Gå til innhold

Anmeldelse: Antichamber (Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antichamber er et spill det er vanskelig å sette karakter på. For noen kan det være en øvelse i frustrasjonskontroll, mens andre kan tenke at dette er et av de mest brilliante spillene de har jobbet seg gjennom på lenge.

 

Selv fikk jeg stadig en merkelig følelse av at jeg jukset meg gjennom mange utfordringer med mine sære løsninger, og til tider brute force. Man lærer å utnytte spillets små "feil" i eksempelvis respawn-vegger, og jeg husker med glede da jeg jobbet meg gjennom en særdeles vanskelig gang av dører som kun kunne åpnes fra utsiden av gangen, og kun i et sekund, ved hjelp av despawn-triks og sperreblokker.

 

Selv ville jeg gitt spillet en god nier, men det er som nevnt vanskelig å sette karakter på et spill som kan gi to forskjellige mennesker helt forskjellige opplevelser.

 

Jeg følte meg også ganske høy på pæra når jeg klarte å sende spillet i bakken ved overbelastning av blokker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv fikk jeg stadig en merkelig følelse av at jeg jukset meg gjennom mange utfordringer med mine sære løsninger, og til tider brute force. Man lærer å utnytte spillets små "feil" i eksempelvis respawn-vegger, og jeg husker med glede da jeg jobbet meg gjennom en særdeles vanskelig gang av dører som kun kunne åpnes fra utsiden av gangen, og kun i et sekund, ved hjelp av despawn-triks og sperreblokker.

 

Dette er ikke juksing eller feil med spillet. De hintene man får på veggene forklarer jo at man skal akkurat gjøre dette. Syns spillet faktisk var for lett og kunne ønske det by på mer hodebry. Men så har jo jeg en IQ på 130 da, så ikke rart :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke juksing eller feil med spillet. De hintene man får på veggene forklarer jo at man skal akkurat gjøre dette. Syns spillet faktisk var for lett og kunne ønske det by på mer hodebry. Men så har jo jeg en IQ på 130 da, så ikke rart :)

 

*litt vel stort bilde for quote*

 

Det kunne like gjerne vært jeg som skrev innlegget du troller:

33445_437269530142_7199017_n.jpg

 

Jeg har IQ i samme området. Riktignok ikke helt enig i at Antichamber var for lett, men det var langt ifra frustrerende. Bare herlig utfordrende. Og ikke minst: definisjonen på "mindfuckery"!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette er ikke juksing eller feil med spillet. De hintene man får på veggene forklarer jo at man skal akkurat gjøre dette. Syns spillet faktisk var for lett og kunne ønske det by på mer hodebry. Men så har jo jeg en IQ på 130 da, så ikke rart :)
*litt vel stort bilde for quote*
Det kunne like gjerne vært jeg som skrev innlegget du troller:33445_437269530142_7199017_n.jpgJeg har IQ i samme området. Riktignok ikke helt enig i at Antichamber var for lett, men det var langt ifra frustrerende. Bare herlig utfordrende. Og ikke minst: definisjonen på "mindfuckery"!

 

Jeg så for en skikkelig utfordring når jeg leste om dette spillet. Skikkelige vanskelige puzzles man må la hjernen gnage på i flere dager før man skjønner hva man skal gjøre. Men så runna jeg jo spillet i løpet av 50 minutter så derfor ble jeg skuffa.

Mulig han som lagde puzzlene har litt lik tankegang som meg, derfor.

Men spill som virkelig har fått mine små grå til å vri seg er Day of the tentacle og Monkey Island

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at intelligens er spesielt nyttig i dette spillet, kjøpte og runnet det etter å ha lest artikkelen, og min gjennomspilling var stort sett basert på brute force og prøve alle muligheter til noe fungerte. Det er jo ingen logikk i spillet så man gjør det nok best å sette hjernen i hvilemodus.

 

Litt synd men jeg fant siste del av spillet best(etter at man fikk svart verktøy) , stort sett var det en artig techdemo men vil ikke si at det var verdt de €15 jeg betalte for det.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at intelligens er spesielt nyttig i dette spillet, kjøpte og runnet det etter å ha lest artikkelen, og min gjennomspilling var stort sett basert på brute force og prøve alle muligheter til noe fungerte. Det er jo ingen logikk i spillet så man gjør det nok best å sette hjernen i hvilemodus.

 

Litt synd men jeg fant siste del av spillet best(etter at man fikk svart verktøy) , stort sett var det en artig techdemo men vil ikke si at det var verdt de €15 jeg betalte for det.

 

Så med dette mener du at du ikke er intelligent ;)

At du sier at det ikke er noen logikk i spillet er helt feil. Et sted så sier hintet på veggen "sometimes you have to turn your back to move forward", og når du snur ryggen til en dør i nærheten så åpner den seg, og du må gå baklgengs gjennom den. Hvis man forstår alle hintene på veggen så trenger man ikke prøve alt mulig som du gjør og vil spare deg for mye tid.

Lenke til kommentar

Så med dette mener du at du ikke er intelligent ;)

At du sier at det ikke er noen logikk i spillet er helt feil. Et sted så sier hintet på veggen "sometimes you have to turn your back to move forward", og når du snur ryggen til en dør i nærheten så åpner den seg, og du må gå baklgengs gjennom den. Hvis man forstår alle hintene på veggen så trenger man ikke prøve alt mulig som du gjør og vil spare deg for mye tid.

 

Jekke seg ned noen hakk nå, kanskje? Intelligens er ikke alt, og det burde du vite alt hvis du faktisk er så intelligent. Hvis du har rundt 130 (+/- et par poeng) i IQ ligger jeg noen poeng over deg igjen, uten at det trenger å ha noe å si for hvor fort du måker gjennom Antichamber for første gang.

 

Uansett: dersom du runder Antichamber på 50 minutter, er det enten ikke første gangen du spiller gjennom, ellers har du sett andre spille det før du prøver selv. Alternativt igjen har du bare hatt kjempeflaks med hvor du har gått. Antichamber er et ~8-timers spill første gang du spiller gjennom. Dette er selvsagt et gjennomsnitt, og jeg kan godt være med på at svært intelligente mennesker klarer å kutte ned dette til godt under halvparten. Selv fullførte jeg på rundt 4 timer. 50 minutter første gang, derimot, helt uten å ha sett noenting av spillet fra før? Den er jeg ikke med på! :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jekke seg ned noen hakk nå, kanskje? Intelligens er ikke alt, og det burde du vite alt hvis du faktisk er så intelligent. Hvis du har rundt 130 (+/- et par poeng) i IQ ligger jeg noen poeng over deg igjen, uten at det trenger å ha noe å si for hvor fort du måker gjennom Antichamber for første gang.

 

Uansett: dersom du runder Antichamber på 50 minutter, er det enten ikke første gangen du spiller gjennom, ellers har du sett andre spille det før du prøver selv. Alternativt igjen har du bare hatt kjempeflaks med hvor du har gått. Antichamber er et ~8-timers spill første gang du spiller gjennom. Dette er selvsagt et gjennomsnitt, og jeg kan godt være med på at svært intelligente mennesker klarer å kutte ned dette til godt under halvparten. Selv fullførte jeg på rundt 4 timer. 50 minutter første gang, derimot, helt uten å ha sett noenting av spillet fra før? Den er jeg ikke med på! :roll:

 

Jeg så en timer som tikket nedover i start-kammeret. Den startet på 1 time og 20 minutter eller noe hvis jeg husker korrekt, så jeg trodde at hvis man ikke klarte det innen den tiden så var det "game over". Så jeg jobbet så raskt jeg kunne. Og et hint: Det er tre puzzler som henger sammen til en, hvis du forstår de tre så vet du hvor du skal gå og voilá! Og til din kommentar om at jeg hadde spilt eller sett spillet før: Nei, men jeg leste en anmeldelse av det og så noen bilder så jeg var litt forberedt på hvordan type puzzles det var. Men at de skulle være så lette ante meg ikke.....men men, sånn er det når man har 130 i IQ ;)

Og jeg tviler sterkt på at du har 130 i IQ...med en gang man sier det på et forum så sier jo "alle" andre at de har det også; du også en til her inne.

Og jeg kødda bare: Jeg har ikke 130 i IQ, jeg har 122 hahahaha :) liker å runne oppover ;)

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at DU har 130 (eller 122 da) i IQ. Ny bruker på forumet, 60 innlegg, skryter av IQen sin ved første anledning.

 

Mhm mhm.

 

Hvis jeg har 60 innlegg så kan jeg ikke ha skrytet av IQ'en min ved første anledning ;) ,det trengs det ikke mye IQ for å forstå ;)

Dessuten er jeg ikke ny på forumet når jeg har 60 innlegg.

Og hva er så spesielt med 122 i IQ? Gjennomsnitts IQ'en i norge ligger på 104, så at det finnes folk der ute som er litt smartere enn gjennomsnittet er vel ikke sjokkerende?

Men, kanskje vanskelig for folk med 104 i IQ å forstå ;)

"wwhhh--tssshh" (lyden av pisk)

Lenke til kommentar

Hvis jeg har 60 innlegg så kan jeg ikke ha skrytet av IQ'en min ved første anledning ;) ,det trengs det ikke mye IQ for å forstå ;)

Dessuten er jeg ikke ny på forumet når jeg har 60 innlegg.

Og hva er så spesielt med 122 i IQ? Gjennomsnitts IQ'en i norge ligger på 104, så at det finnes folk der ute som er litt smartere enn gjennomsnittet er vel ikke sjokkerende?

Men, kanskje vanskelig for folk med 104 i IQ å forstå ;)

"wwhhh--tssshh" (lyden av pisk)

EQ'en er det verre med åpenbart? Ja, men slik er det jo ofte, så jeg tviler ikke på at du kan ha 150 i IQ jeg.

 

Ikke at antall innlegg på forumet forteller noe som helst. Ikke annet enn at de som "leder" bruker for mye tid her. Jeg bruker nok for mye tid her selv... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EQ'en er det verre med åpenbart? Ja, men slik er det jo ofte, så jeg tviler ikke på at du kan ha 150 i IQ jeg.

 

Ikke at antall innlegg på forumet forteller noe som helst. Ikke annet enn at de som "leder" bruker for mye tid her. Jeg bruker nok for mye tid her selv... :)

 

EQ'en er helt fin. Er bare så mange latterlige svar her inne. Janteloven regjerer sterkt i norge og det er så morro og sette slike på plass :)

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at DU har 130 (eller 122 da) i IQ. Ny bruker på forumet, 60 innlegg, skryter av IQen sin ved første anledning.Mhm mhm.
Hvis jeg har 60 innlegg så kan jeg ikke ha skrytet av IQ'en min ved første anledning ;) ,det trengs det ikke mye IQ for å forstå ;)Dessuten er jeg ikke ny på forumet når jeg har 60 innlegg.Og hva er så spesielt med 122 i IQ? Gjennomsnitts IQ'en i norge ligger på 104, så at det finnes folk der ute som er litt smartere enn gjennomsnittet er vel ikke sjokkerende?Men, kanskje vanskelig for folk med 104 i IQ å forstå ;)"wwhhh--tssshh" (lyden av pisk)

 

Jeg har til nå sett deg skrive en 4-5 innlegg, alle med en desperat reminder til oss andre på hvilket intellektuelt nivå du visstnok ligger på.

Og at du "rundet opp"? Et øyeblikk der ville jeg nesten(!) undersøke medlemslisten i Mensa for en mulig match....

 

Og gjennomsnitts-IQ i landet? 100. Hæ? 100? Ikke 101.05? Ikke 99.32? Nei, 100!

 

Undersøk definisjonen på intelligenskvoten, så skal du snart finne at denne er normalfordelt på landets befolkning, og ved å ta i bruk standardavvik (SD) kan man enkelt fordele befolkningen inn i grupper på hver side av Bell-kurven (100 på topp).

 

Du høres ut som en som tok en gammel illvit-test med SD24 og fikk 122, som i dag regnes som 113 (SD15). Dette her kan du for all del leve videre på, men spar oss andre for de nedverdigende kommentarene dine.

 

Og til den siste kommentaren din. Du har ikke satt noen på plass... Du har bevist din mangel på kunnskap innen faget, og atpåtil bevist din fraværende selvinnsikt. Gratulerer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser denne tråden jo mindre tror jeg på den IQ som blir oppgitt. For alt jeg vet kan du ha tatt en av liksom IQ testene på nett og endt med en god score der. Dessverre betyr de svært lite. Selv scoret jeg 156 på en slik for ikke lenge siden og jeg har på ingen måte tro på at det er der jeg ligger. Jeg har også tatt en standardisert i sammenheng med sykdom som bekrefter at min IQ ikke var 156...

 

Når det er sagt virker det som de personene som scorer høyt på IQ blir særdeles fulle av seg sjæl, det er en god grunn til at jeg kun har en venn som er medlem av MENSA. Ikke fordi jeg ikke har møtt mange, men rett og slett fordi samtlige av dem er uspiselige selvgode mennesker uten forstand og kunnskap om sosiale normer og hvordan man skal te seg.

Det er dog slik at jeg ikke har møtt et stort nok antall til å si at det er representativt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt virker det som de personene som scorer høyt på IQ blir særdeles fulle av seg sjæl, det er en god grunn til at jeg kun har en venn som er medlem av MENSA. Ikke fordi jeg ikke har møtt mange, men rett og slett fordi samtlige av dem er uspiselige selvgode mennesker uten forstand og kunnskap om sosiale normer og hvordan man skal te seg.

 

Der tror jeg du traff spikern på hodet. Nettopp fordi folk ofte forbinder IQ på MENSA-nivå med ufordragelig selvgode mennesker, foretrekker jeg som regel å ikke fortelle folk nøyaktig hva jeg scorte på MENSA-testen. Min score er nettopp det: min score. Jeg er fullt komfortabel med at Rickenbacker ikke tror jeg scorer der jeg antyder. Kanskje han har rett også: kanskje jeg bare bløffer for å skryte på meg noe jeg ikke har, foran mennesker jeg ikke kjenner og trolig aldri kommer til å møte, fordi nettopp det er så viktig for meg...? Eller?

 

Tilbake på tema: Antichamber er uansett et helt topp spill i mine øyne! Deilig fullt av mindfuckery og smarte triks, og ikke minst et friskt pust i en sjanger jeg lenge har savnet virkelig kreativ nytenkning innen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...