Gå til innhold

Hvordan regne ut rente på lån?


nosync

Anbefalte innlegg

Jeg har lånt penger til en kamerat. Vi har signert gjeldsbrev. I gjeldsbrev står det at "vanlig rente innvirker", men hvordan regner jeg ut dette?

 

 

Han har lånt 25 000Kr. Og det har gått 4 mnd over avtalt tilbakebetalings dato. Hvor mye skal han da betale meg? Hvordan regner jeg ut dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss gjør det enkelt. Si 3% rente per år, (0,03). Per måned blir det da 0,03/12 = 0,0025, på 4 måneder er det da 0,0025 * 4 = 0,01 (Som tilsvarer 1%)

 

25 000 * ((1 + måneds renten)* antall måneder)

25 000 * (1,0025*4) = 25 250.

 

Med 3% årlig rente skylder han deg 250 kr i rente etter 4 måneder. Dette er en liten forenkling men skal være tilstrekkelig for dere. Renten jeg benyttet var bare et eksempel.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vanlig rente innvirker" er et så usikkert vilkår i en avtale at jeg tviler sterkt på om det vil stå seg i en rettssal. Snakkes det her om løpende rente i lånetiden, morarente pga. manglende betaling til rett tid? Hva som er "vanlig rente" vil avhenge både av dette og av hva man skal sammenligne med - et usikret lån til forbruk har en "vanlig rente" på opp mot 20 % p.a., mens et boliglån har en rente på nærmere 4 %.

 

Siden avtaler kun er bindende i den grad de er uttrykk for en klar og konsis felles forståelse, er det tvilsomt om en renteklausul som denne er bindende.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt: Deler du 25k på 5 (20% er 1/5 del av 100% - så 20% gange 5 = 100%), så får du 20% - altså 5k(rente for hele året). 5k delt på mnd i året - altså 5k delt på 12 = 416,7 pr mnd. 4 mnd blir da 416,7 gange 4 = 1666,7. Så du kan legge til 416,7 pr mnd han ikke gjør opp for seg hvis renta er 20%.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vanlig rente innvirker" er et så usikkert vilkår i en avtale at jeg tviler sterkt på om det vil stå seg i en rettssal. Snakkes det her om løpende rente i lånetiden, morarente pga. manglende betaling til rett tid? Hva som er "vanlig rente" vil avhenge både av dette og av hva man skal sammenligne med - et usikret lån til forbruk har en "vanlig rente" på opp mot 20 % p.a., mens et boliglån har en rente på nærmere 4 %.

 

Siden avtaler kun er bindende i den grad de er uttrykk for en klar og konsis felles forståelse, er det tvilsomt om en renteklausul som denne er bindende.

 

Uenig. Har partene blitt enige om at det skal betales rente, bør man respektere dette og - så langt det er mulig - komme til en eller annen rentefot. Man beveger seg jo langt fra partenes felles enighet om man sløyfer rentebestemmelsen.

 

Å henvise til "vanlig rente" er heller ikke noe verre enn å henvise til "gjengs pris", og en slik klausul vil - trass i dens vaghet - være juridisk bindende (sml. kjøpsloven § 45).

 

Det kan være vanskelig å avgjøre hva slags rente som er "vanlig", men umulig er det ikke.

 

Basert kun på opplysningene i denne tråden ville jeg lagt til grunn en rente som tilsvarer vanlig bankrente for samme type lån. I tillegg må du legge inn forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven for tiden etter at tilbakebetaling skulle skjedd (altså for misligholdstiden).

 

Regnestykket blir altså 25 000 * [lånerente per år*løpetiden for lånet] + 25 000 * [forsinkelsesrentesats*misligholdstiden]

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig. Har partene blitt enige om at det skal betales rente, bør man respektere dette og - så langt det er mulig - komme til en eller annen rentefot. Man beveger seg jo langt fra partenes felles enighet om man sløyfer rentebestemmelsen.

 

Man risikerer å bevege seg lengre fra noe minste felles multiplum av enighet om man legger bankenes usikrede lånerente til grunn. Jeg synes ikke "gjengs pris" er et særlig godt sammenligningsgrunnlag i denne sammenhengen, fordi det etter min mening ikke er mulig å fastsette noen gjengs pris på "kompislån". De kan være alt fra rentefrie til forbruksrente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at når partene vitterlig har ønsket å la lånet være rentebærende, bør man prøve som best man kan å fastsette en rente iht. partenes antatte forutsetninger om dette spørsmålet.

 

Hva denne renten går ut på, er et tolkningsspørsmål. En slik tolkning er skjønnsmessig og kan sikkert ha flere mulige utfall.

 

Men at lånet er rentefritt, kan vi vel utelukke. Her har vel ikke partene ment at lånet skal være rentefritt, i så fall er det vanskelig å forklare at de har skrevet at lånet skal ha "vanlig rente".

 

Om det her skal ha betydning at det var et "kompislån", er sikkert noe som ville blitt diskutert grundig om saken havnet i retten. (Min oppfatning er at henvisningen til "vanlig rente" ikke er forenlig med at man skulle gi rabatt pga. kompisforholdet, men også dét er et tolkningsspørsmål.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man risikerer å bevege seg lengre fra noe minste felles multiplum av enighet om man legger bankenes usikrede lånerente til grunn. Jeg synes ikke "gjengs pris" er et særlig godt sammenligningsgrunnlag i denne sammenhengen, fordi det etter min mening ikke er mulig å fastsette noen gjengs pris på "kompislån". De kan være alt fra rentefrie til forbruksrente.

 

For meg virker det ikke som om "vanlig rente" viser til kompislån-betingelser men vanlige rentebetingelser for den type lån (forbrukslån).

 

Typisk kredittkortrente ligger på 20-25% mens vanlig rente på forbrukerlån i bank er vel fra 7-8% og oppover.

 

Å legge til grunn en månedlig rente på 0,75% ville for meg virket som en rente begge kunne leve med uten at jeg orker å ta den diskusjonen grundig videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du kan kreve forsinkelsesrente for de fire mnd som har gått over avtalt tid. Du kan kreve en forsinkelsesrente som svarer til styringsrenta, + tillagt minst 7 prosentpoeng. 1. juli 2012 var forsinkelsesrenten 8,5 %, og jeg tror den har stått uendret fram til dags dato, jfr. renteloven § 3,1. ledd.

 

"Vanlig rente", kan man tolke som alternativ plassering av sine penger. Der vil jeg tror at du kan kreve en rente lik styringsrenta.

 

Så nå at denne tråden var 1 mnd gammel, men håper jeg kunne hjelpe likevel.

Lenke til kommentar

Jeg har lånt penger til en kamerat. Vi har signert gjeldsbrev. I gjeldsbrev står det at "vanlig rente innvirker", men hvordan regner jeg ut dette?

 

 

Han har lånt 25 000Kr. Og det har gått 4 mnd over avtalt tilbakebetalings dato. Hvor mye skal han da betale meg? Hvordan regner jeg ut dette?

 

Genialt. Fikk du pengene tilbake?

 

Spurte du ham hvorfor han ikke kunne låne pengene på en mer skikkelig måte, dersom han uansett hadde tenkt å betale tilbake pengene?

 

Så hva blir summen med 20%?

 

Jeg beklager, men jeg har tallblindhet og klarer ikke matte...forsøkte meg på Christeven skriv, men ble helt banale resultat. Nokså flaut men sånn er det

 

Og der har vi kanskje grunnen til at han spurte deg om lån. Men håper du fikk tilbake pengene dine.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt oppdatering.

 

 

Jævelen unngår meg, han skulle ha betalt med tilbake September 2012. Han fikk utsettelse av meg til etter nyåret (2013) pga personlige vansker, men nå svarer han ikke tlf eller meldinger.

 

Blir nok politianmeldelse neste nå. Huff, stress. Skal ALDRI låne ut penger igjen.

 

Har blitt sykemeldt og snakker med psykolog pga deperasjoner og stress. Pengne skulle gå til å ta lappen, og nå blir alt ødelangt av dette.

 

Jeg har aldri blitt svindlet av en kamerat før, og det føles råtent. Har slitt med søvn i flere mnd.

Endret av nosync
Lenke til kommentar

Lett å si nå, men nå skal venner hjelpe hverandre om de kan. Sånn er mitt syn ivertfall. Jeg er godtroende, og stiller alltid opp.

 

Men etter dette blir jeg heller en egoistisk dritt som stoler på ingen og tenker kun på megselv. Er pokker ikke verdt å hjelpe andre.

Lenke til kommentar

Klart det er verdt og hjelpe andre, god følelse det også. Det er kanskje ikke så lurt å låne bort penger til folk som ikke har orden i sin egen økonomi, men du har vel lært av det :)

 

Blir litt som om å sende mat til et sultet land, vil ikke forandre noe på lengre sikt, men kanskje det metter magen for noen dager. Vil man hjelpe skikkelig må man angripe selve problemet.

 

Greit og hjelpe andre, men man trenger ikke skade seg selv med og være godtroende og naiv. Håper du får pengene dine igjen, men virker tvilsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...