Gå til innhold

Test: Sony Vaio Duo 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten som å lese enhver Microsoft Surface Pro anmeldelse som har dukket opp på nettet til nå. Er jo ikke uvanlig at førstegenerasjon av nye produktkategorier (om vi skal kalle det det) sliter voldsomt med utførelsen. Her tror jeg nok vi må vente til 3. -.4 generasjon som sikkert kommer mot slutten av 2014 før vi ser det bærer skikkelige frukter.

 

Blir litt som med ultrabooks, hvor MacBook Air på mange måter introduserte allmennheten for den kategorien av maskiner, men den førstegenerasjonen var jo temmelig håpløs både med tanke på hvordan den fungerte i praksis, ytelse og pris. Situasjonen er dog en helt annen per i dag.

 

 

Her må uansett Microsoft på banen å få gjort noe med skalering i Windows, for hvor markedet, spesielt på nettbrett fronten (og disse maskinene er jo faktisk 50% nettbrett) har sett en veldig positiv utvikling når det kommer til skjermoppløsning og pikseltetthet så henger jo ikke Windows med i det hele tatt så det som er en gjenganger i alle tester som involverer maskiner av denne sorten som har fått på plass en god oppløsning på liten skjerm (type 1920x1080 på 10") så trekker det faktum at Windows sin skalering ved høy oppløsning ikke holder vann i 2013. Det at du kan ha en DPI skalering på 150% på tekst er ikke godt nok, og spesielt ikke når det stort sett utelukkende skalerer tekst og ingen andre elementer og hvor flust av programmer ikke engang har skikkelig støtte for dette da det ikke går via operativsystemet men fungerer forskjellig fra applikasjon til applikasjon. Så ofte ender du med at UI-elementer ikke skaleres, men hvor teksten skalerer og dermed havner uten for sin tiltenkte plass i GUI-et og de fleste applikasjoner opplever blurrete tekst som på mange måter eliminerer poenget med god pikseltetthet til å begynne med.

 

 

Slutten av 2014, med Windows 9 og 3. -4. generasjon av disse produktene så tror jeg det kan være utrolig interessant, men så får vi se om markedet generelt også har hoppet på denne bølgen og fått det til bra innen den tid. Her har jo Microsoft på mange måter forsøkt å være veldig innovative og skape et nytt marked som de kunne høstet mye penger fra, men når utførelsen er sånn som den ser ut til å være i dag hvor verken maskinvaren eller programvaren er der den burde være for at dette skal bli helt bra så inviterer man jo markedet og konkurrenter til å snappe opp ideen og rett og slett utføre den bedre og høste penger av det de i utgangspunktet selv forsøkte å skape.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig at denne anmeldelsen tilsvarer anmeldelser fra Surface Pro. Embargoen forsvant i dag, og kommet mange reviews. De aller fleste veldig positive. Største ankepunktet de fleste plassene er batteritiden som er en slags mellomting mellom laptop og nettbrett, og størrelsen som er en mellomting mellom ultrabook og nettbrett. Selv er det litt hva jeg hadde forventet, så ser bra ut.

Lenke til kommentar

Jeg har gleden av å eie en slik maskin (kjøpt for et par måneder siden) og kan ikke være mer uenig i det som skrives i denne anmeldelsen. Jeg var ute etter en hybridløsning som skulle erstatte min gamle laptop og jeg vurderte stort sett det meste når jeg skulle velge - også Yoga. Den skulle være min eneste "følgsvenn" enten jeg satt foran skrivebordet, i sofakroken eller på bussen. Alle har sine fordeler og ulemper - men jeg fikk umiddelbart en god følelse etter å ha sett bilder, lest omtaler og sett videoer av Duo 11. Jeg vil spesielt anbefale testen som Lisa hos mobiletechreview (som jeg synes gjør gode, informative og grundige reviews) gjorde. I tillegg synes jeg den så "sexy" ut og mange gjør store øyne når jeg "avduker" tastaturet. Batteritiden er rundt 4-5 timer - greit nok, men har nå bestilt Sheet Battery som er en "plate" som festes under maskinen - noe mer vekt, men batteritiden dobles. Jeg hadde tidligere Samsung Smart PC med Windows 8 - en "dockingløsning" der man kunne ta løs skjermen fra tastaturet og bruke det som et rent nettbrett. Dette fungerte ikke for meg og mitt behov. Ofte var det helt greit å bare bruke skjermen/nettbrettet, men når man hadde satt seg godt til rette i sofakroken og fikk behov for å skrive på tastaturet etter en stund, var det et skikkelig tiltak å reise seg og lete frem tastaturet for deretter å koble det på. For å si det sånn - det ble heller til at man ble sittende og "knote i vei" på skjermtastaturet og dockingtastaturet ble stort sett liggende i skrivebordsskuffen. Nå er det gjort på et par sekunder å få frem tastaturet. I tillegg er begge hender frigjort, skjermen vinklet perfekt i fanget - da kan man bare skrive i vei på et tastatur med backlight i mørket i kosekroken man så nødig vil forlate.... :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tha_lode skrev (På 7.2.2013 den 8.47):

vhguru: Spennende å høre om. Jeg er såå klar for å få meg ny pc, men orker ikke et rent nettbrett (pga manglende tastatur) Hvorfor valgte du sonyen framfor lenovo yoga?

 

Likte ikke tanken på et nettbrett der man fingret/tafset på tastaturet når det var brettet bak.

Yoga er tyngre og fysisk større.

Sony'en har muligheten for sheetbatteri som nærmest dobler batteritiden (et stort pluss for meg). Totalvekt inkl sheetbatteri er ca. tilsvarende som Yoga'en.

Sony'en har en fantastisk skjerm med full HD. Yoga har ikke full HD skjerm.

Backlight tastatur (bortimot et "må ha krav" hos meg)

Likte og liker fortsatt slide-løsningen som Sony'en har. Yoga'en må du flippe/floppe tastaturet/PC'en "rundt omkring" for å skifte mellom nettbrett/laptop. Sonyen trenger bare et lite push og tastaturet "popper" frem.

Har bare gode erfaringer med kvaliteten på Sony produkter og Duo 11 er ikke noe unntak. Den både ser og oppleves som premium. Når den brukes som nettbrett kan man nesten ikke tro at den gjemmer på et helt kurant tastatur (jeg har brukt det en god del og har ingen problemer whatsoever med størrelsen) med backlight. Savner ikke styreplate - kombinasjon tastatur & touch fungerer helt utmerket.

Fullsize inn/ut porter for nettverk,USB, HDMI og minnekort.

GPS

++ :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...