Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt Husleiekontrakt.


Jack Dalton

Anbefalte innlegg

I sommer tegnet jeg en husleiekontrakt som jeg har forsøkt å si opp. Ved tidspunktet for oppsigelse ble jeg oppmerksom på at kontrakten jeg har undertegnet er tidsbestemt, og utleier mener på sin side at kontrakten ikke er oppsigelig i leieperioden.

 

Kjipt nok i seg selv, men jeg har allikevel valgt å gå kontrakten i sømmene og oppdatere meg på gjeldende regelverk. Det første jeg har funnet ut er at hovedregelen for tidsubestemte kontrakter i husll.§9-3 er at kontrakten ikke kan avtales for kortere tid enn 3 år. Min kontrakt er tegnet for 2 år. Jeg finner heller ikke unntaktene oppfyllt, da utleier ikke bor i samme enhet. Jeg finner heller ingen skriftlig begrunnelse i kontrakten som beskriver årsaken til at leieprioden er satt til to år. Den eneste grunnen til at den må være satt til to år slik jeg oppfatter det, er at jeg i samtale med huseier har sett for meg at jeg planla å bo i denne enheten i to år.

 

Noen som kan hjelpe meg videre i saken? Er det unntak jeg ikke ser? Hvilke innvendinger kan jeg møte når jeg konfronterer den andre parten i saken? Håper så inderlig på faglig dyktig respons!

 

Hvis jeg har vært utydelig eller mangelfull med opplysninger så supplerer jeg gjerne dette hvis noen som vil hjelpe meg ønsker dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke jurist, men problemstillingen din er vanlig her inne.

 

Du sier selv at du ikke finner unntakene for tidsbestemt leiekontrakt oppfylt, dermed er leiekontrakten tidsubestemt og hvis avtalen din ikke omtaler noen oppsigelsesfrist så mener jeg denne er 3 måneder i følge loven. Arrestér meg gjerne om jeg tar feil.

 

Jeg vet ikke noe om hvordan utleier er som person i dette tilfellet, men det kan jo tenkes at han vil prøve seg på en "ja, men du var enig i avtalevilkårene da du undertegnet" - dette kan også ses bort ifra, med henvisning til at loven ikke kan fravikes til leietakers ugunst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du fått skriftlig beskjed om grunnen for begrensningen på noen annen måte enn i kontrakten? Og du er sikker på at det ikke er nevnt i kontrakten? I så fall er den tidsubestemt, det følger veldig klart av 3. ledd.

 

Dette hvis ikke § 11-4 kommer til anvendelse, vel å merke. Sjekk ut det.

 

Hva menes med denne paragrafen? Gjelder ikke husleieloven når huseier ikke har bodd i enheten de siste fem år?

Lenke til kommentar

Hva menes med denne paragrafen? Gjelder ikke husleieloven når huseier ikke har bodd i enheten de siste fem år?

 

Jeg har ikke fått skriftlig begrunnelse verken i kontrakten eller i annen forespørsel. Første skriftlig korrespondanse etter kontraktsinngåelsen daterer seg til uken etter at oppsigelse ble levert. Der påpeker utleier at kontrakten ikke er oppsigelig.

 

En av årsakene jeg har fått muntlig etter oppsigelsen er at utleier har tegnet en leieforsikring, og at et av forsikringsvilkårene som ligger i avtalen mellom utleier og forsikringsselskap er at kontrakten som inngåes må være tidsbestemt.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest §11-4 ca. 15 ganger har jeg følgende forståelse av den: Hvis huseieren midlertidig flytter ut, og planlegger å bruke husrommet selv innen 5 år så gjelder ikke kravet om 3 års fastsettelse?

 

Fakta i saken er at huseier ikke har benyttet eiendommen på ca 15 år. Står ingen ting i kontrakten om at eiendommen skal inflyttes av huseier.

Lenke til kommentar

Siste forståelse av § 11-4 er riktig ja. ved midlertidig utleie av egen bolig, f. eks. ved utenlandsopphold eller lignende (typisk utenrikstjenesten, forsvaret o.l.) er det svært mange av bestemmelsene som ikke gjelder.

 

Men siden du ikke har fått beskjed om noe slikt, og det heller ikke er grunnlag for det, så er saken ganske grei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...