Gå til innhold

[Løst] Jeg skal kjøpe en laptop til gaming og jeg vil velge mellom disse to PC'ene. Spiller det noen rolle om jeg har 2 cores og ikke 4?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en laptop til gaming.

Disse PC'ene har en prisforskjell på ca. 1000 kroner. Den billige har to cores og den dyre har 4. Alt annet er helt identisk.

 

Hvordan forskjell er det når jeg spiller den som har to cores forhold til den som har 4? Burde jeg bruke hele 1000 kroner for å få en PC med mer cores?

 

http://www.multicom....00560/p10619642 (Billige)

 

http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i7-3630QMe-12GBe-750GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10621803 (Dyre)

Endret av Jonathan.L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke den siste lenken din til å virke, men jeg vet jo godt hvilken maskin du mener.

 

Nei, i de fleste spill vil du ikke merke noe til forskjell på ytelsen. Noen spill er mer optimert for flere prosessorkjerner enn andre, og i disse kan du sikkert se forskjeller på noen få fps hvis du måler. Noen få spill er såpass gira mot flerkjerne-prosessor at du nok vil kunne både måle og merke forskjell. Jeg snakker om grafikkavhengige spill her nå.

Men når det gjelder laptoper, så kan man generellt si at det i grafikkavhengige spill alltid vil være grafikkortet som er flaskehalsen for ytelsen.

 

Det er jo også noen strategispill og simulatorer som er like så eller mer avhengig av prosessorkraft som grafikkort. Football Manager er ett eksempel.

 

Så om du burde legge inn mer penger ... er opp til deg.

 

PS. Husk også at Core i5 og i7 prosessorene har HyperThreading. Dvs. at du mesteparten av tiden, (når prosessoren ikke blir belastet fullt ut og den er innenfor visse grenser når det gjelder temperatur og strømforbruk) vil ha 4 kjerner i en i5 (2 fysiske + 2 logiske), 8 i en i7 (4 fysiske + 4 logiske).

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke den siste lenken din til å virke, men jeg vet jo godt hvilken maskin du mener.

 

Nei, i de fleste spill vil du ikke merke noe til forskjell på ytelsen. Noen spill er mer optimert for flere prosessorkjerner enn andre, og i disse kan du sikkert se forskjeller på noen få fps hvis du måler. Noen få spill er såpass gira mot flerkjerne-prosessor at du nok vil kunne både måle og merke forskjell. Jeg snakker om grafikkavhengige spill her nå.

Men når det gjelder laptoper, så kan man generellt si at det i grafikkavhengige spill alltid vil være grafikkortet som er flaskehalsen for ytelsen.

 

Det er jo også noen strategispill og simulatorer som er like så eller mer avhengig av prosessorkraft som grafikkort. Football Manager er ett eksempel.

 

Så om du burde legge inn mer penger ... er opp til deg.

 

Tusen takk for et grundig svar!

Har du noen eksempler på prosessorkrevende spill?

Tror du prosessoren vil være viktig i spill som kommer de neste årene?

Lenke til kommentar

Poenget er at uansett hva du har nå, så vil fremtidens spill sikkert bli enda mer krevende både for prosessor og skjermkort - men det vil helt sikkert være skjermkortytelsen som svikter først. Prosessoren din, enten du velger i5 eller i7, vil holde koken rimelig greit lenge, mens skjermkortet ditt (GTX 660M i dette tilfellet), vil kanskje virke noe utdatert og tregt om 2-3 år, i forhold til de som kjøper seg helt nye laptoper for spilling da.

 

Jeg har allerede nevnt Football Manager som et eksempel på et spill som er mye mer avhengig av prosessor og minne enn skjermkort. Andre spill jeg vet om som krever sitt av prosesoren, er f.eks. Civ 5, Total War-serien ... andre kan sikkert komme med flere eksempler her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et GTX 660M sliter med tyngre spill fra 2011 i 1280x720 som BF3 og Witcher 2, så prosessoren er definitivt ikke det du skal bekymre deg for :p

Når du sier sliter med å dra, mener du på lav grafikk eler lav FPS? Hvor lav grafikk tror du jeg må ha i så fall? Er det noen bærbare PC'er som klarer å dra slike spill? Hvilken prisklasse ligger de i? Takk!

Endret av Jonathan.L
Lenke til kommentar

Når du sier sliter med å dra, mener du på lav grafikk eler lav FPS? Hvor lav grafikk tror du jeg må ha i så fall? Er det noen bærbare PC'er som klarer å dra slike spill? Hvilken prisklasse ligger de i? Takk!

Jeg mener lavest grafikk med lav framerate.

Bærbare med GTX 670MX og oppover burde levere ganske akseptabel ytelse, de starter på ca 10K: http://www.multicom.no/Kunshan-P150E-15e6-Full-HD-glossye-Intel-Core-i7-3630QMe-8GBe-750GB-harddiske-DVDe-GeForce-GTX-675MXe-HDMIe-USB3e0e-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10622258

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er synd at det blir så dyrt for en laptop til gaming. Stasjonære på ca.6000 kan jo kjøre spill som BF3 på ultra.

Vet du hvordan grafikkkortet hadde vært for ArmA, Fallout, Skyrim og evt. Dead Space 3?

De spillene burde gå, men jeg er noe usikker på Dead Space 3.

 

Du betaler ca dobbelt så mye for en laptop med tilsvarende desktop-ytelse, mye av årsaken er at laptopdelene er spesialplukket for å trekke mindre strøm. En i7-3720QM (45W) er nesten like kraftig som en i7-3770k (77W,) og et GTX 680M (90W) er like kraftig som et GTX 660 (140W.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De spillene burde gå, men jeg er noe usikker på Dead Space 3.

 

Du betaler ca dobbelt så mye for en laptop med tilsvarende desktop-ytelse, mye av årsaken er at laptopdelene er spesialplukket for å trekke mindre strøm. En i7-3720QM (45W) er nesten like kraftig som en i7-3770k (77W,) og et GTX 680M (90W) er like kraftig som et GTX 660 (140W.)

Takk for gode svar! Nå ga dette mye mer mening. Jeg tror jeg satser på å kjøpe Pc'en for 6500 kroner fordi jeg ikke har råd til noe bedre og heller ikke plass til stasjonær. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...