Gå til innhold

Test av Canon PowerShot A70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har hatt A70 i 2 uker nå og har vurdert å selge det , men jeg lar være, får heller gi det bort til noen venner / familie om et år eller deromkring (julegave :D ).

 

jeg har fått inntrykk av at digitale fotokameraer er i steinalder-stadiet av utviklingen og at jeg har hoppet på bølgen for tidlig.

 

Mitt 35mm Minolta kamera til 1000,- (kjøpt i sverige på tilbud for lenge siden :D ) tar bedre bilder enn A70 til 3000,- som jeg synes er mye penger. Har lest de andre testene også som akameras prisguide linker til, der fremheves god bildekavalitet osv.osv.

jeg er ikke imponert, har sett bilder tatt med ixus 2 og noen andre digitale i 3000-5000 kr klassen og ser det samme på bildene: altfor mye støy.

Lenke til kommentar
altfor mye støy.

 

Har du prøvd å skanne negativene dine?

 

Med mindre du bruker spesielt god film vil du se at det er mer støy på negativene dine enn på bildene du tar med Canon A70. Men du ser det kanskje ikke på 10x15 cm. bildene dine.

 

I tillegg har negativene dine feil fargebalanse, du bare ser det ikke fordi de som kopierer bildene dine er flinke til å rette opp dette.

 

Jeg er enig i at vi fremdeles er i en tidlig fase når det gjelder digitale bilder, men jeg ser liten grunn til å ta bilder med filmbasert kamera av den grunn. Film er steinalderteknologi.

 

Kjøp deg heller et bedre digitalkamera, som f.eks. Canon EOS 300D, så tenker jeg at du igjen vil bli fornøyd.

 

MLW

Lenke til kommentar

Har selv kameraet, og er meget fornøyd. Det eneste som virkelig plager meg er at blitzen til tider blir for kraftig, slik at bildene blir for opplyste.

 

Fotografen har mye å si. Venner som låner det tar mye dårligere bilder.

 

Bilder tatt med "M" blir av en eller annen grunn ofte svært dårlige. "P" derimot gir meget gode bilder. Få/ingen problemer med uskapre/uklare bilder, kun blitz-problemet som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar
det jeg tenkte på med støy er at en del av bildene til fotoalbumet er kornete, men det har kanskje mer å gjøre med den som tar bilder?

har tatt det meste i auto, har lest siden at P mode er å foretrekke og for all del slå av AiAF.

kilde

 

Må også klage på den elendige manualen som er dårlig oppbygd. Mangler også en god quick-guide

 

Vil nok tro dette har noe med den som tar bildene, jeg vil gå ut i fra at A70 knuser minolta kamraet ditt på funksjoner, vil nesten tro at grunne til at du får mer kornete bilder med A70 er fordi kameraet faktisk har mulighet til å velge en høyere ISO noe som fører til mer støy, lås iso verdien på A70'en din til 50 så er kanskje støy problemene dine borte vekk.

Lenke til kommentar
vil nesten tro at grunne til at du får mer kornete bilder med A70 er fordi kameraet faktisk har mulighet til å velge en høyere ISO noe som fører til mer støy, lås iso verdien på A70'en din til 50 så er kanskje støy problemene dine borte vekk.

 

takk for tipset. har lest dette på forumet til canon A70 også, skulle vel tro at kameraet valgte riktig ISO verdi automatisk. Jeg er grønn på foto / digital foto..

Lenke til kommentar

Fikk sånn helt plutselig en følelse av at det er noen som

bør lese manualen til sitt kamera en gang til (ivertfall) :yes:

 

At bildene blir dårligere på M-mode enn auto er ene og alene

på grunn av at M-mode lar deg styre alle innstillingene selv,

og en fersk fotograf har ikke mye sjanse på å få knalle bilder

på 1., 2. eller for den del 50. førsøk. Prøving og feiling pluss

litt pugging på hva lukkertider/hvitbalanse/blenderåpning/ISO mm.

egentlig er for noe, er løsningen om man skal bli en god fotograf.

(og få utnyttet sitt kamera best mulig)

 

Den største fordelen med et digitalkamera er jo nettopp det at

man ikke betaler for film, ergo er prøving/feiling gratis :wink:

Noe jeg personlig er meeeeget glad for.

 

Når det gjelder ISO har vel A70 autoinnstilling i tillegg til egne valg?

 

Vil man ha minst mulig støy i bildene bør man velge den laveste

ISO-faktoren som er mulig (50). Bruk kun høyere ISO om man absolutt

må det pga. lysforholdene. Ved autoinnstilling på ISO er det mange

kameraer som velger en høyere ISO enn det fotografen selv ville valgt,

(bla. mitt G3) derfor har jeg alltid min ISO på 50 og skifter kun ved

helt spesielle behov. (har en 420EX, så lys er sjelden et problem :lol: )

 

En annen ting kameraer kan bomme stygt på er hvitbalanse.

Om man har et kamera med muligheten til selv å sette denne, er et

hvitt ark ofte redningen ved vanskelig lys. (lys fra forskjellige lyskilder

på en gang eks: halogenlys, vanlig lyspærelys og sollys inn vinduet. Huff)

Et hvitt ark vil da fortelle kameraet hvordan hvitt ser ut, og kan dermed

beregne seg til alle farger, og dermed riktige farger.

 

Men til slutt det mitt innlegg startet med: Les manualen nøye og ha den med dere når dere bruker kameraet, frem til man vet hva alle innstillinger er til/for. Kjipt å ikke få tatt et ordenlig bilde av noe pga at man ikke forsto hvordan man skal sette opp kameraet (innstillinger)

 

 

Ikke ta dette innlegget inn over dere noen, da jeg kanskje har en litt

hvass måte å formulere meg på ;)

Lenke til kommentar
Åkken Bom, jeg har allerede klaget på manualen, den er pedagogisk og designmessig elendig etter min mening, i tillegg er den på dansk, dårlig av canon synes jeg.

 

Nå har ikke jeg A70, men manualen min er også på dansk.

Dansk manual + norske menyer kan da umulig være en heksekunst

å forstå? Min manual er i tillegg på svensk, så om det var et ord

jeg ikke forsto på dansk sjekket jeg bare hva det sto på svensk. Engelsk

er jo også et språk de fleste kjenner etterhvert. Løste seg alltid for meg ivertfall.

 

Jeg er selv endel på http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010 , tar du turen innom der vil du lære veldig mye.

Selv har jeg plukket opp en masse flotte tips der, om alt fra lange

lukkertider, ekstern blitz, lyssetting osv. Er meget glad i det nettstedet :)

 

Ikke gi opp og bli forbannet, det er det ikke verdt. Tøy tålmodigheten

litt til og jeg er sikker på at du finner ut av det etterhvert :woot:

 

 

Delvis lånt:

"Først ville jeg bli bryllupsfotograf, før jeg fant ut at landskaper var fine.

Så bestemte jeg meg for å bli portrettfotograf, men da oppdaget jeg hvor

flotte små innsekter var. Tok etterhvert mange bilder av store dyr også....

 

Nå er jeg komplett forvirret og tar bilde av alt jeg ser :lol:

Lenke til kommentar

 

Delvis lånt:

"Først ville jeg bli bryllupsfotograf, før jeg fant ut at landskaper var fine.

Så bestemte jeg meg for å bli portrettfotograf, men da oppdaget jeg hvor

flotte små innsekter var. Tok etterhvert mange bilder av store dyr også....

 

Nå er jeg komplett forvirret og tar bilde av alt jeg ser :lol:

 

:D

 

ellers, takk for tipset.

og angående dansk, så har jeg lest en del dansk litteratur (pedagogikk og filosofi), greit å lese, men hvorfor ikke bare lage en norsk manual?

 

også referanse til den nye serien til Bård Tufte, Harald Eia og Atle Antonsen, dansk språk klippet :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal gå til innkjøp av nytt digitalt kamera, og powershot A70 var i prisklassen jeg er interresert i.. med diverse manuelle instillinger etc syntes jeg det så ut til å være et bra kjøp, da jeg driver med fotografering, og vil ha litt kontroll over kameraet... Men på testen av kameraet, står det at kameraet har "dårlig bildekvalitet"... Alt er bra med kameraet, utenom BILDENE??? Det skrives at det ikke vil ha noe å si for folk flest, men jeg regner meg ikke som folk flest i og med at jeg driver mye med fotografering, og setter visse krav til kvaliteten... Har noen av dere noen kommentarer til det, eller anbefalinger til andre kamera? Det er en absolutt nødvendighet med mulighet for dykkerhus... noe A70 har, til og med et billig et.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har ikke lest særlig mange av de innleggene som ligger her fra før av, og nå kommer mine synspunkter om kameraet.

 

Har hatt mitt Canon PowerShot A70 i to dager nå, og dette er hva jeg har å si, i øyeblikket, om kameraet:

 

Kameraet funker fint. Blitzen er meget god, men slår seg inn litt for ofte. Dette er egentlig ikke noe problem, da jeg som regel husker på å slå den av manuelt. Har stort sett brukt det i auto-modus til nå. Bildene jeg tar ute blir meget klare, og når jeg bruker portrett-moduset med makrofunksjonen får jeg UTROLIG detaljerte nærbilder! Anbefales virkelig i makrobruk!

 

Det største problemet jeg har hatt med kameraet til nå, er det at det tar ganske lang tid fra utløseren trykkes ned, til bildet tas. Etter å ha samtalet med et par andre fotointeresserte slektninger, fikk jeg vite at dette generelt var et problem med digitalkameraer. Er du sportsfotograf, eller tar bildet akkuratt i øyeblikket er ikke dette et kamera for deg.

 

Kameraet er helt genialt når det gjelder muligheter. På manuel-modus, stiller du inn alt selv, og erfarne fotografer drar sikkert enorm nytte av dette. Personlig må jeg nok ha noen måneder på meg for å lære meg om alle de forskjellige faktorene som teller inn på bildet.

 

Batteriene mine har forsvunnet "som dugg for sola" etter at jeg fikk kameraet. Kameraet bruker 4 AA batterier, og disse forsvinner utrolig fort når jeg først setter i gang med fotograferingen.

 

Ekstra minnekort er et must! Med de beste innstillingene kan man kun ta 8 bilder på det medfølgende 16mb-kortet.

 

Det er så utrolig mye jeg har lyst å si om dette kameraet, at hvis jeg skulle skrevet alt på en halvtime, ville det nok ha gått varmgang i tastaturet. Så det tar jeg ikke sjansen på.

 

Alt i alt er jeg, i skrivende stund, meget fornøyd med kameraet! Jeg vil på det sterkeste anbefale dette kameraet til fotografer som vil ha et kamera med muligheter. Nybegynnere innen fotografering (personer som f.eks. ikke vet hva lukkertid og blenderåpning er), vil nok ikke finne dette kameraet særlig godt.

 

Kjøp ekstra minnekort og oppladbare batterier samtidig som du kjøper kameraet. Hvis ikke kan det bli mange løpeturer til butikken og hjem når du virkelig begynner å få til fotograferingen.

 

Anbefales! :thumbup:

 

Mvh.

Eirik Molund

[email protected]

 

Edit: Sjekk ut linken av makrobildet jeg tok:

Makrobilde av vamonos

Endret av vamonos
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...