Gå til innhold

Lønnstrinn butikk


Anbefalte innlegg

Viser til denne linken.

 

http://butikksjef.com/wordpress/?page_id=667

 

Og spesielt dette:

 

Litt om lønnsregulering:

En medarbeider som jobber under 15 t/uke må jobbe 2 år før de skal reguleres et trinn.

 

De som jobber over 15 t/uke reguleres et trinn pr år.

 

Hvis arbeidstaker er 18 år skal han/hun ha trinn 1 uansett om de ikke har erfaring, samme gjelder hvis de er over 25 år, da skal de ha lønnstrinn 3 uansett om de ikke har tidligere erfaring.

 

Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3.

 

Trinn Pr. time Pr. måned

Ungdom under 16 år Kr 106,- Kr 17.226,-

Ungdom under 18 år Kr 109,- Kr 17.713,-

Lønnstrinn 1 (18 år) Kr 138,62 Kr 22.526,-

Lønnstrinn 2 Kr 139,47 Kr 22.664,-

Lønnstrinn 3 (25 år) Kr 141,55 Kr 23.002,-

Lønnstrinn 4 Kr 145,14 Kr 23.585,-

Lønnstrinn 5 Kr 150,89 Kr 24.519,-

Lønnstrinn 6 Kr 167,71 Kr 27.253,-

 

_________________________________

 

Hvis man har jobbet 6 år i dagligvarebutikk, under 15 timer i uka, samt har studiekompetanse, skal man da ha:

 

trinn 3 for skolegangen, ett trinn for hvert andre år, med andre ord trinn 6 totalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har jobbet i samme butikk i seks år mindre enn 15t/u så skal man ha tre trinn. Hvis man i starten av arbeidstiden hadde fullført videregående så skal man per d.d. ha lønnstrinn seks.

 

Hvis du derimot først nå har fullført videregående så har du ikke krav på å hoppe tre lønnstrinn.

 

Alt dette er du sikker på?

 

de seks årene må skje i samme butikk? Kan du vise til en kilde på dette?

 

Si at man jobber noen år før man er ferdig med vgs. Flyttes man da opp til trinn 3 når man er ferdig, for så å kunne opparbeide seg arbeidserfaring etter det? (uten at årene før har noen betydning). Kilde på dette?

 

Beklager at jeg er litt kjip og ber om kilder, men er lurt å være sikker i en sak som handler om lønn, før man tar det opp. Vil ikke akkurat si at det er lett å finne ut av disse tariffreglene, er ikke akkurat slik at landets butikksjefer velger å henge de opp på pauserommet, eller i det hele tatt å nevne hvor man kan finne de.

Lenke til kommentar

Ein treng vell ikkje andre kilder her enn det du har lagt til i første post?

 

Det er fire måter å få lønnstrinn 3 på:

1) ved å jobbe 6 år med under 15/t-uke

2) ved å jobbe 3 år med over 15/t-uke

3) ved å ta studiekompetanse så skal du justerast opp til trinn 3 dersom du ikkje alt ligg der

4) eller dersom arbeidstakaren er over 25 år

 

 

 

Ein kan ikkje summeresaman alle lønnstrinna. Ein 26 åring med studiekompetanse starter på trinn 3 (ikkje trinn 3 + trinn 3 = trinn 6).

Dersom ein kunne summere saman lønnstrinna på denne måten så ville ein 26 åring med studiekompetanse og med eit års erfaring med over 15t uke kunne kreve at ein oppretter eit lønnstrinn 7. Eller når den samme personen blir pensjonist i ein alder av 67 så har vedkommande rett på lønnstrinn 47 :ohmy:

Lenke til kommentar

Ein treng vell ikkje andre kilder her enn det du har lagt til i første post?

 

Det er fire måter å få lønnstrinn 3 på:

1) ved å jobbe 6 år med under 15/t-uke

2) ved å jobbe 3 år med over 15/t-uke

3) ved å ta studiekompetanse så skal du justerast opp til trinn 3 dersom du ikkje alt ligg der

4) eller dersom arbeidstakaren er over 25 år

 

 

 

Ein kan ikkje summeresaman alle lønnstrinna. Ein 26 åring med studiekompetanse starter på trinn 3 (ikkje trinn 3 + trinn 3 = trinn 6).

Dersom ein kunne summere saman lønnstrinna på denne måten så ville ein 26 åring med studiekompetanse og med eit års erfaring med over 15t uke kunne kreve at ein oppretter eit lønnstrinn 7. Eller når den samme personen blir pensjonist i ein alder av 67 så har vedkommande rett på lønnstrinn 47 :ohmy:

 

Den er grei. Men etter fullført videregående da?

 

Man fullfører videregående og får trinn 3. Deretter jobber man 4 år. Skal man ha trinn 5 da?

Lenke til kommentar

Alt dette er du sikker på?

 

de seks årene må skje i samme butikk? Kan du vise til en kilde på dette?

 

Si at man jobber noen år før man er ferdig med vgs. Flyttes man da opp til trinn 3 når man er ferdig, for så å kunne opparbeide seg arbeidserfaring etter det? (uten at årene før har noen betydning). Kilde på dette?

 

Beklager at jeg er litt kjip og ber om kilder, men er lurt å være sikker i en sak som handler om lønn, før man tar det opp. Vil ikke akkurat si at det er lett å finne ut av disse tariffreglene, er ikke akkurat slik at landets butikksjefer velger å henge de opp på pauserommet, eller i det hele tatt å nevne hvor man kan finne de.

Du henviser selv til kilden. Det står jo der. Jeg har jobbet tre år som tillitsvalgt for 300+ medlemmer av HK så jeg kjenner til tolkningen av tariffavtalen på dette punktet veldig godt. Hadde det ikke vært for taushetsplikten så kunne jeg vist til konkrete enkeltsaker hvor nettopp dette var temaet.

Lenke til kommentar

Du henviser selv til kilden. Det står jo der. Jeg har jobbet tre år som tillitsvalgt for 300+ medlemmer av HK så jeg kjenner til tolkningen av tariffavtalen på dette punktet veldig godt. Hadde det ikke vært for taushetsplikten så kunne jeg vist til konkrete enkeltsaker hvor nettopp dette var temaet.

 

Jeg kan ikke se et eneste sted i min kilde at arbeidserfaring må komme fra nåværende butikk, og det gir også fint lite mening at dette skulle være tilfelle. Arbeidserfaring er da slett ikke det samme som ansennitet

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Du henviser selv til kilden. Det står jo der. Jeg har jobbet tre år som tillitsvalgt for 300+ medlemmer av HK så jeg kjenner til tolkningen av tariffavtalen på dette punktet veldig godt. Hadde det ikke vært for taushetsplikten så kunne jeg vist til konkrete enkeltsaker hvor nettopp dette var temaet.

 

Står da helt tydelig i kilden min:

 

"Begynn med å sett opp arbeidserfaringen til medarbeideren, hvor lenge har han/hun jobbet på hver arbeidsplass og hvor mange timer har han/hun jobbet pr uke. Hvis dette ikke står i sluttattesten må denne informasjonen innhentes."

Lenke til kommentar

Er det _det_ du henger deg opp i? At eksemplet mitt ikke tok høyde for flere butikker? o.0

 

Du sa spesifikt:

 

"Hvis du har jobbet i samme butikk i seks år mindre enn 15t/u så skal man ha tre trinn"

 

Så spurte jeg:

 

"Alt dette er du sikker på?

de seks årene må skje i samme butikk? Kan du vise til en kilde på dette?"

 

Hvorpå du svarte:

 

"Du henviser selv til kilden. Det står jo der."

 

_______

 

Og jeg klarer ikke å se at det står der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...