Gå til innhold

Ny i Ubuntu, noen problemer


Anbefalte innlegg

Installerte Linux på laptopen idag fordi Windows 8 Release Preview hadde gått ut på dato og jeg vil ikke betale 800 kroner for et OS.

Har noen problemer jeg ikke finner ut av:

 

Kan man få touchpaden til å virke skikkelig? Slik det er nå må jeg bruke to fingre for å høyreklikke, men jeg lasta ned en synaptics-driver/program så jeg kan bruke den høyre toucklikken sån halvveis, men kun hvis jeg trykker heeelt nedi hjørnet. Mulig å fikse?

 

Mulig å få Ubuntu til å IKKE spørre etter passord for hver gang jeg gjør ting som å laste ned osv?

 

Er det mulig å se på f.eks. TV2 sine videoklipp? De bruker silverlight, men jeg har lastet ned Moonlight som skal gjøre det mulig å se Silverlight-innhold på Linux, men det virker ikke.

 

Kan man flytte Launcherbaren ned, og ikke ha den på siden?

 

Hvor finner man programmer som ikke er i launcherbaren? Uten å søke på den.

 

Og sist, kan man enkelt kopiere navn på en fil, uten å gå inn på properties?

 

 

Håper noen kan ta seg noen minutter på å svare :)

Endret av baguett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt ny med Linux og Ubuntu selv, men kan nå prøve å svare på noe av det du lurer på.

 

Her finner du en måte å flytte Launcheren til bunn av skjermen.

 

I Ubuntu Software Center kan du se liste over alle installerte programmer, om det var det du var ute etter.

 

Når det kommer til at du må skrive inn passord for hver gang du skal installere noe så er det en av grunnene til at du er såpass godt beskyttet mot ulumskheter i Linux. Jeg vet ikke om noen måte å deaktivere det på, men tror nok ikke jeg ville gjort det uansett.

Lenke til kommentar

Installerte Linux på laptopen idag fordi Windows 8 Release Preview hadde gått ut på dato og jeg vil ikke betale 800 kroner for et OS.

Har noen problemer jeg ikke finner ut av:

 

Kan man få touchpaden til å virke skikkelig? Slik det er nå må jeg bruke to fingre for å høyreklikke, men jeg lasta ned en synaptics-driver/program så jeg kan bruke den høyre toucklikken sån halvveis, men kun hvis jeg trykker heeelt nedi hjørnet. Mulig å fikse?

 

Mulig å få Ubuntu til å IKKE spørre etter passord for hver gang jeg gjør ting som å laste ned osv?

 

Er det mulig å se på f.eks. TV2 sine videoklipp? De bruker silverlight, men jeg har lastet ned Moonlight som skal gjøre det mulig å se Silverlight-innhold på Linux, men det virker ikke.

 

Kan man flytte Launcherbaren ned, og ikke ha den på siden?

 

Hvor finner man programmer som ikke er i launcherbaren? Uten å søke på den.

 

Og sist, kan man enkelt kopiere navn på en fil, uten å gå inn på properties?

 

 

Håper noen kan ta seg noen minutter på å svare :)

Touchpad - aner ikke hvaslags touchpad du har :(

 

Ubuntu spør ikke etter passord hver gang du laster ned noe, men hver gang du skal gjøre noe som priviligert bruker, f.eks. oppdatere noe, installere noe osv.

 

For å finne alle programmer og starte et av dem - Trykk Unity-knappen (eller Windowstasten), velg "Bokhylleikonet" nederst på skjermen, Velg "installed" og evt. "see nnn more results". Når du vet hvilket program du skal starte er det mye enklere å bare skrive de første bokstavene i søkefeltet.

 

TV2 videoklipp - Du kan prøve å installere netflix-pakka for Wine/Ubuntu, og se om du får sett på det i Firefox'en som følger med (Silverlight med drm. Moonlight har ikke drm). http://www.techrepublic.com/blog/opensource/how-to-get-netflix-streaming-on-ubuntu-1210/4019

 

Kopiere filnavn - Høyreklikk på fila og velg Rename evt. velg fila og trykk F2 ... Ctrl-A, Ctrl-C, Esc. Nå ligger filnavnet på Clipboard. Kontekst-menyene til Nautilus/unity har ikke shortcut-hints, men hovedmenyene (i menylinja øverst) har, og der kan du plukke opp noen hint.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi konkrete tips om touchpad uten å vite nøyaktig hvilken touchpad du har. Hvis du har ALPS-mus kan jeg ikke si annet enn at jeg føler med deg. Sleit nettopp med å få til to-fingerscroll på maskina til madammen. Du kan alltids prøve med gsynaptics (finner den i USC) og se om den hjelper..

 

Det er mulig å få Ubuntu til å ikke spørre etter passord, men det er absolutt ikke anbefalt. Vil heller anbefale å lage deg et passord som det er lett å huske og skrive inn. Det er uansett bare en vanesak, og etter at du er kommet over den verste innkjøringskneika trenger du sjelden å oppgi passordet ditt.

 

For å kopiere filnavn: høyreklikk på filen, velg "rename", ctrl + c..

 

Når det gjelder TV2 kan du prøve å bruke netflix-pakka som ble foreslått lenger opp, men det er dessverre ingen garanti. Send gjerne en mail til TV2 og fortell deg om problemene dine. Så vidt jeg vet er det kun TV2 som oppfører seg så idiotisk mtp drm. Jeg har ihvertfall boikottet TV2s nettsider i flere år nå.

 

Vil ellers anbefale deg å lære deg hurtigtastene i unity og bli vant til å bruke dem. Du får mye bedre flyt i arbeidet om du vender deg til å bruke Unity, i stedet for å forvente at det fungerer som Windows. Hvis du trykker og holder Unity-tasten (windows-tasten), får du opp en oversikt over ulike snarveier du kan benytte deg av.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Heh, søkte bare opp maskina di i full fart, og det ser ut til at HP faktisk leverer drivere til den her: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=4145546&prodTypeId=0&prodSeriesId=4145545&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=2020#120

 

Ser ut til å være tilpasset SuSE, men er noen tarballs og annet snacks der også. Har ikke sett nøye på det, så les deg godt opp før du begynner.

Lenke til kommentar

Svært uvanlig med feil på CPU, kanskje noe vi bør feilsøke.

 

Uansett, så en gammel bug-rapport på din maskin knyttet til ditt problem. Work-around som funket på Ubuntu 10.10 kan du prøve. Åpen opp en terminal, klipp og lim inn følgende:

sudo echo options psmouse proto=exps > /etc/modprobe.d/psmouse.modprobe

så tar du en reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...