Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Avtaleverksted - forsikringenes billigverksted - til det beste for oss?


Lilhla

Anbefalte innlegg

Jeg ble påkjørt av en dott, fikk fraktet bilen til verkstedet til en god kompis og hvor jeg har reparert bilen i alle år, men så ringer forsikringsselskapet og sier at den må taues til et annet verksted litt lengre bort..fordi de har avtale med dem.

Dette var ikke aktuelt for meg, det andre verkstedet kjenner jeg til og jeg kommer aldri til å la bilen min sette sine hjul innenfor de dørene der.

Vel, da får jeg beskjed om at det er de som bestemmer hvor bilen skal repareres. Ikke svarte heller, jeg blir hos min kompis som er meget dyktig og som kun har fagarbeidere på et godkjent verksted. Ikke forstår jeg hva de preker etter heller når det ikke en gang er de som må betale for skadene, men motpartens selskap.

 

Så, jeg lurer på: vet du hvor du må dra hvis du får skadet bilen din? Synes du det er greit at du blir tvunget til et verksted bare fordi selskapet har fått billigere reparasjoner i mot at de kun sender bilene dit? De sa også til meg at de kunne ikke gå god for verkstedet jeg hadde dradd til, og at garantien ikke ville gjelde dersom jeg ikke dro til deres avtaleverksted. Jeg spurte når de hadde vært og inspisert dette verkstedet, det kunne de ikke svare på. Jeg spurte min venn om det samme, da kunne han fortelle at de aldri hadde verken blitt undersøkt eller fått anbud. Makan! Dessuten har mitt verksted egen reparasjonsgaranti og jeg mister absolutt ikke garantien ved å velge de jeg har brukt i alle år.

 

Er det riktig at selskapene skal få bestemme hvor du skal reparere bilen? Hva om du selv eier et verksted? Skal du ikke få reparere selv? Enn om de skal bestemme hva slags snekker som skal reparere en skade på huset ditt, bare fordi de finner en som snekrer billigere? Hvorfor gir ikke selskapet beskjed om dette når du ber om tilbud på forsikring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor store skader er det snakk om?

 

Garantien har ikke forsikringsselskapet noe med da dette blir dekket av det respektive verkstedet.

Usikker på om de kan kreve at du bruker deres verksted, men du kan uansett velge å reparere skaden selv?

 

Normalt skal du få dette utbetalt men da eks moms pris. Selv om det ble utbetalt inkl. moms på forrige erstatning jeg fikk med meg.

Lenke til kommentar

Normalt skal du få dette utbetalt men da eks moms pris. Selv om det ble utbetalt inkl. moms på forrige erstatning jeg fikk med meg.

 

Eks.mva gjelder kun ved kaskoskade, så lenge det er ansvar (Dekkes av motpart) skal mva også utbetales.

Det betales dog ikke full kompensasjon for arbeidstimene som regel.

Lenke til kommentar

Skaden var ikke så stor kaskoskade, og dette med garanti er jeg klar over. Selvfølgelig dekker verkstedet garanti, men jeg fikk altså redusert antall dager jeg kunne leie bil fordi jeg valgte et annet verksted.

 

Jeg har forhørt meg litt, og det viser seg at de store selskapene har forskjellige goder som faller bort hvis man ikke velger det verkstedet de har avtale med, og som de sier de kan gå god for...uten å ha sjekket andre i området og på den måten nærmest svartelister dem uten å ha grunnlag for det. Tryg sier for eksempel at hvis du ikke benytter et av deres verksted, faller 50 % av arbeidstimene bort. Det vil si at jeg ikke får betalt hele arbeidsmengden hos et annet verksted jeg heller vil bruke? Det er jo helt borti hampen!!! Dette må folk bli klar over!

 

Jeg har snakket med diverse selskap, og jeg fant frem til et selskap jeg bytter til. Ikke tale om at forsikringsselskapene skal få dirigere og styre hva slags verksted jeg skal benytte, bare fordi at de har laget an avtale som gjør det billigere for dem. Dette var jeg ikke klar over da jeg tegnet forsikring, og synes at selgere bør gjøre folk oppmerksomme på viktige vilkår som dette i salgsprossessen.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke forsikringsselskapet er urimelig.

 

Det er DE som skal betale for skaden

Det er de som skal garantere for at skaden er forskriftsmessig utført

Det er de som har oppfølgingsansvaret mot verkstedet ved reklamasjoner :)

 

Ole

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det er de som skal betale for skaden, er det fortsatt MIN bil som skal repareres - og, jeg vil bestemme selv hvor jeg skal reparere bilen. Det er også jeg som betaler forsikringen, og det de skal - er å betale for skaden som oppstår - DET er det eneste de skal som selskap!

 

Det er ikke forsikringsselskapet, men verkstedet som skal garantere for at skaden blir forskriftsmessig utført. Det er da sannelig verkstedet som har fått godkjenning fra Biltilsynet, ikke selskapet.

 

Og, det er JEG som har oppfølgingsansvaret mot verkstedet ved reklamasjoner - det har jeg erfart!

 

Derfor er det totalt urimelig, og kun fordi de ønsker å spare penger at de oppretter såkalte avtaleverksted rundt om kring som de liksom går god for - mens, andre kan være like god. Dessuten vil jeg selv undersøke og være sikker på at jeg får reparert bilen der jeg mener jeg får best både service, og reparasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...