Gå til innhold

– Kickstarter har forandret alt (Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kickstarter er en meget fin ting fordi det, som nevnt i artikkelen, gir makten til utviklerne og spillerne. Den store bakdelen med det er at det først og fremst er de gamle ringrevene (Ragnar med Drømmefall på CVen) som får oppmerksomhet rundt sine prosjekt. Nye serier blir til, men det er stort sett gamle menn i nye biler. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Nja, det er nok av nye utviklere også. Men er det så galt at de gamle traverne fortsetter på Kickstarter da?

Da kan e jo endelig utvikle spill som er nøyaktig slik de ønsker at de skal være, og ikke endret til søppel av de store utgiverne som krever at "hippe ting" som sosial gaming må være en del av absolutt alt.

 

Jeg savner den tiden jeg kunne sette meg ned alene, og kose meg i fred og ro, i mitt eget tempo med spillene mine.

Må skriker alt etter tulle multiplayer, og annen sosial interaktivitet. Snart kan jeg ikke tørke meg i ræva en gang uten at hundretusner av andre spillere leser om min konsistens, og gir meg tips på bulletin boards...

 

Jeg ser frem til paradigmeskiftet! Makt til spillerne, de gamle mesterne, og nye skapere!

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen andre som klarer å se at Kickstarter-boblen kommer til å sprekke utrolig hardt? Det er ett konsept som aldri vil takle å håndtere en industri så stor som videospill, og uten noen som helst sikring så vil fort selskaper sitte med skjegget i postkassa uten noen til å hjelpe dem hvis de forkaster tradisjonelle utgivere.

Lenke til kommentar

Kickstarter ruinerer meg :)

 

Jeg ser på KS som en mulighet for mindre utviklere å få støtte og oppmerksomhet for sine idéer. Det være seg spill eller annet. Samtidig er det også en mulighet for etablerte å undersøke marked og interesse for en idé/spill. Men skal de gjøre dette må de samtidig forstå hva som forventes av en aktør på KS. Den gamle modellen med utvikling bak lukkede dører fungerer ikke like bra lenger. De som støtter et prosjekt på Kickstarter forventer også å få vite hvordan utviklingen går.

 

Jeg tror også vårt syn på crowdfunding vil forandre seg når de første store prosjektene går på en smell. Utvikling av spill involverer en stor risiko. Noe av denne risikoen forsvinner ved crowdfunding, men jeg tror det er naivt å tro at at ikke vil komme store prosjekter som går dårlig. Se bare på "feilprosenten" ved spill ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele Kickstarter konseptet er utrolig genialt og noe av den mest nyskapende serviceen jeg har sett på nett på lang lang tid. Men som noen er inne på så blir det interessant hvordan videre utvikling blir og hvordan Kickstarter mottakere håndterer situasjonen. Hvordan er man feks. sikret mor svindel og tap via Kickstarter?

Lenke til kommentar

Kickstarters mange fordeler er nevnt, så tenkte å nevne den største ulempen jeg har sett hittil:

 

Man betaler for noe en kanskje aldri får se eller blir dårlig. Nå får utviklerne pengene up-front, og mister kanskje pushet de trenger for å lage et bra produkt. Man betaler nå for en video der noen prater om hva de ønsker å lage, istedenfor et produkt med 100 reviews og en demoversjon man kan prøve først.

Om disse utviklerne som "endelig kan lage spillene de alltid har ønsket å lage" virkelig ønsket å lage disse tidligere, skulle en trodd de hadde nok passion og tro på konseptet sitt til at de turde å ta risken.

Lenke til kommentar

Sier meg også enig at kickstarter har kommet for å bli. Og finner det meget bra at folk med gode ideer og spill kan enkelt få det markedsført og støttet.

 

Er som en før her skrevet nokså lei av alle de spillene som nå kommer som forlanger at man skal være online og multiplayer meg her og der. Er en typisk tulling som fortrekker solospilling. Aldri vært så veldig interessert i pvp.

 

Er også meget glad i strategi spill som er turbarsert. Noe som det virker som de fleste store studio mener er ræve for tiden. Så jeg personling er glad kickstarter har kommet og ja tror nok det har kommet for å bli.

Lenke til kommentar

Ja Kickstarter er et genialt konsept, men som alt annet, et system er aldri bedre enn brukeren.

Er en god idè, men er usikker på hvor godt det vil fungere i lengden og i praksis.

 

Problemet jeg har med det er money-up-front, uten noen form for garanti.

Ut i fra hvordan jeg ser mange utviklere fungerer og tenker, stiller jeg meg ganske skeptisk til dette.

Jeg har rett og slett ikke trua på at NOEN kan levere hva de lover lenger.

 

Jeg tror mange kunne lært mye av ClipSoft folka som laga Tibia. De bryr seg om spillet sitt, de er fornuftige i alle valg, er ærlige med spillerne sine og ikke minst holder det de lover. Stort sett alt de tjener går til å lage et bedre spill, uten at de forandrer spillet til noe annet enn hva det har vært de siste 10 åra.

 

Så lenge folk henger seg opp i grafikk, DLC osv, så tror jeg ikke det kan komme så mye bra ut av dette for å være helt ærlig.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg savner den tiden jeg kunne sette meg ned alene, og kose meg i fred og ro, i mitt eget tempo med spillene mine.Nå skriker alt etter tulle multiplayer, og annen sosial interaktivitet. Snart kan jeg ikke tørke meg i ræva en gang uten at hundretusner av andre spillere leser om min konsistens, og gir meg tips på bulletin boards...Jeg ser frem til paradigmeskiftet! Makt til spillerne, de gamle mesterne, og nye skapere!

 

tørke seg i ræva.... HAHAHAHAHA!! du får en lik fr den der altså :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja Kickstarter er et genialt konsept, men som alt annet, et system er aldri bedre enn brukeren.

Er en god idè, men er usikker på hvor godt det vil fungere i lengden og i praksis.

 

... Men det å ha Kickstarter skader ikke industrien på noen måte, og det er dette som er viktigst. Om 90% av alle spillene som blir laget via Kickstarter-funding er skvip, og bare 10% er virkelig sterke, så vil jeg si det fortsatt er verd det. Folk kjøper nok av piss som blir finansiert på ordinært vis. Hvor mye var det Star Wars Kinect tjente, for eksempel?

Lenke til kommentar
Ja Kickstarter er et genialt konsept, men som alt annet, et system er aldri bedre enn brukeren.Er en god idè, men er usikker på hvor godt det vil fungere i lengden og i praksis.
... Men det å ha Kickstarter skader ikke industrien på noen måte, og det er dette som er viktigst. Om 90% av alle spillene som blir laget via Kickstarter-funding er skvip, og bare 10% er virkelig sterke, så vil jeg si det fortsatt er verd det. Folk kjøper nok av piss som blir finansiert på ordinært vis. Hvor mye var det Star Wars Kinect tjente, for eksempel?

 

Problemet er at hvis 90% av spill som kommer ut av Kickstarter er dritt så vil sannsynligvis folks vilje til å gi bort penger falle ganske drastisk. Det er det som er hele problemet med systemet, hvis et studio gir ut ett dårlig spill etter Kickstarter-funding så kan de stort sett bare glemme å prøve igjen. Og på ett eller annet tidspunket så lager alle studioer ett dårlig spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit, kanskje Kickstarter da forsvinner eller tvinges til å fornye seg på ett vis eller annet. Men slik den moderne spillindustrien fungerer, hvor 90% av spill enten er dritt, oppfølgere eller blåkopier av andre suksessfranchiser, så synes jeg ikke vi har mye å tape. Kickstarter kommer som en effekt av at spillindustrien er i sår nød av forandring. Om Kickstarter så vil trenge forandring senere, så er dette bare en naturlig del av spillindustriens evolusjon. Men slik det står i dag, slik Kickstarter nå fungerer, så velkommer jeg den med åpne armer. Jeg betaler gjerne $15 for et spill som Chivalry. Jeg betaler gjerne langt mer!

 

Det er uansett ALT for tidlig å dømme Kickstarter enda. De fleste spillene har ikke kommet ut enda, og de som HAR det har fått strålende kritikk jevnt over (eksempelvis Chivalry og FTL).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hele handler om tillit, jeg veldig liten tillit til de nye gutta som vil lage spill. Donerer aldri mer enn $20 til nye men donerer med glede over $100 til gode gamle guttaboysn som har laget spill som mer eller mindre kan beskrive hele min oppvekst.

 

Siste prosjektet jeg støttet var en "Beyond Beyaan" som blir laget av døv finske som digget Master of Orion 2. Håper at de nye gutta får støtte men de skal ikke kom med "gief now" attitiude som enkelte har. Støtter ingen prosjekt til nye utviklere som bare hare konsept art å vise til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen andre som klarer å se at Kickstarter-boblen kommer til å sprekke utrolig hardt? Det er ett konsept som aldri vil takle å håndtere en industri så stor som videospill, og uten noen som helst sikring så vil fort selskaper sitte med skjegget i postkassa uten noen til å hjelpe dem hvis de forkaster tradisjonelle utgivere.

 

Kickstarter er ikke for alle spill mener jeg. Spill som krever en enorm budsjett kan like greit forbli med det tradisjonelle utgiver og slave modellen. Derimot dette er et verktøy som er gull verdt for indie spill.

 

For eksempel jeg tviler på at den nye Carmageddon blir et bra spill med de ambisjoner som de har. Derimot Castle Story blir mest sannsynlig et vellykket prosjekt.

Lenke til kommentar

Man betaler ikke for spillet som regel(litt avhengig av bonuser du får for å betale etc).

Det som det i hovedsak dreier seg om er å donere bort penger til utviklerne.

Selskapet vil som vanlig tjene på salg etc når produktet er ferdig-utviklet.

 

Altså er det neppe noe som truer utgiverne nevneverdig. Jeg tviler på at gamers vil donere bort pengene sine til alle fremtidige spill.

 

Kickstarter mener jeg er til kun for en type spill:

Spill med konsepter som er utrolig populære blant mange, med spesielt ihugga fans, men hvor utgiverne ikke får det inn i det tjukke huet sitt at det faktisk ER marked for andre spill en COD 13, og MMORPGs.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...