Gå til innhold

Nå er Raspberry Pi enda billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var veldig tidlig ute med å bestille en RPi, så jeg kjøpte før de gav ut 512-utgaven og sitter dermed med den først 256-versjonen. Jeg kan ikke si jeg er videre imponert over den. Har brukt den til mediasenter med RaspbMC, men var hele tiden plaget av at den lugget i menyene, lange lastetider og krasj. Den ble fort pensjonert til fordel for en skikkelig HTPC for å si det slik :p

Lenke til kommentar

Model B hadde en irriterende tendens til å ligge rett over 200 kr-grensa og dermed utløse et takras av avgifter så den til syvende og sist ville kostet bortimot det dobbelte. Model A løser dette problemet med god margin, men jeg synes model B er svak nok i utgangspunktet.

 

Det spørs jo hva den skal brukes til. Som webserver for informasjon fra Arduino for eksempel er den perfekt i mine øyne. Trenger ikke input av noe slag da dette gjøres gjennom ssh. Mindre strømtrekk for er jo alltid velkommen for kontinuerlig bruk. Altså alt til sitt bruk :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Model B som jeg bestilte omtrent da de åpnet for det, men den var jo utdatert før den kom ut.. Kineserne har laget vesentlig kraftigere ARM-baserte mini-pcer som er omtrent like billige.

 

Jeg ser dessverre ikke helt hva jeg faktisk skal bruke denne til.. Dog er det vel kanskje litt mer ihuga brukere enn meg også :)

Lenke til kommentar

Som Simen1 sier, Model B hadde en sinnsykt irriterende pris som gjorde at du akkurat kom over 200-grensa og dermed måtte betale mye mer totalt sett.

 

Er ihvertfall fint at denne modellen endelig kommer ut. :)

 

 

Selv venter jeg nå på en kraftigere Pi, ikke en som er ennå svakere.....

Det er ikke det som er poenget med prosjektet. ;) For dette har du f.eks. MK802 IIIS og diverse andre prosjekter.
Lenke til kommentar

Model B hadde en irriterende tendens til å ligge rett over 200 kr-grensa og dermed utløse et takras av avgifter så den til syvende og sist ville kostet bortimot det dobbelte. Model A løser dette problemet med god margin, men jeg synes model B er svak nok i utgangspunktet.

 

Så jeg var heldig? jeg betalte 204 kr, og fikk ingen gebyrer på min.

 

Lenke til kommentar
Så jeg var heldig? jeg betalte 204 kr, og fikk ingen gebyrer på min.
Er det Model A eller B dette her? :p Hvis varen i seg selv koster 199 NOK eller mindre så skal du ikke betale moms. Heller ikke hvis det kommer frakt i tillegg og totalen blir 200 NOK eller mer.

 

Men, hvis varen koster 200 NOK eller mer, da må du betale moms for både varen og frakten som kommer i tillegg.

 

Bare for å oppsummere, du betaler moms på hele ordren hvis selve varen har verdi på 200 Nok eller mer, men du betaler ikke moms dersom varens verdi er under grensen.

 

 

Så, var du heldig? - You tell me.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

Det er ikke det som er poenget med prosjektet. ;) For dette har du f.eks. MK802 IIIS og diverse andre prosjekter.

 

Kan så være men når målet med rasPi for meg var en smooth opplevelse av xbmc og Pi ikke leverer så er den jo for svak til mitt bruk. At det da kommer en som er ennå svakere enn den første jeg kjøpte hjelper meg ikke en dritt. Trenger en med mer power.

Lenke til kommentar
Kan så være men når målet med rasPi for meg var en smooth opplevelse av xbmc og Pi ikke leverer så er den jo for svak til mitt bruk. At det da kommer en som er ennå svakere enn den første jeg kjøpte hjelper meg ikke en dritt. Trenger en med mer power.

Jeg ser den, men igjen: Raspberry Pi var egentlig laget for å være så billig så mulig, og skulle ikke ha så sinnsykt med prosessorkraft. Selskapet bak RPi er en veldedighet. Hensikten var at unge elever skulle lære seg grunnleggende programmering og kanskje litt til. Nå til dags blir det mer Word og kanskje litt web-utvikling, det var det de håpte å endre på. Styrken til Raspberry Pi er at du kan modifisere, omprogrammere og endre på det meste. Hele kretsdesignen ligger også ute tilgjengelig for offentligheten. De ønsker at du skal tukle med den og gjerne finne fram loddejernet også for den saks skyld.

 

Så det er jo greit nok at du ikke synes den er god nok for deg som et kommersielt produkt, et produkt du kan ta nytte av i din hverdag til å dekke dine behov nå i 2013. Det blir litt som å kjøpe en Toyota og forvente at du får en Lexus. :)

 

Ikke ment som et spydig svar, men hvis det er en serriøs mediespiller du er ute etter så er ikke Raspberry Pi tingen. Da bør du se på ting som MK802 IIIS (finnes også mange andre alternativer). ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...