Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Besteforeldre krever å få ungen min til helg


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er helt vanlig å gi sin unge til besteforedre til lørdag og søndag?

For å gi litt mer kontekst :

Jeg er ikke i noe særlig god forhold til min mor og samboeren hennes, og vi kommer på besøk bare for å være snille. Egentlig liker best å være alene med kona og begge barna. De krever å få ungen min for å leke med han. Jeg opplever at han blir grinete når han kommer tilbake og han vil helst være mer med beste foreldre. Han får der is, sjokolade og en ny leketøy på hver eneste besøk. Jeg med kona mener det er usunt for ungen. Ungen er 3 år gammel.

 

Kan de i det hele tatt kreve "å få" han? Anonym poster: 05a14df8a9a93bd1f1b155484fe965b7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart kan de ikke kreve det, til syvende og sist er det opp til deg og din kone.

 

Jeg lurer likevel på ett par ting. Er det snakk om hver eneste helg, eller en helg i blant? Det virker ikke som om ungen det er snakk om har ett dårlig forhold til besteforeldrene, så spørsmålet blir jo om det er riktig å holde han derfra fordi du ikke har et veldig godt forhold til din mor? Og er det mulig å inngå kompromisser med besteforeldrene angående godteri? Si at ja, han kan komme, men at det da holder med så og så mye godteri?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En unge på 3 burde ikke få is og godteri i hytt og pine, ei en leke hver eneste gang han kommer på besøk, sånn kan man fort ende opp med en vanskelig, bortskjemt unge i senere tid. Det er DU og din kone som er ungens foreldre og det er DERES regler som gjelder, uansett om ungen er hjemme hos dere eller på besøk hos sine besteforeldre, dette må du gjøre klinkende klart for din mor og hennes samboer.

 

Det kan også virke som at ungen helst vil være mer hos dem på grunn av at de regelrett bestikker og ''frister'' han med godteri og leker som han ikke får så ofte hos deg og din kone, og det er som sagt alt annet enn sunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en kamp mange småbarnsforeldre kjemper. Det er ikke enkelt. Nå er vi besteforeldre selv, og har sittet "på begge sider av bordet" i denne saken. Jeg var selv både stefar og far, og spesielt med min stedatters mormor gikk jeg noen runder for å fastslå hvem som hadde siste ordet. Det gjorde det selvsagt litt lettere at vi ikke bodde i samme by som henne.

 

Selvsagt kan besteforeldre kreve, men det er opp til dere om dere vil gi etter for kravene. Og ja, besteforeldre tyr ofte til bestikkelser, der har de en fordel. Men det er viktig for både dere og barna at dere setter grenser her.

 

Husk at besteforeldre er en ressurs for både dere og barna. De er gratis og velvillige barnevakter/avlastning, og alle barn har godt av familie. Bare sett noen grenser, som for eksempel at de ikke skal konkurrere med materielle goder og snacks. De vil nok surmule litt, men dere sitter tross alt med "trumfkortet".

 

Prøv å ikke gjøre det slik at forholdet ødelegges helt. Som Nie sier: Barna skal ikke få svi for "fedrenes synder", det vil si forholdet mellom deg og din mor.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Lurer på om det er helt vanlig å gi sin unge til besteforedre til lørdag og søndag?

For å gi litt mer kontekst :

Jeg er ikke i noe særlig god forhold til min mor og samboeren hennes, og vi kommer på besøk bare for å være snille. Egentlig liker best å være alene med kona og begge barna. De krever å få ungen min for å leke med han. Jeg opplever at han blir grinete når han kommer tilbake og han vil helst være mer med beste foreldre. Han får der is, sjokolade og en ny leketøy på hver eneste besøk. Jeg med kona mener det er usunt for ungen. Ungen er 3 år gammel.

 

Kan de i det hele tatt kreve "å få" han? Anonym poster: 05a14df8a9a93bd1f1b155484fe965b7

 

Ja, hvorfor skulle ikke besteforeldre skjemme bort ungen litt, og som du sier har dere ett litt "dårlig" forhold, så da ligger vel mistenksomheten på lur, hos både foreldre og besteforeldre, kan jeg anta

 

Så tror jeg ikke at barnet blir skadet av de få besøkene hos besteforeldrene heller.

 

Det er ikke snopet man spiser i dag man blir fet av og får vondt i tennene av, det er det snopet man eter hver bidige dag som er skadelig

 

Så, jeg foreslår at dere fortsetter som dere gjør, og tar tak i detaljene hvis de virkelig begynner å bli vanskelige for den det gjelder, nemlig barnet selv. Han er vel for liten ennu til å skjønne hvordan ståa er, men du kan være sikker på at han fantaserer på barns vis så lenge han ikke skjønner de voksnes problemstillinger

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er riktig at barnet skal "lide" fordi det ikke har/får ha kontakt/samvær med sine besteforeldre fordi foreldrene ikke har et godt forhold til sine foreldre. Men det er også feil av besteforeldre å kreve samvær med barnet.

Bestikkelser kan man mene så mangt om, og her syns jeg dere sammen skal finne ut hvor grensen skal gå.

 

Håper dere får til en god ordning som er til barnets beste.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er helt vanlig å gi sin unge til besteforedre til lørdag og søndag?

For å gi litt mer kontekst :

Jeg er ikke i noe særlig god forhold til min mor og samboeren hennes, og vi kommer på besøk bare for å være snille. Egentlig liker best å være alene med kona og begge barna. De krever å få ungen min for å leke med han. Jeg opplever at han blir grinete når han kommer tilbake og han vil helst være mer med beste foreldre. Han får der is, sjokolade og en ny leketøy på hver eneste besøk. Jeg med kona mener det er usunt for ungen. Ungen er 3 år gammel.

 

Kan de i det hele tatt kreve "å få" han? Anonym poster: 05a14df8a9a93bd1f1b155484fe965b7

 

ingen som kan tvinge deg til og gi ungen samvær med besteforeldre, når det er sagt er det jo ikke unormalt at ditt barn reagerer på den måten.

besteforeldre har en stor fordel, det er ikke dem som skal oppdra ditt barn og sette grenser, det er deg og din kones ansvar.

besteforeldre skal ha kosen, de skal skjemme bort og være snille!

uten og si at du skal gjøre verken det ene eller det andre vil jeg si at jeg synes det er merkelig rart at du ønsker og snyte barnet ditt for et godt forhold til sine besteforeldre, de gjør jo ikke noe galt annet og gi litt ekstra oppmerksomhet!

jeg kan selv si at jeg alltid har hatt et flott forhold til mine besteforeldre og det har jeg enda!

jeg ville ikke vært foruten tiden og minnene med mine besteforeldre!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...