen synes disse to første årene kan være litt tørre, men slik er det for en andel på alle siv.ing.-linjene (har jeg inntrykk av.) Du lærer mye forskjellig, og det er veldig solid. De øverste årskullene sier gjerne at "du synes kanskje det er litt tørt og kjedelig nå, men om et år eller to er du sjeleglad for at du var gjennom de emnene."

 

Det er en hel del å gjøre, noe som for mange vil oppleves som negativt, men som jo er en del av det å gå et siv.ing.-studie, og det å studere. Vi har øvinger (innleveringer) i alle emnene som må bli godkjent (eller få en viss poengsum) for å gå opp til eksamen. I enkelte fag er det faktisk ukentlige tester (!). For å sitere en venn av meg: "Det er jo tettere oppfølging enn på vgs. jo!"

 

Det er smak og behag, men alt går seg uansett til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...