Gå til innhold

Anbefalt program for bildeorganisering


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver et ganske omfattende ombyggingsprosjekt på par gårder. Har behov for et godt program for organisering av bildene jeg tar i denne forbindelse.

 

Bildene er delvis for minner, og delvis for å dokumentere hva som er gjort (hvis senere av en eller annen grunn trenger informasjon om hva som befinner seg inne i tak, vegger eller i bakken).

 

Jeg har i grunn bare ett krav til programmet: Det må være god på "tagging". Jeg ønsker type å tagge hvilket rom bildet er tatt i, hvilket bygg det er, hvilken av de to gårdene, om det et bilde for "byggteknisk" eller kun for "minner" osv.

 

Kort sagt: Hvert bilde kan fort få ganske MANGE tagger.

Så det er derfor viktig at det kun lages en "tagg" mot bildene - og ikke at det er X album hvor bildene lagres i alle.

 

 

Har lite/ingen erfaring med bildeorganiseringsprogrammer fra før.

 

Hvilket program vil dere anbefale for dette formålet?

 

 

På forhånd takk!

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har 50.000 bilder organisert i mapper, stoler ikke helt på "bibliotek"-programmer. Du blir da lett litt mer avhengig av ett bestemt program enn hva jeg liker å være.

 

Har bygd opp .xmp filer til hvert bilde da, slik at det går an å søke (i mappene) på egenskaper gitt de ulike bildene. Flere ulike verktøy finnes for å søke gjennom .xmp filer.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Adobe Lightroom ?

Lightroom er forsåvidt et alternativ. Men ACDsee er lettere å bruke og lære enn LR; jeg har brukt begge deler mye og kan trygt si at LR er ikke utpreget lettlært. Hovedfokus er forøvrig på organisering, og det er LR er en del svakere på enn ACDsee.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Så ACDsee er bedre på keywords-oppbygging og organisering en LR ? Jeg kjenner ikke ACDSee, da jeg ikke har brukt det på sikkert 10 år, men min erfaring er vel at en av styrkene til LR er keywords, og det er for TS ganske viktig slik jeg skjønner det..

LR er grei på keywords; men ACDsee er en del bedre i mine øyne - særlig på presentasjon og filtrering så blir LR noe for enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle komme med ett par andre tips ... først av alt må man være realist ... hvor mange bildefiler vil du ha for disse prosjektene dine, noen titalls/hundretalls/tusentalls? hvis det bare er noen få og du bruker en forholdsvis ny Windowsversjon så kan du høyreklikke på bildefilen, gå på detaljer og legge exif data som (på norsk) tittel, emne, klassifisering(stjerner) koder(keywords) og kommentarer pluss opphavsrett m.m. rett på filen, disse dataene blir lagret i bildefilen og følger med om du flytter til annen maskin m.m. og kan leses av alle program. Dette kan også gjøres med f.eks. exiftools på en litt mer effektiv måte. om du så lager en katalogstruktur(mappestruktur som nevnt over) med f.eks. "prosjekt gård 1" /bygg1/stue1/tak/filnavn(YYYY-MM-DD-Navnpåprosjekt-rom-løpendenummer(0001).ext ... så har du en enkelt måte å sortere på som kan flyttes som du vil. programvare som lightroom osv. kan også gjøre denne mappestrukturen for deg men til en ganske høy kostnad. jeg sluttet å bruke picasa for mange år siden, så jeg vet ikke om picasa lagrer exif i database eller fil nå, men hadde problemer med exif i nef(Nikon raw) filer i versjon 1 og 2. .... Her er en link til noen open Source DAM programvarer : http://www.opensourc...pen-source-dam/ , noen av dem er ekstremt avanserte, noen er webbaserte. ... her er ett katalogprogram som er gratis som jeg fant akkurat nå : http://daremon.gr/cheez/ ikke prøvd det, så jeg vet ingenting om det. ... her er en liste over noen flere, både webbaserte og lokale: http://www.photo-fre...hoto-albums.php ... du kan også kjøpe f.eks. Photoshop elements som har en innebygd arkivdel samtidig som du får en ganske komplett redigeringspakke. ... EDIT: jeg holdt på å glemme et jeg absolutt vil anbefale utenom Lightroom og det er DigiKam : http://www.digikam.org/

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for alle tips og forslag! :-)

 

Har endt med windows sin innebygde kategoriseringsfunksjon (kode/keywords) - i tillegg til en enkel mappestruktur pr år/uke. I fjor ble det litt over 1.100 bilder og det er ikke mer enn at det funker helt greit å organisere på denne måten.

 

Liker tanken på å ikke være avhengig av et bestemt program for å beholde tag'ene...

 

 

Takker igjen for forslag og tips! :-)

Endret av amundsf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...