Gå til innhold

Beste norske film?


Irrelevant

Anbefalte innlegg

Norge ligger langt bak Danmark når det gjelder film, men det er da laget noe bra her også. Hvilken norske film likte du best?

 

For min egen del må det nok bli Kongen av Bastøy. Fengselsfilmer er en veletablert og lite innovativ sjanger, men jeg elsker den dystre og jævlige stemningen og det vakre scenografiet. Min følelsesmessig sterkeste filmopplevelse i voksen alder.

 

Har noen strøtanker om andre norske filmer.

 

Oslo, 31 august

Fantastisk film. Ikke ofte vi ser underfundige dramaer av et slikt slag i Norge. Kommer nok til å bli anerkjent som den beste eller en av de beste norske filmene noensinne av filmkjennere i lang tid.

 

Max Manus

Vellagd og stemningsfull, men jeg liker ikke den utilslørte nasjonalismen og overdreven vektlegging av gutta på skauen.

 

Kon-Tiki

Overdreven, klisjefull og unøyaktig. Hadde også vært forbanna om jeg hadde vært sønn eller datter av Watzinger, slik som han framstilles. Dersom de hadde brukt oppdikta navn på personene og flåta kunne filmen redda seg noe, som en ren underholdningsfilm. Jeg mener man har et ansvar for nøyaktighet og autensitet når man fremstiller virkelige mennesker og virkelige hendelser.

 

Ellers har jeg oppdaget et artig fenomen. Man kan ta Facebook-testen på en film! Det man gjør er å gå inn på filmens side på Facebook, klikker likes-tallet og ser hvilken by som kommer opp. Er det en norsk by så er det en middelmådig eller dårlig film. Er den utenlandsk, så er det en god film. Har funka på alle filmene jeg har sjekka til nå. :p

  • Kongen av Bastøy (god)
  • Oslo, 31 august (god)
  • Hodejegerne (god)
  • Max Manus (middelmådig)
  • Kon-Tiki (dårlig)

NB: Må påpeke at når jeg sier en film er god eller dårlig, så er det en helt subjektiv opplevelse. Jeg kan f.eks. si at Kamilla og tyven er dårlig, men det er bare fordi det er en gammel barnefilm og derfor ikke appelerer til min smak.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tommy Wirkola -

for sin uvanlige filmstil, kultur og innhold som er uvanlig for Norske filmer.

Filmene hans har den type innhold som lett kan bli internasjonale (populære i USA), og se på ham nå; han har gjort sin første Hollywood film. Så Wirkolas filmer er noen av de beste Norge kan by på mener jeg, fordi de går imot standarden og klisjene i Norge.

Norge klinger som regel fast i Drama og kjedsomheter for å skjule at de har lite penger?

Merkelige folk de derre

 

Skjult -

regissert av Pål Øie mannen bak Villmark. Den merker jeg som "legendarisk" fordi den fokuserer på atmosfærisk psykisk Silent Hill-aktig skrekk, noe som absolutt ikke er vanlig her i Norge. Filmen er en fantastisk stemningsperle med

umenneskelig musikk av Trond Bjerknæs

 

Trolljegeren -

pga sine spesialeffekter og konsept

 

Som sagt, mistenker jeg at grunnen til at Norge nesten bare lager Drama filmer, er for å skjule at de ikke har så mye penger. Personlig synes jeg at de burde slutte å surre, nå er det på tide å glemme Drama og kjip Thriller en god stund fremover, å heller lage en Science-Fiction film. Jeg vil heller at de lager en B film som misbruker spesialeffekter en å se en annen Drama film rulle på skjermene. Filmer som Hodejegerne hjelper ikke.

Mitt personlige ordtak har lenge vært: "whats untraditional is good"

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gode forslag her. Som enhver nordmann må man selvsagt si "Flåklypa Grand Prix".

 

Den Brysomme Mannen

 

den-brysomme-mannen_79219.jpg

 

Det her er en av de norske filmene som ikke føles veldig norske spør du meg. En tankevekkende, Kafkask og interessant norsk film. En mann våkner opp i et ørkenaktig sted og blir fraktet til en by som virker helt normalt. Han får en god jobb, et hus, pene klær og kone. Alt virker perfekt, men verdenen er blottet for religion, fristelser og genuine følelser. Tar for seg eksistensialisme, materialisme, isolasjon og mye mer. Det som er interessant ved dette mystiske Oslo-stedet er jo at det egentlig bare viser virkeligheten som en sjeleløs verden. Et morsomt pek på Oslo-borgere. Alt fra at de sier "hyggelig" hver gang de hilser på hverandre, til det å velge møbler. Det presenterer denne verdenen vi lever i som et rart sted, og det kunne jeg kjenne mye igjen i.

 

 

 

Jakten på Nyresteinen

 

jakten+på+nyresteinen.jpg

 

Det er absolutt ikke det mest kunstneriske og filosofiske mesterverket nordmenn har presentert, men jeg har en forkjærlighet for denne filmen. Det er Norge som kjører på med et konvensjonelt Hollywood-eventyr. Og det er ikke så flott dialog her og der, men jeg beundrer kreativiteten. Jeg elsket denne filmen som liten. Den har et veldig flott score av Ragnar Bjerkreim full av leitmotifs i stil med mange amerikanske filmkomponister. Jeg husker jeg så behind-the-scenes-sekvenser på fjernsynet og den store hypen da jeg var liten.

Den er veldig fantasifull med stemmebåndsoperatør, en bakterie som en slags Boba Fett-karakter og salthoggere nede ved Nyresteinen, lydene, produksjonsdesignet er helt storslått og gir virkelig en følelse av å være i noen annens kropp. Filmen var full av flotte bilder. Slik som å se protagonisten som en veldig liten person ved siden av et gigantisk fotografi. Ikke så mange flotte skuespillerprestasjoner derimot, så min opplevelse av denne filmen er ikke slik som da jeg så den som liten. Men den er jaggu meg nostalgisk.

Lenke til kommentar

Nå som jeg endelig har funnet en tråd om skandenavisk film. kan noen fortelle meg hvorfor Dammark og Norge satser på så mørke og perverse filmer ?

 

Mine yndlings filmer er ikke fra dette 10 året (liker ingen av de nye norske filmene),

jeg liker :

 

(Ugler i Mosen)

 

(Telegrafisten)

 

Og en annen film om en fyr som driver en makkfarm eller noe sånt og forelsker seg i hu der blonde blå øya dama. hyggelig visst noen kan korrekte meg der for jeg har kjempelyst og se den filmen (trur Kristoffer Joner som spillte i filmen, men finner den ikke på internett..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De jeg har likt best er disse:

 

Hodejegerne(2011)

Max Manus (2008)

Nokas (2010) (Denne har vel fått litt kritikk, men jeg syntes den var bra)

Trolljegeren (2010)

Kongen av Bastøy (2010)

Veiviseren (1987)

Naboer (2005)

Flåklypa Grand Prix(1975)

Budbringeren (1997)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...