Gå til innhold

Dette er verdens kjappeste minnesett på 32 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slikt var spennende i 2008 men i dag kommer man stort sett helt i mål med å kjøpe seg et godt sett 2x8 GB DDR3 1600 MHz for 6-700 kr. Faktisk kan de fleste komme unna med 2x4 GB til 300 kr. Er det virkelig noen som fortsatt går på slikt? Minne er minne. Kan dog gå god for et slikt sett dersom man snakker en PC som utelukkende består av entusiastkomponenter. Det viktigste er uansett å ha tilstrekkelige komponenter til praktisk bruk, ikke å ha best mulig komponenter.

 

I dag kan man bygge en flott PC for 10-15k eller man kan overdrive med et oppsett i prisklassen 30-50k. Man betaler 2-3 ganger mer for noe som yter marginalt bedre. Trenger man ytelsen så gjør man det, men det er dumt å betale ekstra bare for å ha det. Blir raskt nok modent for utskiftning om man ikke skal betale mest mulig for en PC/komponenter som stuper i verdi.

 

Jeg har prøvd flere kostbare minnesett og konstantert med at til praktisk bruk så er det stort sett penger ut vinduet av da rimeligere minnesett gjør samme nytten.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det med minnekontrollerne, takler de den høye hastigheten?

Husker jeg aldri kom over 1866 på X58. Hvordan er z77?

 

Er ikkje alle Ivy bridge som klarer over 2600mzh på rammen. JEg tipper at kanskje 10% klarer 2800+mhz,

 

På x58 med 980x så kjørte jeg 2100mhz på cl 6-9-6-28 @ 1t. Det gikk fint, men da det råeste minnet som kunne oppdrives den gang.

 

Ivy bridge cpuer som klarer 2800mhz + er populære salgsobjekter på ebay.

Lenke til kommentar

Mine G.Skill RipJawz 2400MHz 16GB kostet jo ca 2500, så om de her lander på under 3', da blir det ny ram ganske snart igjen. G.Skill for min del er kjempegreier.. Mange GB/s og rundt 50000 poeng i MemTweakIt er ikke å klage på. Bruker forøvring en del av ram'en til hurtig-cache for Kingston HyperX ssd'en og ICY BOX Raid5 oppsettet, da er det kjekt med god og rask ram.

Lenke til kommentar

På x58 med 980x så kjørte jeg 2100mhz på cl 6-9-6-28 @ 1t. Det gikk fint, men da det råeste minnet som kunne oppdrives den gang.

Imponerende tilgangstider. Finnes vel ikke noe råere minne idag.

Hz har økt men tilgangstider deretter (mitt inntrykk).

 

Blir spennende å se om Haswell går opp til 1866 stock, men denne quoten fra anand tyder på det: "Haswell's memory controller is also improved, with better write throughput to DRAM. Intel has been quietly telling the memory makers to push for even higher DDR3 frequencies in anticipation of Haswell".

Lenke til kommentar
Blir spennende å se om Haswell går opp til 1866 stock, men denne quoten fra anand tyder på det: "Haswell's memory controller is also improved, with better write throughput to DRAM. Intel has been quietly telling the memory makers to push for even higher DDR3 frequencies in anticipation of Haswell".

Hovedgrunnen til at det ikke lønner seg særlig å gå for mer enn 1600 Mhz-minne er vel fordi bussen er satt til 1600 Mhz.
Lenke til kommentar

Er man en gamer er dette relativt bortkastede penger. Er ikke mye minne man bruker til gaming, og har man et moderne skjermkort med 2gb+ video minne, vil ikke maskinminne ha stort innvirkning uansett selv om man booster klokkehastigheten til hinsides. Er vel artig i benchmarks for de som er ivrige på slikt.

Lenke til kommentar

Tja, si ikke det. Det finnes oppsett og spill som får 10-15% ytelse med 2400 Mhz minne kontra 1333. Det svarer seg selvsagt kun dersom man har et påkostet oppsett. Om komponentene i PC-en koster mindre enn 20k er det sjanseløst å vurdere et slikt minnesett.

 

Dersom jeg skulle kjøpt noe nå hadde jeg gått for en Xeon E3-1270v2 3,5 GHz til 2,400,- og 32 GB ECC-minne på 1333 MHz. Det er mer fornuftig enn useriøse leketøysprodukter.

Lenke til kommentar

Hvor mange brikker er er det optimalt å ha? Er det forskjell fra gaming til multitasking og evt. tyngre arbeidsoppgaver? Har kanskje ikke så mye å si for min del, tror ikke jeg får satt inn flere enn to uansett pga den syke CPU-kjøleren...

 

Snakker for øvrig generelt nå, ikke mot disse brikkene spesifikt..

Lenke til kommentar

Hvor mange brikker er er det optimalt å ha? Er det forskjell fra gaming til multitasking og evt. tyngre arbeidsoppgaver? Har kanskje ikke så mye å si for min del, tror ikke jeg får satt inn flere enn to uansett pga den syke CPU-kjøleren...

 

Snakker for øvrig generelt nå, ikke mot disse brikkene spesifikt..

Som tilsvarer minimum antall minnekanaler. Flere minnemoduler enn dette vil vel gi en liten nedgang i ytelse om jeg ikke tar feil. :)

 

Kjøper du lave minnemoduler så er det nok ingen problem å få plass til disse under prosessorkjøleren. Er mange slike der ute. Det er ikke tilfeldigvis en NH-D14 du har?

Lenke til kommentar

Som tilsvarer minimum antall minnekanaler. Flere minnemoduler enn dette vil vel gi en liten nedgang i ytelse om jeg ikke tar feil. :)

 

Kjøper du lave minnemoduler så er det nok ingen problem å få plass til disse under prosessorkjøleren. Er mange slike der ute. Det er ikke tilfeldigvis en NH-D14 du har?

 

Det er indeed en NH-D14 jeg har, og jeg har 2x4GB low profile brikker. Disse brikkene går akkurat under kjøleren men jeg må demontere kjøleren (eller evt. viften i alle fall, som er stripset fast) for å få montert mer enn 2stk brikker. Jeg mener å ha hørt at det beste er å bruke kun 2stk, og at evt. flere kan resultere i redusert ytelse eller ustabiliterer - husker ikke dette sikkert og skulle gjerne fått en forklaring, fordi jeg vurderer nye brikker da 8GB er for lite...

Lenke til kommentar
Hvor mange brikker er er det optimalt å ha? Er det forskjell fra gaming til multitasking og evt. tyngre arbeidsoppgaver? Har kanskje ikke så mye å si for min del, tror ikke jeg får satt inn flere enn to uansett pga den syke CPU-kjøleren...Snakker for øvrig generelt nå, ikke mot disse brikkene spesifikt..
Som tilsvarer minimum antall minnekanaler. Flere minnemoduler enn dette vil vel gi en liten nedgang i ytelse om jeg ikke tar feil.

 

Det er rett det ja, var en på itavisen som hadde 64gb minne med 800 mhz han trodde han hadde noe av det raskeste minnet pga at det var mye.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...