Gå til innhold

Feilsøking - varm bærbar, "piper" med frys


Anbefalte innlegg

I stua står en Samsung R530 med W7, svært billig og veldig pålitelig de siste årene. Den har stått på stort sett hele våkendagen vår, tjener til mediasenter med musikk og film, og litt som kontor.

 

I det siste har det kommet en del "pip" fra den, høres ut som BIOS-pip i gamle dager. Mens vi ser film kan da bildet fryses. Jeg har en mistanke om at harddisken skal melde seg ut snart. Hvordan undersøker jeg dette?

 

Maskinen oppnår også svært høye temperaturer. Under backup i natt kom han opp i 90 grader, og da stå maskinen altså på et passivt kjølestativ i plast...dog med lukket lokk. I og med at den står i et rom med vedovn og masse folk og unger som sprader rundt hele tiden har det nok kommet en del støv opp i maskineriet. Kan jeg dra støvsugeren over? Når faller bokstavene ut av tastaturet da, i så fall? :)

 

post-213653-0-14162300-1360747177_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal rengjøre en datamaskin for støv skal du ALDRI bruke støvsuger. Isåfall må den inverteres slik at den blåser istedenfor å suge. En laptop rengjør du enklest ved å skru av bakplaten (plastikkplaten under maskinen) og blåse den rein med ren lungekraft hvis du ikke har tilgang på trykkluft. Gjør det utendørs så du slipper å få støv overalt. Btw vil det ikke hjelpe å suge ut støv fra tastaturet, siden det støvet som ligger der har liten eller ingen innvirkning på prosessortemperaturen som jo er problemet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det står uttrykt på et klistremerke e.l. på baksiden så skal du ikke få warranty void av å ta av dekselet. Sjekk evt. også instruksjonsboken eller let opp garantibetingelsene på nett før du evt. skrur opp.

 

Det er aldri effektivt å bruke støvsuger for å få vekk støv fra PC-komponenter. Det er alt for liten sugekraft (samt at faren for at støvsugeren drar med seg noe den ikke skal er utrolig stor) til å få dratt vekk alt støvet. Det beste er å bruke trykkluft, men på de små viftene/gitrene som sitter i en laptop skal ren lungekraft være mer enn nok.

 

Edit: Det var derfor jeg skrev at du bør gjøre dette utendørs, så du slipper å blåse støvet ut i leiligheten f.eks.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...