Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klinisk effekt og plasmakonsentrasjon


Cooky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maks plasmakonsentrasjon vil si at det er høyest andel av medikament i blodet ditt (plasmaen) etter 1-4 timer. Det er da det er målbart mest medisiner i blodstrømmen.

 

Klinisk effekt (peroralt betyr via munnen) betyr at virkningen inntrer etter 30-60 minutter. Det er da du begynner å få effekt av medikamentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos felleskatalogen står følgende skrevet om Rivotril:

 

"Maks. plasmakonsentrasjon nås etter 1-4 timer. Klinisk effekt (peroralt 2 mg) etter 30-60 minutter."

 

- Hva vil dette si eller bety?

 

- "(peroralt 2 mg)" gjør meg enda mer forvirret, og ikke aner hva betyr eller menes med...

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

2 mg er jo styrken på tabletten. Peroralt betyr at inntak skjer oralt (per munnen), injeksjon gjør at effekten inntrer mye raskere. Etter 1-4 timer er nivået av clonazepam på sitt høyeste, en klinisk effekt oppnås med etter 30-60 minutter som da er den tiden det tar for en viss mengde å inntre den sentrale sirkulasjonen og utgjøre en merkbar effekt. Så vidt jeg forstår.

Endret av Mer0vingian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan forklare det helt fra dybden helt skråsikkert.

 

For det første så nevnes det spesifikk 2mg noe som tyder på at dette gjelder kun 2 mg. Så er det etter min oppfatning logisk at med 2mg oppnås tilsvarende effekt som 0,5 gjør (etter 1-4 timer) raskere. Håper det virker forståelig.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...