Gå til innhold

Slipper Pentax nytt fullformatskamera snart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har inntrykk av at Pentax ofte stapper mye teknologi inn i selv de billigere modellene, så det kan bli spennende å se et fullformatskamera fra dem. Har bare erfaring med deres eldre M42-objektiver, som jeg fortsatt bruker til video på Canon, og det er bare positive erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende nytt, men jeg tror vi må smøre oss med tolmodighet. Jeg leser mellom linjene at dette ikke er noe som kommer det første halvåret. Kanskje over et år til.

 

Jeg håper det blir et K-5-lignende kamera i størrelse og utforming med fullformat og sensorstabilisering. Ikke som noen av ryktene skal ha det til, et speilløst fullformatkamera. Det er i hvert fall noen spekulasjoner i kjølvannet av at Pentax presiserte at det var viktig for dem å gå egne veier.

 

Ønskeryktene går om Sonys 24 eller 36 Mp sensor.

 

kelux: Jeg tror dette er et resultat av massivt kundepress kombinert med at FF-sensorene synker i pris fra presse-nivå til entusiastnivå. Bare husk tilbake til Canon 300D, den første dslr som brøt 10 000 kr-grensa og ble svært populært blant privatpersoner/entusiaster etc. Justert for inflasjon ligger nok den samme "grensa" på rundt 15 000 kr i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper det blir et K-5-lignende kamera i størrelse og utforming med fullformat og sensorstabilisering. Ikke som noen av ryktene skal ha det til, et speilløst fullformatkamera. Det er i hvert fall noen spekulasjoner i kjølvannet av at Pentax presiserte at det var viktig for dem å gå egne veier.

 

Ønskeryktene går om Sonys 24 eller 36 Mp sensor.

Det kunne ha vært spennende med en "speilløs D800" med godt utvalg i optikk, fin-tunet liveview/EVF og lavere pris. Landskap, makro, etc.

 

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som allerede nevnt er det utelukkende positivt for forbrukere med flere aktører også innen FF og Pentax har jo et hull i produktlinja siden de allerede leverer mellomformat og crop.

 

De mangler imidlertid DA objektiver til FF, kanske særlig zoom biten. De er nesten nødt, slik jeg ser det, også å presentere flere nye objektiver samtidig med et FF kamera.

Litt rart ikke f.eks. DA* serien ble designet for også å støtte FF, det hadde muligens hjulpet noe.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mellomformatkameraet 645D ble lansert med kun ett eneste tilpasset objektiv, atpåtil uten zoom. 55mm f/2,8. Fullformat er nok en annen historie. Der bør de nok hoste opp minst 3 zoomobjektiver i tillegg til de 7 faste brennviddene de allerede har. De optiske designene har de fra før. Det er bare å restarte produksjonen med strammere toleranser, tilpasse fokusmekanismen, ytre design og sånt. Hadde de måttet starte fra scratch hadde det blitt svært mye vanskeligere.

 

PS. Noen av DA zoomene kan brukes på fullformat, stort sett med kraftig vignettering som hovedproblemet. Det er ikke sikkert det trengs så store ombygginger av disse for å gjøre de akseptable for fullformat.

 

Sigma og Tamron vil nok lette litt på presset for antall zoomobjektiver i starten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mellomformatkameraet 645D ble lansert med kun ett eneste tilpasset objektiv, atpåtil uten zoom. 55mm f/2,8. Fullformat er nok en annen historie. Der bør de nok hoste opp minst 3 zoomobjektiver i tillegg til de 7 faste brennviddene de allerede har. De optiske designene har de fra før. Det er bare å restarte produksjonen med strammere toleranser, tilpasse fokusmekanismen, ytre design og sånt. Hadde de måttet starte fra scratch hadde det blitt svært mye vanskeligere.

 

PS. Noen av DA zoomene kan brukes på fullformat, stort sett med kraftig vignettering som hovedproblemet. Det er ikke sikkert det trengs så store ombygginger av disse for å gjøre de akseptable for fullformat.

 

Sigma og Tamron vil nok lette litt på presset for antall zoomobjektiver i starten.

Det høres ikke ut som dette kommer til å bli ett kamera for nye brukere på kort sikt .

Mange nye uprøvde objektiver må produseres / ombygges .

Sigma og Tamron har bare noen få objektiver med K fatning for øyeblikket .

Nyutgivelsene fra Sigma og Tamron kommer bare unntaksvis med K fatning .

Lenke til kommentar

Nytt kan ha flere betydninger. De slipper jo ikke et gammelt fullformatskamera, ikke sant?

 

Pentax hadde forresten en prototype for 12-13 år siden: Pentax MZ-D. Digitalversjonen av toppmodellen MZ-S, men jeg tviler på at det nye vil få noe særlig slektskap med det. Det nye vil nok i stor grad hente kjent teknologi fra den nåværende APS-C kameralinjen. Menyer, prosessor, designelementer, værtetting, interne mekaniske og elektroniske egenskaper.

 

Til tross for sprikende rykter tror jeg på et K-5 -lignende kamera med større bildebrikke, krydret med det lille ekstra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

PS. Noen av DA zoomene kan brukes på fullformat, stort sett med kraftig vignettering som hovedproblemet. Det er ikke sikkert det trengs så store ombygginger av disse for å gjøre de akseptable for fullformat.

Forhåpentlig kan DA-optikk brukes ved at kameraet har en funksjon som «beskjærer» sensoren. Man kan alltids beskjære bildet manuelt i etterkant, men det er enklere om kameraet har en funksjon for det. Det beskårne bildet vil selvsagt få lavere oppløsning, men en slik funksjon vil gjøre kameraet mer aktuelt for dem som har DA-optikk og ikke har lyst eller råd til å bytte ut hele objektivparken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pentax K-fatning støttes allerede av både Sigma og Tamron, det vil si at i hvert fall området 12-500 mm er dekket av piratoptikk. Jeg antar at Pentax ikke vil basere seg på at kundene skal måtte kjøpe piratoptikk, men piratoptikk kan jo raskt bli Pentax-optikk med litt rebranding. Alt er riktignok ikke optikk med kvalitet som Canon og Nikons beste, men essensiell FF-optikk som 24-70 F2.8 og 70-200 F2.8 har fått bra kritkker. Sigmas 150-500 regnes som bedre enn Nikons 80-400 og omtrent på høyde med Canon 100-400 så jeg ville ikke vært bekymret for mangel på zoomoptikk.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...