Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjertebank, kortpustet og utmattelse etter fysisk aktivitet


KoR

Anbefalte innlegg

Symptomene oppstod for 2 år siden, etter en periode med intensiv styrketrening. Etter 1 og et halvt år uten regelmessig trening, er symptomene fortsatt uforandret.

 

Under trening kjenner jeg at hjertet slår hardere enn det gjorde før, samtidig som jeg føler en trang til å måtte ta dype pust for å få nok luft.

 

1 time etter trening blir jeg sliten og trøtt, og har mest lyst til å bare legge meg ned.

Etter 2-4 timer kommer hjertebanken samt også følelsen av å ikke få nok luft. Må hele tiden trekke dype pust manuelt. Hjertebanken blir kraftig av små anstrengelser som å reise seg opp, gå opp trappen etc. Denne tilstanden varer i ca 24 timer og blir betydelig kraftigere avhengig av hvor hard treningen var.

 

Har vært igjennom 24-timers EKG og belastnings EKG, som kun påviste ekstraslag som var "normalvaiant". Har ikke hatt EKG i perioden etter trening, når symptomene er mest fremtredene.

 

Har tatt masse blodprøver, og har normale nivåer av hemoglobin og ferritin. Eneste som har slått ut på blodprøvene, er forhøyet morgenkortisol (mest sannsynlig pga. stresset det var å kjøre 7mil på et slafsete vinterføre).

 

Andre symptomer som kan ha sammenheng: Lilla neiler, blek hud under øyelokkene, blå hud i øyekroken/innsiden av neseryggen.

 

Som alle andre med udiagnotiserte plager, så har jeg googla meg igjennom halve internett, og funnet ut av det som passer best med de symptomene jeg har er Ventrikkel septumdefekt (VSD). Var født 3 uker for tidlig, noe som dobler (?) sjansen for å få denne defekten.

 

Mann 23 år.

Endret av KoR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det samme for rundt ett år siden... Problemet er at musklene rundt hjertet ditt vokser. Jeg hadde samme symptomer og gikk også til legen for EKG-test o.l. men alt var helt fint. Legen foreslo at du bør ta det rolig med en gang dette skjer, for all del ikke fortsett! start VELDIG rolig når du skal begynne på økten. Husk også AT SØV ER VIKTIG! legen anbefalte minst 9 timers søvn hver dag. Altså viss du skal opp 7 neste morgen, legg deg klokken 10. Jeg vet at det kanskje høres rart ut og at du skal legge deg 10 liksom... men jeg lover deg at det hjelper. Ta det med ro så vil det etterhvert gradvis forsvinne.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Få en henvisning til kardiologisk avdeling på nærmeste sykehus og be om en ny belastnings-EKG, eventuelt en Holter-test (24-timers-EKG) med tillatelse til å trene i løpet av det døgnet, sånn at de får registrert det du opplever etter trening.

 

Det samme sa fysioterapauten min idag, så blir en ny time hos fastlegen om 1 uke. Tror også jeg skal be om å få en ekkografi bare for å utelukke alt som har med hjertefeil og gjøre.

Lenke til kommentar

Fokuser på utpust i stedet for innpust når du opplever pusteproblemene. Sørg for å tømme lungene helt før du trekker de manuelle pustene. Det gir god effekt.

 

Videre vil jeg anbefale å holde deg unna sukker og hvetemel. Det er de to tingene som er farligst for hjertet, og med din tilstand ville jeg gitt det et forsøk i hvertfall.

Lenke til kommentar

Fokuser på utpust i stedet for innpust når du opplever pusteproblemene. Sørg for å tømme lungene helt før du trekker de manuelle pustene. Det gir god effekt.

 

Videre vil jeg anbefale å holde deg unna sukker og hvetemel. Det er de to tingene som er farligst for hjertet, og med din tilstand ville jeg gitt det et forsøk i hvertfall.

 

takker for tips... har lest litt om hyperventilering, og klarer å plassere alle symptomene i det som står om det... Har fokusert på å ikke trekke disse dype pustene ikveld, og hjertebanken er betydelig redusert allerede, så mulig at 2 år med 40 legebesøk og annet helvete skyldes noe så simpelt som hyperventilering... Spm er jo da hvorfor det begynte i det hele tatt.

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...