Gå til innhold

? Jeg er skuffet over Borten Moe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst? Jeg syntes Borten Moe virket som en av de reflekterte politikerne i regjeringen.. Det er noe rart når miljøorganisasjoner uten fagfolk blir lyttet til mer enn fysikkmiljøer ved universitetene våre. Det akademiske miljøet skriker etter Thoriumforskning, mens ungdommer løper rundt med plakater og saboterer.

 

Hvordan kan man påstå at man brenner dypt og inderlig for å begrense CO2-utslipp samtidig som man helt uinteressert forkaster nåtidens ubestridte eneste gode løsning?

Lenke til kommentar

Seriøst? Jeg syntes Borten Moe virket som en av de reflekterte politikerne i regjeringen.. Det er noe rart når miljøorganisasjoner uten fagfolk blir lyttet til mer enn fysikkmiljøer ved universitetene våre. Det akademiske miljøet skriker etter Thoriumforskning, mens ungdommer løper rundt med plakater og saboterer.

 

Hvordan kan man påstå at man brenner dypt og inderlig for å begrense CO2-utslipp samtidig som man helt uinteressert forkaster nåtidens ubestridte eneste gode løsning?

 

La oss ikke overdrive, det er interessant teknologi, "nåtidens ubestridte eneste gode løsning" er det langt ifra.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss ikke overdrive, det er interessant teknologi, "nåtidens ubestridte eneste gode løsning" er det langt ifra.

 

AtW

 

Det er ingen teknologier utenom kjernekraft som er i stand til å erstatte petroliumsproduksjon i dag. Kanskje i fremtiden, men foreløbig er det altfor ressurskrevende å benytte f.eks. solenergi eller vindkraft. Thorium er en bedre løsning enn uran både mtp miljø og mengde. Det kan heller ikke benyttes i bomber.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen teknologier utenom kjernekraft som er i stand til å erstatte petroliumsproduksjon i dag. Kanskje i fremtiden, men foreløbig er det altfor ressurskrevende å benytte f.eks. solenergi eller vindkraft. Thorium er en bedre løsning enn uran både mtp miljø og mengde. Det kan heller ikke benyttes i bomber.

 

Det er bare det at uran er en moden teknologi, vs thorium som foreløpig ikke har en eneste kommersiell reaktor og ukjent pris.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ingen teknologier utenom kjernekraft som er i stand til å erstatte petroliumsproduksjon i dag. Kanskje i fremtiden, men foreløbig er det altfor ressurskrevende å benytte f.eks. solenergi eller vindkraft. Thorium er en bedre løsning enn uran både mtp miljø og mengde. Det kan heller ikke benyttes i bomber.
Det er bare det at uran er en moden teknologi, vs thorium som foreløpig ikke har en eneste kommersiell reaktor og ukjent pris.AtW

 

Mange reaktorer bruker nå en innblandet mengde thorium, og i 2016 står Indias første rene thoriumreaktor klar. De er godt på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten er det ikke fisjonsteknologien som er den nåværende begrensningen til thoriumkraftverk. Nå må man sikkerhetskontrollere alle ledd på nytt og på nytt.

 

Jeg sier ikke at uran er ubrukelig og må byttes ut med thorium. Poenget mitt er at man har en snart ferdigsstilt teknologi som kan ta over store deler av energiproduksjonen i verden. Både uran og thorium er glimrende måter å få ned CO2-utslipp. Når politikere og andre engasjerte sverger at de aldri vil støtte noen form for kjernekraft (bortsett fra sola da selvfølgelig) blir jeg rimelig frustrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange reaktorer bruker nå en innblandet mengde thorium, og i 2016 står Indias første rene thoriumreaktor klar. De er godt på vei.

 

Det dreier seg om ett eneste kraftverk og om det blir lønnsomt er fortsatt ute i det blå. Forskning er en ting, men at thorium skal være jordens kraftfrelse er en drøy påstand. Så langt vet ikke forskerne om det kan drives lønnsomt innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Det irriterer meg noe så inni granskauen at all energi-teknologi som ikke innebærer CO2 eller petroleum, er for den norske regjeringen totalt uinteressant.

 

Jeg jobber selv i oljenæringen, men er fullstendig for teknologi som gjør oss mindre avhengig av olje og gass til ting som energiverk.

 

Det er nå flere år siden jeg for første gang leste om thorium som en alternativ energikilde i et Illustrert Vitenskap-blad, og har hele tiden ergret meg over holdningen til sittende regjering. Det de gjør mtp. thorium som energikilde vil jeg sammenligne med å stikke fingrene i ørene mens man roper "lalalala-Icanthaeryou-lalala".

 

At thorium er energispørsmålets påstår jeg ikke, men det er da mye bedre enn altenrativene.

Petroleum er ineffektivt og forurensende. Uran blir også et dårligere alternativt, totalt sett.

Solkraft og vindkraft er per dags dato ikke i stand til å konkurere engang. Enn så lenge er det litt gimmick.

 

Jeg håper bare at høsten vil føre med seg endringer som gjør at vi får folk i maktposisjoner som er villige til å se lengre enn olje og gass for å drive verden.

Lenke til kommentar

det at regjeringen ikke viser interese i forskning som gjør at vi slipper eller ihvertfal minsker behovet for fosiltbrenstof er for meg helt idiotisk. Regjeringen vi har idag minner meg om en gjeng barnehage unger.

 

Vi bør gjøre det vi kan og kansje Thorium viser seg ikke er det perfekte så er det god og nytig forskning og vert og satse på

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...