Gå til innhold

Økonomien er ikke så god som vi tror


Anbefalte innlegg

De norske økonomien er ikke så god og bærekraftig som vi (mange av oss) tror, sier sentralbanksjef Øystein Olsen.

 

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2563212.ece

 

Nordmenn jobber til og med mindre enn grekerne. Er det på tide å ta grep? Hvordan bør de borgerlige partiene få økonomien inn i et bedre spor?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil link kanskje?

 

http://www.nrk.no/okonomi/_-bekymringsfullt-at-vi-jobber-lite-1.10913791

 

Jeg ser også at myten om grekerne igjen blir gjenntatt(uten noen form for kilde), til tross for at NRK tidligere har hatt en artikkel som sier det motsatte(og med kilder(OECD)).

 

Jeg vil si at det er bra at vi jobber lite, men vi får for mye igjen i forhold til hva vi skaper. Sett fra et miljøperspektiv, burde vi heller jobbet mindre og fått mindre i lønn, da også forbruket vil reduseres.

 

Uansett parti, burde de redusere oljesektoren, og kraftig redusere utbygging av nye oljefelt. Kanskje arbeidsledigheten vil gå opp, men samtidig vil det føre til at behovet for arbeidskraft i oljeindustrien synker(og dermed går også presset på lønninger ned), det vil føre til at deler av industrien vil måtte finne andre oppdragsgivere enn oljeindustrien, behovet for utenlandsk arbeidskraft i industrien vil minke. Jeg er absolutt ingen "ekspert", men ingen må påstå at det er sunt for økonomien på lang sikt å være så avhengig av oljen(en sektor) som Norge er.

Lenke til kommentar

De norske økonomien er ikke så god og bærekraftig som vi (mange av oss) tror, sier sentralbanksjef Øystein Olsen.

 

http://www.dn.no/for...icle2563212.ece

 

Nordmenn jobber til og med mindre enn grekerne.

Er det på tide å ta grep? Hvordan bør de borgerlige partiene få økonomien inn i et bedre spor?

Det er flere helt unødvendige utgifter man kan kutte i. For eksempel kan man fjerne støtte til religions- og livssynssamfunn helt, slik at de må stå på egne ben. Man burde kutte litt i utgifter til militære. Man burde bruke mye penger til utvikling av nye inntektskilder. Man burde satse mye på forskning og utdanning. Satse på fornybar energi, som da kan ta over for oljen når den tar slutt. Det er mye man kan gjøre...
Lenke til kommentar

Jepp, jeg gjorde en uheldig feil og limte inn feil link. Jeg har endret den nå.

 

Jeg er enig i det siste avsnittet ditt, og det også et av poengene i artikkelen. Vi er blitt altfor avhengige av oljen og mindre produktive på fastlandet.

Og forhåpentligvis kan det også føre til at norsk industri kan bli mer konkurransedyktig mot utlandet(på sikt) innenfor andre områder enn petroleumsindustri.

 

Men det er vel ikke så populært å gå til valg på å ende festen.

Lenke til kommentar

For eksempel kan man fjerne støtte til religions- og livssynssamfunn helt, slik at de må stå på egne ben.

Gjerne det. Men da må det være prinsipielt, altså at Oslo Kino osv. mister støtten. Livssynsamfunnsmedlemmer betaler skatt som alle andre..

Ellers er det feilslått å bruke "penger til utvikling av nye inntektskilder". Var nettopp en rapport som viste at dette har ingenting for seg. Sier seg selv. Foretak må dannes på at de har livets rett.

Lenke til kommentar

Det er flere helt unødvendige utgifter man kan kutte i. For eksempel kan man fjerne støtte til religions- og livssynssamfunn helt, slik at de må stå på egne ben. Man burde kutte litt i utgifter til militære. Man burde bruke mye penger til utvikling av nye inntektskilder. Man burde satse mye på forskning og utdanning. Satse på fornybar energi, som da kan ta over for oljen når den tar slutt. Det er mye man kan gjøre...

 

Kutt i religion og livssynssamfunn - Enig, religion bør være en privat sak og skilt fra politikk.

 

Kutt i utgifter til militæret - Til dels enig. Vi trenger fremdeles et oppdatert beredskap. Norge kan ikke bli en "sitting duck" heller.

 

Investere i utvikling av nye inntektskilder - Enig. Spesielt i reiselivsbransjen siden Norge har massevis av ressurser å tilby som andre land bare kan drømme om. Look to Switzerland.

 

Satse på forskning og utdanning - Education is power. Hva mer er det å si om saken?

 

Satse på fornybar energi - Norge eksporterer mye strøm på en miljøvennlig måte, og jeg mener man bør gå videre og nytte også vind for gjenvinning av strøm slik som man gjør i Nederland og Danmark.

 

Olje- og gass - forske på gjenvinning av mer miljøvennlig drivstoff og samtidig åpne for oljeutvinning i bl.a. Lofoten siden det vil skape verdi og arbeidsplasser i Nord Norge.

Lenke til kommentar

Gjerne det. Men da må det være prinsipielt, altså at Oslo Kino osv. mister støtten.

Ja, egentlig. Jeg er av den formeningen at dette ikke er statens ansvar. Staten er et tvungent spleiselag. Dette er absolutt ikke de viktigste tingene

 

Livssynsamfunnsmedlemmer betaler skatt som alle andre..

Ja, men de som ikke er medlemmer av noe sånt, skal ikke behøve å være med på å sponse andres livssyn, tro og forkynnelse.

 

Ellers er det feilslått å bruke "penger til utvikling av nye inntektskilder".

Selvsagt ikke. Man brukte penger på bygging av oljeplatformer etc. Dette ble en stor inntektskilde for norge. Altså olja. På samme måte må man bruke penger på utvikling av fornybar energi som kan ta over etter olja....

 

Var nettopp en rapport som viste at dette har ingenting for seg. Sier seg selv. Foretak må dannes på at de har livets rett.

Selvsagt har det noe for seg...
Lenke til kommentar

Kutt i religion og livssynssamfunn - Enig, religion bør være en privat sak og skilt fra politikk.

 

Kutt i utgifter til militæret - Til dels enig. Vi trenger fremdeles et oppdatert beredskap. Norge kan ikke bli en "sitting duck" heller.

 

Investere i utvikling av nye inntektskilder - Enig. Spesielt i reiselivsbransjen siden Norge har massevis av ressurser å tilby som andre land bare kan drømme om. Look to Switzerland.

 

Satse på forskning og utdanning - Education is power. Hva mer er det å si om saken?

 

Satse på fornybar energi - Norge eksporterer mye strøm på en miljøvennlig måte, og jeg mener man bør gå videre og nytte også vind for gjenvinning av strøm slik som man gjør i Nederland og Danmark.

 

Olje- og gass - forske på gjenvinning av mer miljøvennlig drivstoff og samtidig åpne for oljeutvinning i bl.a. Lofoten siden det vil skape verdi og arbeidsplasser i Nord Norge.

Enig i det meste her bortsett fra det siste. :)

Vi burde la olja i Lofoten ligge... Av mange gode grunner. Men også av den grunnen at noen i fremtiden kan få mer bruk for den enn vi har i dag. Vi burde heller bruke pengene på forskning, utdanning og utvikling av fornybar energi som kan ta over for olja.

Lenke til kommentar

Hvorfor det egentlig?

Det er sikkert mye pengesløsing her. Mange milliærder som kunne gått til å minske køene i helsevesenet for eksempel. Nå gis det også mange milliærder til oppbyggning av Irak... Det ble brukt flere milliærder på å angripe Irak og så videre. Her kunne man ha spart mye på å bruke pengene i/på Norge istedet på disse tingene. Jeg og mange andre med meg ønsker ikke at skattepengene skal brukes på å drepe andre mennesker, uansett grunn.

 

Forsvaret er jo helt vanvittig lite i dag, om vi legger ned mer kan vi like godt gjøre som Island og be noen andre passe på oss.

Tja... Jeg mener at vi skal bruke så mange penger som er fornuftig og bærekraftig på det, verken mer eller mindre. Og da med sikte på kun et forsvar som har til hensikt å forsvare landet dersom det blir angrepet, og intet annet...
Lenke til kommentar

 

Det er sikkert mye pengesløsing her. Mange milliærder som kunne gått til å minske køene i helsevesenet for eksempel. Nå gis det også mange milliærder til oppbyggning av Irak... Det ble brukt flere milliærder på å angripe Irak og så videre. Her kunne man ha spart mye på å bruke pengene i/på Norge istedet på disse tingene. Jeg og mange andre med meg ønsker ikke at skattepengene skal brukes på å drepe andre mennesker, uansett grunn.

 

Tja... Jeg mener at vi skal bruke så mange penger som er fornuftig og bærekraftig på det, verken mer eller mindre. Og da med sikte på kun et forsvar som har til hensikt å forsvare landet dersom det blir angrepet, og intet annet...

 

Men du ser sikkert selv hvordan det vil bli betydelig dyrere å skulle kunne forsvare seg helt alene enn å satse på at USA forsvarer oss mot at vi bidrar litt ute?

 

 

Lenke til kommentar

Oljepenger vel selveste drivkraften i vår økonomi i dag, struper vi tilførselen vil vi få Spania/Hellas tendenser.

 

Om vi skal få en mer bærekraftig økonomi, burde vi kanskje gjøre kutt i det offentlige.

 

Det er ikke snakk om å stenge oljekrana med en gang, men å gjøre oss litt og litt mindre avhengig av den ved å investere i industri på fastlandet.

 

Gjerne det. Men da må det være prinsipielt, altså at Oslo Kino osv. mister støtten. Livssynsamfunnsmedlemmer betaler skatt som alle andre..

 

Jeg er enig. Hvis Oslo kino ikke klarer seg på egenhånd, betyr det at de enten driver ueffektivt eller at etterspørselen ikke er der. Uansett er det også prinsipielt riktig at det er kinogjengerne selv som betaler for tjenesten. Slik det er i dag, finansierer alle skattebetalere kulturtilbudet indirekte uavhengig av om de benytter seg av det eller ikke. Folk tror gjerne at regningen forsvinner når staten betaler, men de pengene må jo hentes inn igjen gjennom skatte og avgifter som skal gjennom en byråkratisk mølle før de kommer ut igjen. Det slår urettferdig ut.

 

Det er også på tide å kutte støtten til trossamfunn og andre organisasjoner. Dagens ordning har ikke avlet så mye annet enn medlemsjuks. La dem finansiere sine egne sysler, så går det ikke ut over skattebetalerne når de forsøker å dra inn mer penger.

 

NRK-lisensen bør også avvikles og hvis ikke NRK klarer seg på egenhånd, bør kanalen legges ned.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig. Men et unntak bør være statskanal (nrk) som alle kan få inn gratis. Dette av viktigheten av å sende ut nyheter, dekke politikk osv.(folk flest må vite hva de stemmer på). Men styret i denne statskanalen bør ha representanter fra de 10 største partiene. For en statskanal BØR være komplett objektiv.

Lenke til kommentar

Enig. Men et unntak bør være statskanal (nrk) som alle kan få inn gratis. Dette av viktigheten av å sende ut nyheter, dekke politikk osv.(folk flest må vite hva de stemmer på). Men styret i denne statskanalen bør ha representanter fra de 10 største partiene. For en statskanal BØR være komplett objektiv.

 

Tviler sterkt på at dette vil være noe betydelig problem hvis man velger å la folk velge om de vil betaler for NRK eller ikke. Tror du virkelig at de som har såpass lite interesse for politikk, eller er såpass lite oppegående at de ikke eller evner å betale for TV-abonnement, avis, Internett osv vil ha noen interesse av å se på politikk, bare det er gratis, på NRK?

 

Jeg ser heller ikke hvordan det er rett og rimelig at småpartier som Rødt skal få like mange representanter som f.eks AP og Høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...