Gå til innhold

CPU vifta går ikke!


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk hva som er stilt inn i BIOS som standard. Har du en 3-pin vifte skal det være stilit inn for det, har du 4 pin etc etc. - Hva sier vifteinnstillinger? Jeg vet om et par hovedkort som er merkelig nok brukt i servere, hvor viften ikke fikk lov til å gå over 40% hastighet, uansett hvor varm CPU ble som standard innstilling. Disse serverne syns kunden at har vært trege hele tiden, men kunne ikke forstå hvorfor. En rask service med å se i BIOS løste problemet.

Lenke til kommentar

Det er en 4-pins kontakt på vifta, som står på en 4-pins kontakt på hovedkortet. Uansett hva jeg setter vifteinnstillingene på, spinner den ikke opp. Dette står i bruksanvisningen til kortet;

 

CPU Smart FAN Control: Enabled / Disabled

Enables or disables the CPU fan speed control function. Enabled allows the CPU fan to run at different speed according to the CPU temperature. you can adjust the fan speed with EasyTune based on system requirements. If disabled, the CPU fan runs at full speed. (Default: Enabled)

 

CPU Smart Fan Mode

Specifies how to control the fan speed. This item is configurable only if CPU Smart FAN Control is set to Enabled.

  • Auto - Lets the BIOS automatically detect the type of CPU fan installed and set the optimal cpu fan control mode. (Default)
  • Voltage - Sets viltage mode for a 3-pin CPU fan.
  • PWM - Sets PWM mode for a 4-pin CPU fan.

Note: The Voltage mode can be set for a 3-pin CPU fan or a 4-pin CPU fan. However, for a 4-pin CPU fan that is not designed following Intel PWM fan specifications, selecting PWM modemay not effectivly reduce the fan speed.

 

 

Jeg tror jeg har prøvd ALLE combinasjoner. :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...