Gå til innhold

Hjelp til utdanning.


Mann20

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt (nærmer meg mann?) på 20 år, som er svært usikker på hva jeg skal gjøre med livet. Eller for å innsnevre litt; hva slags utdanning jeg skal gå for.

 

Stikkord om meg og mine ønsker er:

- Jeg er empatisk, glad i mennesker, myndig.

- Jeg frykter å jobbe i en jobb der jeg blir fort lei, og sliter å se for meg en jobb jeg skal trives i over lengre tid, bak en pult f.eks.

- Samtidig frykter jeg at en uregelmessig arbeidstid, med mye kvelds-/nattevakter skal virke negativt på mitt liv utenom jobben, som med kjæresten og venner.

- Jeg er i god fysisk form.

- Jeg ønsker en forholdsvis god lønn og synes det er vanskelig å se for meg akkurat hvor god råd jeg vil ha av en 300.000kr årslønn, 400.000kr -500.000kr osv. Har sett litt på politiutdanning, som ligger på ca. 350.000 kr i året - "hvordan kan jeg leve på det?"

 

Jeg har som sagt sett på politiutdanning og tror det kan passe meg godt. Negative aspekter ved dette er at jeg frykter "dårlige" arbeidstider og dårlig (?) lønn ?

 

Jeg jobber for øyeblikket både på SFO og på et gamlehjem og trives i begge jobbene, men merker også at jeg hadde kjedet livet av meg dersom jeg skulle bli værende på stedet i mange år...

 

Her er det helt sikkert spørsmål av ymse kvalitet men jeg har skrablet ned alt som jeg er usikker på, og er utrolig takknemlig for alle som tar seg tid til å svare! På forhånd, takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg er en gutt (nærmer meg mann?) på 20 år, som er svært usikker på hva jeg skal gjøre med livet. Eller for å innsnevre litt; hva slags utdanning jeg skal gå for.

 

Stikkord om meg og mine ønsker er:

- Jeg er empatisk, glad i mennesker, myndig.

- Jeg frykter å jobbe i en jobb der jeg blir fort lei, og sliter å se for meg en jobb jeg skal trives i over lengre tid, bak en pult f.eks.

- Samtidig frykter jeg at en uregelmessig arbeidstid, med mye kvelds-/nattevakter skal virke negativt på mitt liv utenom jobben, som med kjæresten og venner.

- Jeg er i god fysisk form.

- Jeg ønsker en forholdsvis god lønn og synes det er vanskelig å se for meg akkurat hvor god råd jeg vil ha av en 300.000kr årslønn, 400.000kr -500.000kr osv. Har sett litt på politiutdanning, som ligger på ca. 350.000 kr i året - "hvordan kan jeg leve på det?"

 

Jeg har som sagt sett på politiutdanning og tror det kan passe meg godt. Negative aspekter ved dette er at jeg frykter "dårlige" arbeidstider og dårlig (?) lønn ?

 

Jeg jobber for øyeblikket både på SFO og på et gamlehjem og trives i begge jobbene, men merker også at jeg hadde kjedet livet av meg dersom jeg skulle bli værende på stedet i mange år...

 

Her er det helt sikkert spørsmål av ymse kvalitet men jeg har skrablet ned alt som jeg er usikker på, og er utrolig takknemlig for alle som tar seg tid til å svare! På forhånd, takk! :-)

 

Bli lærer.

 

- empatisk, glad i mennesker, myndig - perfekt lærer

- hvis du blir lei, er det tusen av andre ting du kan gjøre, lærerutdannelsen er ganske allsidig

- lærere har verdens beste arbeidstid

- alltid bra når du er lærer, da orker du mer

- en lærer tjener ca 400 000+, mer utdannelse - mer lønn. også har du mye fri til andre ting, det kan du leve fint på

 

Ikke bli politi, hvis du er opptatt av god lønn og regelmessig arbeidstid. Å bli politi er ikke en jobb, det er et liv. Det er ikke for mange mannlige lærere der ute, så dersom du velger det, vil du ha ekstremt gode muligheter når du er ferdig utdannet også.

 

Hjalp dette svaret?

Lenke til kommentar

Lærere er ikke ferdige på jobb når barna går hjem for dagen.Man må jo lage undervisningsopplegg, prøver, vurdering, elevsamtaler, foreldremøter, konferansetimer + retting. Og man har jo gjerne mere enn ett fag. Og det er steike mye arbeid. Jeg har lærere i familien, så jeg ser hvordan de har holdt på. Selvfølgelig fint med 2 måneder sommerferie osv, men jeg synes ikke det er verdt det når du i hverdagen må sitte utover ettermiddagen og kvelden for å forberede neste dag. Men det bedrer seg vel sikkert etter x-antall år når man har ferdig undervisningsopplegg og kan pensum utenat da..

Lenke til kommentar

Tror det skal mye til for å finne et yrke hvor man drar nytte av en lang utdanning og tjener godt uten å måtte dra med seg jobben hjem på en eller annen måte. Personlig synes jeg at de punktene TS trekker frem passer bra med de egenskapene som kreves for å bli lærer. Hva man må gjøre av forberedelser før timer kommer vel litt an på hva slags lærer man er. Dersom man f.eks. er mattelærer, så bør det holde å ta en titt på teoridelen før timen. Jeg har også inntrykk av at læreryrket er ganske fleksibelt (når vi først er inne på arbeid ved siden av jobb). Med mindre det er satt en frist, så kan lærere utsette rettingen av prøver, etc, til de selv føler at de har tid.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Takk for fine innspill av alle sammen!

 

Lærer har jeg såvidt vært innom tanken på, men aldri tenk veldig seriøst på. Jeg synes at politi høres mer spennende ut. Mtp lønn og arbeidstider så er vel begge disse jobbene noe jobbing utenom A4, vil jeg tro, med alle punktene som blir nevnt over her.

 

Forslag til andre yrker mottas med stor takk! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...