Gå til innhold

Nå er LibreOffice her i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer ODF (.odt) nå til dags? Er dette en fullverdig erstatter til Microsofts .doc, og kan det benyttes på tvers av de store officepakkene uten problemer? Prøvde å gå over til ODF for et par år siden, men støtte dessverre på noen problemer da det måtte åpnes i MS Word.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvordan fungerer ODF (.odt) nå til dags? Er dette en fullverdig erstatter til Microsofts .doc, og kan det benyttes på tvers av de store officepakkene uten problemer? Prøvde å gå over til ODF for et par år siden, men støtte dessverre på noen problemer da det måtte åpnes i MS Word.

Har (nesten) ikke hatt problemer med denslags på noen år. Det eneste er makroer i f.eks excel om du bruker mye "avansert" av denslags. ODF støttes vel av MS Office om du installerer et filter eller noe (det er mange år siden jeg brukte MS Office). Jeg sender også fra meg alt i .pdf format, aldri skjønt vitsen med å sende kildedokumentene i hytt og pine.

Hva er argumentene for å velge LibreOffice fremfor OpenOffice? Jeg prøvde det for et års tid siden, men opplevde alt for mye ustabilitet.

OpenOffice eies av Oracle, jeg regner Libre som den "ekte" varianten. Oracle har vel også nesten gitt opp OpenOffice etter at de fleste av utviklerne forsvant til Libre.

 

Utsabilitet har ikke jeg opplevd med Libre (i større grad enn med andre pakker), hverken på Linux eller Windows.

 

Når skal det sies at jeg bruker LibreOffice til forholdsvis enkle greier. Alle kontorpakke systemene er temmelig ubrukbare når det kommer til tekstbehandlingen jeg normalt driver med og til avanserte "regneark operasjoner" bruker jeg heller et utviklingsverktøy.

Lenke til kommentar

For dere som synes stabilitet er viktigst - For hver ny hovedversjon av LibO, for eksempel versjon 3.6 så er det et underversjonsnummer i tillegg. En nyutviklet 3.6 -versjon vil egentlig ha versjonsnummer 3.6.0. Dette er da en versjon med masse nye oppdatearte funksjoner (ting som støttes, etc) i forhold til versjon 3.5.

 

Har selv brukt LibO så lenge nå at jeg vil tøre å påstå at først når underversjonsnummeret kommer over 4 kan man regne med at programmet begynner å bli stabilt.

Min subjektive oppfatning av dette (henger sammen med bruk av programmet dog) er at gjengangerfeilene er språkrelaterte og kræsj med dokumenter lagret i eldre versjoner av LibO eller Open Office.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvordan fungerer ODF (.odt) nå til dags? Er dette en fullverdig erstatter til Microsofts .doc, og kan det benyttes på tvers av de store officepakkene uten problemer? Prøvde å gå over til ODF for et par år siden, men støtte dessverre på noen problemer da det måtte åpnes i MS Word.

 

Du får henvende deg til MS og kreve at de skjerper seg på implementeringen av støtten for fri informasjondeling. MS har veldig mye å gå på der,.

Lenke til kommentar

Libreoffice er mye mer moden enn OpenOffice. Dette har flere grunner.

 

Først er det viktig å nevne at Openoffice hadde en periode hvor de ikke gjorde særlig mye. Deretter kan man jo nevne at Libreoffice har en lisens som ligger nærmere copyleft. Libreoffice bruker Mozilla sin lisens. Den er for det meste GPL-kompatibel, men kan inneholde propetiære komponenter. Openoffice bruker Apache-lisensen som er kompatibel med MIT-lisensen. Mange utviklere foretrekker en copyleft-lisens fordi at da kan ikke koden inkluderes i lukket kildekode programvare.

Lenke til kommentar

Gikk faktisk over fra Openoffice 3.2 til nyeste Libreoffice i dag på jobb og til mitt bruk, ser det ut til å fungere greit. Pluss at Libre ser ut til å starte kjappere enn OpenOffice på ei urgammal maskin i det minste. Gud som den harddisken er treig og 1 giga med minne er aaaaaaaaaaaltfor lite!! Men nå er jeg usaklig her :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...