Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for falsk voldtekt


s0lberg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ser det går en sak nå i Tromsø om en person som blitt anmeldt for falsk voldtekt. I denne aktuelle saken hadde kvinnen som anmeldte innrømmet falsk anmeldelse, men hvis hun hadde stått løpet ut på at hun hadde blitt voldtatt. Så hadde jo i verste fall en uskyldig blitt dømt til verste fall 4 års fengsel for en forbrytelse vedkommende ikke hadde gjort.

 

I denne saken hadde jo vedkommende blitt med hjem til kvinnen for en frivillige seksuell omgang, men etterhvert angret kvinnen seg. Så hvordan kan egentlig en mann i en sånn situasjon bevise sin uskyld, hvis de har hatt frivillig sex, og i ettertid blitt anmeldt for voldtekt?

 

En person pågrepet for voldtekt

http://www.nordlys.no/nyheter/article5860864.ece

 

Ringte politiet og hevdet hun hadde blitt voldtatt

http://www.nordlys.no/nyheter/article6418938.ece

 

Løy om voldtekt

http://www.nordlys.no/nyheter/article5889894.ece

 

Jeg kommer til å tenke på dette resten av livet

http://www.nordlys.no/nyheter/article6496819.ece

 

Ødeleggende for et menneske

http://www.nordlys.no/nyheter/article5890010.ece

 

Krever syv måneders fengsel for løgn om voldtekt

http://www.nordlys.no/nyheter/article6499003.ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvordan kan egentlig en mann i en sånn situasjon bevise sin uskyld, hvis de har hatt frivillig sex, og i ettertid blitt anmeldt for voldtekt?

 

Man trenger ikke bevise sin uskyld, det er tvert imot skyld som skal bevises. Mao. må det bevises at det ikke var frivillig. Og det skal mye til for å bevise dette (det må være over enhver rimelig tvil).

 

Fordelen med dette er at uskyldige går fri, ulempen er at mange skyldige gjør det samme. Ved å påstå at samleiet var frivillig, kan en voldtektsmann sette aktoratet i sjakk. Hvordan bevise at jenta ikke var med på det og bare angret seg etterpå? Det er ikke alltid så lett.

Endret av frevild
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyr som ble arrestert for voldtekt i Nordland for mange år siden,

Damen hadde gjort det samme før og etter med andre menn

 

Det var ikke før hun kom til England at hun ble arrestert på første fårsøk for

(1-2 år siden trur jeg)

 

Mannen fra Nordland fikk millioner i erstatning men livet hans var ødelagt så penger er liten trøst.

 

Hva sier dette om Norge ?

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Fyr som ble arrestert for voldtekt i Nordland for mange år siden,

Damen hadde gjort det samme før og etter med andre menn

 

Det var ikke før hun kom til England at hun ble arrestert på første fårsøk for

(1-2 år siden trur jeg)

 

Mannen fra Nordland fikk millioner i erstatning men livet hans var ødelagt så penger er liten trøst.

 

Hva sier dette om Norge ?

 

Nei, fortell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke bevise sin uskyld, det er tvert imot skyld som skal bevises. Mao. må det bevises at det ikke var frivillig. Og det skal mye til for å bevise dette (det må være over enhver rimelig tvil).

 

Fordelen med dette er at uskyldige går fri, ulempen er at mange skyldige gjør det samme. Ved å påstå at samleiet var frivillig, kan en voldtektsmann sette aktoratet i sjakk. Hvordan bevise at jenta ikke var med på det og bare angret seg etterpå? Det er ikke alltid så lett.

 

Nå skal jeg bevege meg forsiktig ut på utrygg grunn, kjenner ikke til saken og har ikke lest noen rettsdokumenter. Men fant en sak på google, som var ganske lik. Der kvinnen hadde anmeldt en mannsperson for voldtekt, men mannen mente at det var frivillige. Retten trodde ikke på mannen, han ble så dømt til 4 år og 8 måneder fengsel.

 

Nå skal ikke jeg påstå det ene eller det andre, men hvis dette hadde vært frivillige og kvinnen deretter hadde anmeldt mannen for voldtekt? Virker jo litt vanskelig å være mann i slike tilfeller, hvis du er blitt falskt anmeldt.

 

Et annet problem som noen nevner, det er jo ryktet man vil få på seg.

 

Hva er det det skal si om norge? Skal vi ikke la folk anmelde voldtekter kanskje for den lille sjansen for at det kan være en falsk anmeldelse?

 

Jeg er totalt enig her, har en kvinne blitt voldtatt skal hun selvfølgelig anmelde det, og personen som gjor voldtekten bør selvfølgelig bli dømt.

 

Avisartikkel: http://www.itromso.no/nyheter/krim/article553417.ece

Endret av s0lberg
Lenke til kommentar

Hæ?

Sigh har ikke på meg brillene, kort forklart, Visst norge bare lot henne fortsette og godta sakene hennes så er det vel ikke bare en liten sjanse for at noen Voldtekter er falske lenger, hvordan vet vi det når det tar et annet land for og fikse Norge sine saker,

 

Det kan vere mange 100 saker som er feil. på grunn av vanskelige situasjoner, hvordan skal man klare og bevise sin uskyld visst man var beruset og det var ingen vitner,

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Sigh har ikke på meg brillene, kort forklart, Visst norge bare lot henne fortsette og godta sakene hennes så er det vel ikke bare en liten sjanse for at noen Voldtekter er falske, hvordan vet vi det når det tar et annet land for og fikse Norge sine saker,

 

Det er særdeles sjeldent man blir dømt på grunnlag av personens ord, så jeg skjønner ikke helt hva vi skal forvente mer av vårt rettssystem. Det er ikke slik at hvem som helst kan gå inn på en politistasjon og få en person dømt på sitt utsagn alene.

 

Tenk på hvor mange som ikke blir straffet fordi man ikke har noe annet enn sitt eget vitneutsagn.. Verden er ikke perfekt eller totalt rettferdig, og det vil den nok aldri bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er særdeles sjeldent man blir dømt på grunnlag av personens ord, så jeg skjønner ikke helt hva vi skal forvente mer av vårt rettssystem. Det er ikke slik at hvem som helst kan gå inn på en politistasjon og få en person dømt på sitt utsagn alene.

 

Tenk på hvor mange som ikke blir straffet fordi man ikke har noe annet enn sitt eget vitneutsagn.. Verden er ikke perfekt eller totalt rettferdig, og det vil den nok aldri bli.

 

Kjipe saker

Lenke til kommentar

Fint. Ingen straff for å lyve om voldtekt som kan ødelegge en persons psyke og sosiale liv.

Syns retten burde gjort et eksempel ut av denne saken. Vist at slikt ikke burde godtas.

 

Ikke nok med det, falske anmeldelser av voldtekt ødelegger for andre som faktisk har blitt voldtatt og vurderer å anmelde. Dette er en real drittkjerring som har potensielt ødelagt livet til en kar og handlingene hennes kommer til å ha konsekvenser for de som kommer etter henne med en lignende historie men som faktisk har blitt voldtatt.

 

Hun skulle ha fått en heftig bot samt fengselsstraff nesten på lik linje som voldtektsdømte får!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...