Gå til innhold

Panasonic lanserer nytt kitobjektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vel være tilsvarende 28 - 84 mm fullformat. Lurer på hvorfor den type objektiv forblir kitobjektivet, betyr det at de ikke har troen på Powerzoomen deres (LUMIX PZ 14-42mm) eller er den for dyr å produsere / rettet mot en annen kundegruppe? Hvis denne ikke koster skjorta, så er det nok vært en fin oppgradering fra det gamle kit objektivet, sier ikke nei takk til mindre størrelse og vekt. Synd det fortsatt er F3.5 dog.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Skal vel være tilsvarende 28 - 84 mm fullformat. Lurer på hvorfor den type objektiv forblir kitobjektivet, betyr det at de ikke har troen på Powerzoomen deres (LUMIX PZ 14-42mm) eller er den for dyr å produsere / rettet mot en annen kundegruppe? Hvis denne ikke koster skjorta, så er det nok vært en fin oppgradering fra det gamle kit objektivet, sier ikke nei takk til mindre størrelse og vekt. Synd det fortsatt er F3.5 dog.

Det er nok en annen kundegruppe. Denne skal bli like billig som den gamle; men med bedre byggekvalitet (bl.a. metallfatning), og bedre optisk ytelse. Så en kjapp video fra CP+ som tyder på det. I såfall blir det et trivelig alternativ for de med slunken lommebok.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Akkurat det er vel rått parti ;)

 

Meeeget rått parti :) Ettersom dette er mitt første systemkamera var jeg likevel overrasket over at forskjellen i objektiver var så stor! Tok steget opp fra Finepix 6900 (bridgekamera circus anno 2001, kostet sikkert like mye ny som en rimelig fullformat DSLR i dag) - finfint kamera, men digg å slippe å passe på en haug med gebrekkelige SmartMedia-kort (det minste på 2MB (! kit fra ennå eldre kamera), maks 128MB) og få skikkelig batteritid, samt å kunne croppe uten å få skjermen full av piksler...

 

Lyssterk er 20mm'ern også, temmelig fornøyd med å klare håndholdte portretter (dog på litt kloss hold) i stearinlysbelysning uten å skru opp ISO til det smertefulle. Skarp er den også, særlig når man tar blender'n ned et par-tre hakk. Kit-zoom'en må også se seg gruset av 7.5mm'ern fra Samyang hva skarphet gjelder...

 

Det som overrasket meg sterkest var forskjellen i *fargegjenngivelsen* til de ulike objektivene - mens bildene fra zoom'en måtte prosesseres til døde for å få noe som ikke var blasst og grått, blir det hele mye bedre med de andre objektivene. Kit-zoom'en var ærlig talt så kjip her at jeg nesten vurderte å finne fram gamlekameraet igjen... Men kanskje UV-filteret hadde noe av skylda her.

 

Jeg savner likevel noe som dekker ca. samme brennviddeområdet nogenlunde skarpt og lyssterkt, helst uten å brenne hull i lommeboka eller pådra meg belastningsskade - men for dette er kanskje et OK kompaktkamera likegreit?

Lenke til kommentar

Sikkert eit framsteg, kjøpte IKKJE G kamera pga gamle 14-42! Men sidan det finst ein ny og mindre 14-42 kunne Panasonic heller prioritert 60 eller 75 mm med stabilisering? Spørst om det er verd å satsa på Panasonic når Olympus har vorte så bra. Nevnte 20mm god men synest NX 30mm er betre. Mange om beinet og det er vel bra?

Lenke til kommentar
Sikkert eit framsteg, kjøpte IKKJE G kamera pga gamle 14-42! Men sidan det finst ein ny og mindre 14-42 kunne Panasonic heller prioritert 60 eller 75 mm med stabilisering? Spørst om det er verd å satsa på Panasonic når Olympus har vorte så bra. Nevnte 20mm god men synest NX 30mm er betre. Mange om beinet og det er vel bra?

 

Dersom du tenker på den flate powerzoomen, så er den ikke så fryktelig skarp at det gjør noe. Uansett, gleder meg til å se tester på denne.

Lenke til kommentar

Dette blir en fin oppgradering av den gamle kit-zoomen. Pannekake-zoomen vil fortsatt være dyrere enn dette, og levere dårligere optisk ytelse. Det er derimot ikke riktig at objektivet vil bli mer solid enn sin forgjenger. "Metallfatningen" man ser på bilder skal visstnok kun være av lakkert plast! Den lave vekten tyder også på dette.

 

Styrkene til objektivet vil være lav pris, liten størrelse (bare litt større enn pannekake-zoomen) og vekt og god optisk ytelse.

 

De største svakhetene: Lav lysstyrke, plastikk-konstruksjon og "kjedelig" brenviddeområde. Dette objektivet hadde etter min mening vært en killer om det startet på 12 mm for eksempel.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...