Gå til innhold

Videoredigering i Linux


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bruke Linux fulltid. Men det vil ikke skje med det første ettersom jeg er for glad i å spille. Men kunne brukt det når jeg ikke spiller, og det finnes noe linkende Adobe Premiere til det. Eller kjører Premiere bra i wine?

 

Vet ikke hvor mye Linux blir brukt i "it verden", men har lyst til å kunne det ut og inn.

 

Har en 120GB SSD jeg ikke bruker, som jeg tenkte jeg kunne kjøre linux på. Har tidligere prøvd dualboot, ikke stort hell.

 

Vurderer å legge Opensuse på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lightworks er vel i alpha fremdeles, og kun tilgjengelig for inviterte brukere?

 

Prøvde lightworks på windows, synes det var noe rot.

 

Sikkert greit om man setter seg inn i det, men iallefall første intrykket var dårlig.

 

Var visstnok brukt til å redigere "offisielle" filmer, så helt for jævli kan det vel ikke være.

 

Det er beregnet på profesjonelle brukere, så mannen-i-gata-intuitivitet er vel ikke noen prioritet for dem.

Lenke til kommentar

Holder en knapp på kdenlive. Sjekk ut denne serien: http://opensource.com/life/11/11/introduction-kdenlive Tipset der om å konvertere til lossless Matroska (gjøres enkelt i kdenlive) før du starter å redigere funket meget godt for noen formater jeg hadde litt problemer med. Kdenlive støtter alt mellom himmel og jord både på input og output, vesentlig sterkere enn Adobe premiere elements på dette punktet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Videoredigering i Linux:

tenkte bare oppdatere folk på at LightWorks for noen år siden gjorde et PR-stunt der de sa de ville gjøre programmet sitt open source. Det har til dags dato enda ikke skjedd, det er bullshit, og alle artikler som sier noe annet tar feil.

 

Derfor, se bort fra LightWorks om du ønsker noe som er open source.

 

Akkurat nå (slutten av mars 2013) er det OpenShot, Avidemux, Kino, Cinelerra, Kdenlive, PiTiVi or LiVE som gjerne nevnes. OpenShot har for tiden mye oppmerksomhet fordi fordi det er myntet på nybegynnere, lett å bruke, og det er lansert et Kickstarter prosjekt der du kan sponse porting til Windows og Mac.

Endret av thehunger
Lenke til kommentar

Videoredigering i Linux:

tenkte bare oppdatere folk på at LightWorks for noen år siden gjorde et PR-stunt der de sa de ville gjøre programmet sitt open source. Det har til dags dato enda ikke skjedd, det er bullshit, og alle artikler som sier noe annet tar feil.

 

Derfor, se bort fra LightWorks om du ønsker noe som er open source.

 

Akkurat nå (slutten av mars 2013) er det OpenShot, Avidemux, Kino, Cinelerra, Kdenlive, PiTiVi or LiVE som gjerne nevnes. OpenShot har for tiden mye oppmerksomhet fordi fordi det er myntet på nybegynnere, lett å bruke, og det er lansert et Kickstarter prosjekt der du kan sponse porting til Windows og Mac.

 

Tullprat. LightWorks har nå fått betarelease i slutten av april. Tror du at det er beint fram å åpne kildekoden til et så massivt program, med de juridiske utfordringene det medfører i tillegg til at det skal porteres til nye plattformer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kdenlive er nok det program med mest potensiale*, men det er et stykke igjen før de kan utfordre kommersiell programvare på Windows/Mac. Alt for ustabilt og for lite funksjoner til daglig bruk, men det blir vel (om noen år :p ).

 

* (hvis man ser bort i fra "pro" software, der er det ok utvalg hvis man er villig til å betale for det)

Lenke til kommentar

Kdenlive har vært stabilt en stund hos meg nå. Når det gjelder de vanligste alternativene på windows og mac (wmm og imovie) er vel allerede kdenlive godt foran. Hvilke funksjoner savner du?

 

Ellers tror jeg nå vi endelig kan friskmelde linu når det gjelder videoredigering. For de som fortsatt ikke ser at kdenlive er bra nok, kan de la seg lokke til Lightworks:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTM2MTY

 

Så nå vil jeg ikke se noe mer gnål om manglende videoredigering på linux uten at man følger opp med oppdatert saklig informasjon.

Lenke til kommentar

Lightworks er ikke et bra program, at det kommer på Linux hjelper ingenting. Det finnes proffe programmer til Linux, men som sagt man må betale for dem.

 

Jeg kommer til å gnåle til det finnes gode alternativer, jeg kan godt begynne å gnåle om bilderedigering igjen, eller kanskje lydproduksjon? Finnes fremdeles ikke noen gode alternativer der heller :)

Lenke til kommentar

Så hva savnet du i kdenlive? Kan du fortelle noe om hvilke ustabiliteter du opplevde?

 

Tja, alt du gnålte om gimp for er på plass i gimp 2.9, så jeg vil gjerne ha en oppdater liste med gnål der.

 

For lydproduksjon finnes gode alternativer, test ut Qtractor.

 

Forsøkte å få linux action show i tale for å høre hva de egentlig savnet, jeg ser ingen problemer med å produsere showet deres utelukkende på linux. Dessverre er lunduke mer interessert i å svare når han har stort publikum.

Lenke til kommentar
Forsøkte å få linux action show i tale for å høre hva de egentlig savnet, jeg ser ingen problemer med å produsere showet deres utelukkende på linux. Dessverre er lunduke mer interessert i å svare når han har stort publikum.

 

LAS bruke jo Wirecast for å muliggjør live sending slik de gjør. Chris bruke vist regelmessig mye tid på research om å får noe lignende på Linux, men har så-langt ikke lykkes.Veit ikke om du har sett episoden som kom ganske nydelig der de snakke om det (Linux’s Wirecast Problem | LAS s26e06). Han sier jo at video redigering er bare en liten det av produksjonsprosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...