Gå til innhold

Hvordan er det å få jobb innen IT?


awezum

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg snart gått 4 år på skole, og jeg kjenner jeg er lei av å finne ut hva jeg vil bli. Skulle søke skole i dag og så da at jeg kunne søke meg inn på IKT-2 året og siden jeg er pc interessert så virket dette interessant.

 

Det jeg lurer på er:

 

1. Hvordan er det å få lærlingplass innen for dette? (holder til i Skien i telemark)

2. Hvordan er det etter lærlingtiden å få videre jobb?

3. Hva for jobber har jeg mulighet til å anskaffe meg etter 1 år på IKT-servicefag, 2 år som lærling og fagbrev?

4. Er dette et generelt godt belønnet yrke?

 

Og om det er noe annet dere vil tilføye av egne erfaringer, so bring it on.

 

Takker for svar!

 

 

mvh Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forholdsvis lett å få lærlingeplass, spørs jo hvordan du er som person.

Jeg søkte selv ved å ta kontakt med private bedrifte i nærområdet, møtte opp personlig og avtalte intervju med dem som var interessert. Karakterene og fraværet mitt hadde tydeligvis ingenting å si.

 

2 og 3 kan jeg ikke svare på. Tar fagbrevet selv nå til sommeren, men planen er å gå universitet/høyskole fra høsten av.

 

Startlønnen innenfor IKT-servicemedarbeider er ikke noe å skryte av, er vel 315,000 for en med fagbrev.

 

 

 

Noe mere du lurer på, bare spør. IKT-2 året er forøvrig drittlett om du liker data og viser interesse for å lære.

Lenke til kommentar

Okei! Men er dette ett yrke du ser deg selv i om 10 år liksom? Og i forhold til universitet/høyskole. Hva skal du gå videre? Og er ikke generelt IKT ett ganske bredt yrke?

 

 

Vanskelig å se 10 år fremover i tid, men jobber nok med data fremdeles da ja. :)

Drømmen er vel datateknikk eller lignende på NTNU, jobber for å oppfylle den drømmen akkurat nå.

 

IKT er et bredt yrke, programmering, drift, design, gjelder å peile seg inn på hva man selv har lyst til.

Lenke til kommentar

Hva lærer man på IKT på vgs?

 

IKT er jo et begrep som dekker over en enorm mengde yrker og teknologier.

 

EDIT:

Jeg har selv en mastergrad i "Software Engineering", og møter jo stadig folk som tror at så lenge man kan data, så kan man data. De forventer at jeg er ekspert på konfigurasjon og feilsøking på nettverk, administrasjon av Windows, Unix, OSX. Utvikling av programvare på alt fra iOS til sære kontrollere som de har "fått av en kompis", photoshop og 3d design, ekspert på alle programmer i MS Office, Lotus, autocad, at jeg skal vite alt om det siste innen gadgets, PC hardware, den sære alcatel telefonen til tanta si som skifter ringetone hver gang den ringer osv. osv.

Endret av Igniztion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjenner ikke Telemark spesielt, men i Oslo-området er det ganske lett å få seg læreplass i IKT Servicefag, og bransjen har en stadig mer positiv holdning til IKT-lærlinger/fagarbeidere.

 

Generelt er det også lett å få seg jobb i IT-bransjen, men det forutsettes i stor grad at man _har_ noen form for dokumenterbar kompetanse, i motsetning til slutten av nitti-tallet da "alle" fikk seg jobb i IT-bransjen, uansett hva man kunne...

 

IT-bransjen er også veldig vidtomfattende, så det bør være mulig for de fleste å finne noe de trives med, om man er glad i teknologi. Har du litt teft med valg av fagfelt, og blir du god innenfor fagfeltet, vil du lett få en relativt godt betalt jobb. Kanskje ikke umiddelbart etter fagprøven, men tre-fem år etter fagprøven tjener du sannsynligvis mer enn lærerne dine på skolen ;-)

 

Hva de enkelte skolene vektlegger er veldig forskjellig, så det må du sjekke ut nærmere med Skien vgs (som så vidt meg bekjent har IKT Servicefag i Grenlandsregionen) hva de bruker mest tid på. På Bleiker vgs (i Asker) der jeg jobber, legger vi mye vekt på nettverk (CCENT) og server (Microsoft MTA), kurs/brukerstøtte (på ordentlig) og ITIL. I Prosjekt til fordypning har elevene praksis i bedrift i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...