Gå til innhold

Microsoft vurderer Office til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det hadde vært bra for Linux sin del. Tror mangel på MS Office kan holde igjen en del mennesker til å gå over.

 

Og hadde vært kult med en skikkelig kontorpakke på Linux. Open/Libre Office minner meg om Office 2003, og nye Office 365 med integrert skydrive, webklient igjennom skydrive og klient på mobilen ligger lysår foran resten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De kommer med virtualiseringsdriverer (dog tregt) til linuxkjernen fordi det er nødvendig for at noen skal gidde å bruke MS virtualiseringssoftware i stedet for konkurrentenes alternativer, som er bedre også på andre områder. ;) Microsoft er i aller høyeste grad en linux-fiende - men det er kanskje ikke så rart, de ser tross alt på linux som en større konkurrent enn OSX, fordi de forstår veldig godt hva de kan, og ikke kan tilby med en lukket modell. Men selvfølgelig klamrer de seg til det mest innbringende monopolet de har -Microsoft Office-pakken - koste hva det koste vil, om det så innebærer en Miocrosoft Office-versjon til linux.

 

Forøvrig skulle jeg heller ønske flere (spesielt bedrifter og offentlige etater) innså at det var idiotisk å betale for å få et produkt som er mindre fleksibelt enn et gratis alternativ, og som må kjøpes på nytt hver tredje år, enn at Microsoft Office kom til linux. Siden 2007 erstattet 2003 og fjernet alle muligheter for effektiv bruk, har Microsoft Office vært uaktuelt for meg. De klarte ikke en gang å få på plass en enkelt, standardisert tastekombo for å lime inn uformatert tekst, som fungerer i de aller fleste andre programmer som håndterer tekst (Shift+Ctrl+V). Bare den mangelen koster meg ti-femten minutters arbeidstid hver eneste dag. Det blir mye over tid.

 

...og de som var SÅ imot at München brukte linux istedet for Windows? Gud bedre meg vel, microsoft, hva mener dere egentlig?

De menr det er viktig å ha sine klamme hender om så mye ufortjent monopol som mulig. ;) Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforstår litt: Om Office kommer til linux og flere bedrifter flytter over, trenger man ikke kjøre en Windows AD-server for å holde styr på klientene, som nå kjører linux.

 

Jeg er imidlertid skeptisk til om dette skjer. Jeg vet om svært mange bedrifter der MS-sertifiserte, lettere avdankede IT-ansvarlige bruker Microsoft Office som eneste gjenlevende unnskyldning for å kjøre hele "flåten" på Windows. Med mindre MS er villig til å "ofre" Windows som de facto-standard i bedrifter og etater, er det et svært merkelig valg. Klart, det går jo allerede den veien, men likevel..

Lenke til kommentar

Å håpe at Active Directory kommer til Linux er omtrent som å håpe at MS skal utgi en egen distro.

 

AD er vel i stor grad basert på LDAP, og det er veldig tilgjengelig i Linux allerede. Samba-prosjektet kom også med ny versjon nå nylig, hvor man blant annet får full (mener jeg?) støtte for AD-integrasjon og domenekontrollere.

Lenke til kommentar

Foretrekker Google Documents selv, pga det er gratis og lett å lagre i skyen. Men Microsoft Office er uten tvil den beste.

Gratis å bruke Office Web Apps også. Logg på skydrive.live.com om du har SkyDrive konto, og i en mappe velg "Create" og så typen Office-dokument du ønsker. Evt. om du har lagret office-dokumenter på SkyDrive kontoen din fra PC kan du åpne og redigere de på nettet fra hvor som helst. Altså lignende GDocs. Nå er det noen forskjeller på GDocs og MS Office sine Web Apps, så hva som er best kommer nok an på bruken. For private ting bruker jeg nå SkyDrive, for samarbeidsting GDoc.

Lenke til kommentar

Med Server2012 er det helt klart at MS er i ferd med å bevege seg i en annen retning. Det er mindre og mindre GUI, og mer sentral administrasjon, og virker som for meg en stor fokus på System Center.

Jeg anser selv disse endringene fra MS positivt og en linux versjon av Office hadde vært flott. Ikke det - jeg er fornøyd med LibreOffice til mitt bruk, men det jeg virkelig savner er en god Exchange klient. Med Office til Linux kunne jeg endelig fått det, og sluppet å knote med ThunderBird og evt. endringer når Mozilla finner ut at de skal slippe en ny versjon.

Min egen erfaring er at det langt ifra blir mindre Windows Server, heller ser det ut til å spise en liten del av server markedet hvor Linux har dominert i lang tid. Klientsiden er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg er imidlertid skeptisk til om dette skjer. Jeg vet om svært mange bedrifter der MS-sertifiserte, lettere avdankede IT-ansvarlige bruker Microsoft Office som eneste gjenlevende unnskyldning for å kjøre hele "flåten" på Windows. Med mindre MS er villig til å "ofre" Windows som de facto-standard i bedrifter og etater, er det et svært merkelig valg. Klart, det går jo allerede den veien, men likevel..

 

Denne posten blir litt Captain Obvious, men du burde ikke undervurdere Microsoft. Sant nok at de har kjørt monopol de siste 25 årene, men du skal ikke se vekk i fra at de fint kan tilpasse seg den nye situasjonen som utvikler seg. Det jeg ser for meg at Microsoft gjør om noen år er at de gir nettbaserte løsninger istedenfor å bruke Windows som støttebjelken til alt de gjør. Jeg tviler ikke ett sekund på at det er noe de holder på å endre på for øyeblikket, og at Microsoft neppe vil ha Windows som sitt flaggskip så veldig mye lengre. De utvikler sikkert Windows den gangen i fremtiden også, men det er nok ikke støttebjelken til deres inntekter lengre.

 

Microsoft er mye mer villig til å hoppe i livredningsbåt enn å synke med skipet. Om Windows synker, så kommer ikke Microsoft til å synke med.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan bli interessant om dette åpner for at flere bytter ut AD med noe Linux-basert.

 

Tja, du kan jo få en gratis AD domene kontroller om du vil ha det.

Samba 4 er overraskende bra, eneste problemet er at du må lære litt om hva AD er oppbygget av før du kan sette den opp skikkelig.

Og versjonen i Ubuntu's pakkebrønn og PPA'en fra Samba teamet er alt for gammel og tungvindt å bruke, så du må kompilere fra kildekode.

Lenke til kommentar

....og nye Office 365 med integrert skydrive, webklient igjennom skydrive og klient på mobilen ligger lysår foran resten.

 

Amen! Her ligger f.eks. Google Docs/Disk ikke bare en langside etter, men flere runder etter. Jeg oppfordrer Googles utviklere til å prøve webclienten til Microsoft gjennom et nettbrett med nettleser som "utstyr". Prøv og lær!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...