Gå til innhold

Guide: Kjøp smart og få mest for pengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. bruktkjøp/salg: Tenk over når folk har lite penger (rundt juletider, bra tidspunkt å kjøpe brukt, kan presse prisen litt) og mye penger (månedsskiftet mai/juni, når de fleste får feriepenger, godt tidspunkt å selge). Det er ihvertfall mine erfaringer etter noen år med å handle brukt fotoutstyr.

Endret av andrvas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vedr. utenlandskjøp, er det en viktig ting til å passe på: f.eks. så har Nikon verdensgaranti på optikk, men ikke kamerahus. Så du må kanskje sende kamera tilbake til butikk du kjøpte fra hvis noe skjer. Det tar tid, og koster mye!

Så kamerahus bør man kjøpe i butikk her, da er det lettere med evt. lånekamera også.

Lenke til kommentar

Vedr. utenlandskjøp, er det en viktig ting til å passe på: f.eks. så har Nikon verdensgaranti på optikk, men ikke kamerahus. Så du må kanskje sende kamera tilbake til butikk du kjøpte fra hvis noe skjer. Det tar tid, og koster mye!

Så kamerahus bør man kjøpe i butikk her, da er det lettere med evt. lånekamera også.

 

Det er nok helt korrekt. Men det skal også nevnes at disse garanti-lappene ikke er verdt papiret de er printet på om de ikke er datert og stemplet fra butikken, og det har jeg enda ikke opplevd at har blitt gjort fra en nettbutikk.

Lenke til kommentar

legg pengene i en god mobiltelefon og et fotokurs istedet. 90% av bildekvaliteten ligger i fotografen, og teknisk har de beste mobilkameraene vært ok lenge.

Ja de beste mobilkameraene har vært OK lenge. Problemet er at der er kun det - OK. For noen av oss, så er ikke OK godt nok. Og jo mer en lærer om fotografi, så ser man nytten av lyssterk optikk, zoomobjektiver og god iso ytelse. Så hvis man legger ned mye penger i gode foto-kurs, så ender man opp med å måtte kjøpe seg et skikkelig kamera til slutt allikevel ...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

legg pengene i en god mobiltelefon og et fotokurs istedet. 90% av bildekvaliteten ligger i fotografen, og teknisk har de beste mobilkameraene vært ok lenge.

"Skal du fiske eller få fisk?"

 

Om målet er å ta bilder kan jeg ikke annet enn å være grunnleggende uenig i det du skriver. Jeg har et helt ålreit speilrefleks som dateres tilbake til 2007, en Nikon D80. Jeg har til gode å se et mobilkamera være i nærheten av samme bildekvalitet. For ikke å snakke om kreativ kontroll. På et mobilkamera er denne kreative kontrollen nær null. Og egenskaper i dårlig lys som oftest veldig dårlig også. Du kan med andre ord glemme bilder i dunkel belysning, lange lukkertider, liten dybdeskarphet eller gleden ved å leke deg med forskjellige objektiver.

 

Om målet derimot er å få et bilde er jeg fullstendig enig. Det beste kameraet er fortsatt det du har med deg. Men har du med deg et ålreit kamera (f.eks kompakt eller speilrefleks) er det nesten garanter bedre enn mobilkameraet på de fleste områder.

 

Jeg tar bilder for å ta bilder og jeg tar bilder for å få bilder. En ting er snapshots i et bursdagselskap. Det er noe ganske annet når stativet er satt opp og solen skal gi meg akkurat det lyset jeg venter på for å frem den stemningen jeg prøver å formidle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Ved bruktkjøp bør man sjekke med foto.no om utstyret er registrert der.

Hvis det er tyvgods, vil det avsløres der.

Hvis prisen er for god til å være sann, da er det tyvgods, og du driver med heleri hvis du kjøper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

legg pengene i en god mobiltelefon og et fotokurs istedet. 90% av bildekvaliteten ligger i fotografen, og teknisk har de beste mobilkameraene vært ok lenge.

 

90% av bildekvaliteten ligger i fotografen? Så hvis man bruker mobilkamera og lærer seg å fotografere så får man mindre støy i bildene ved høy ISO da, forstår jeg. Interessant!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...