Gå til innhold

Skoleprofil: HiOA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anvendt datateknologi er en helt grei linje å gå. MEN det som er viktig er at man faktisk tar studiet på alvor og gjør egen innsats. Det man lærer der i forhold til programmering er ikke nok.

 

Tror ikke det er mange i min klasse som har jobb som innebærer utvikling i dag. Det virker som det er mange som jobber med support. Det er i min mening noe man kan uten utdannelse. Største problemet til HIO er at folk kommer ditt uten å kunne noe som helst om PC. De går som regel ut med samme problemet som de kom inn med; manglende generell forståelse for IT. Jeg håper virkelig de har sluttet å undervise Java og gått over til ett unmanaged språk for at elever skal få en forståelse for hvordan ting fungerer.

 

Selv jobber jeg med nettverkssikkerhet i ett av Norges mest teknisk kompetente selskaper. Til daglig jobber jeg med utvikling av embedded enheter for filtrering/analyse av filer over nettverk. Her bruker man selvfølgelig Linux og programmerer i C. Jeg jobber ikke der pga. utdanning fra Høyskolen, men egen innsats før og etter skolen. Noe som er viktig uansett skole og linje! Men desto mer på andre steder enn NTNU (hvor de som bryr seg mest ender opp). Ser ALT for mange som kommer fra skoler som ikke vet hva stack, queue, XOR og malloc er for noe.

 

Er ikke negativ til skolen, men elevene, mitt tips for de som søker på IT studier er at de er engasjert i faget sitt og involverer seg utover det man gjør på skolen!

 

Ellers er HIO(A) veldig flott sted å studere. Mye jenter og bra kantine. Bra uteliv :). Og veldig flinke lærere i min mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bacheloralternativet IT-teknologi har eksistert ved skolen i ti år.

Linjen heter Bachelorstudium i Informasjonsteknologi. "IT-teknologi" er smør på flesk da IT står for informasjonsteknologi/information technology. Overskriften deres er også litt misvisende når HiOA har faktisk en dedikert linje som heter Informasjonsteknologi. Internt på skolen er det ingen som sier at de som går anvendt går IT, fordi det er faktisk en annen linje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjør det nok ikke. Men de som jobber med in-house utvikling innenfor et felt vet jo selv hva som er regarded as such.

 

Du tror kanskje ikke at de som jobber med inhouse utvikling blir litt navlebeskuende og tror de er verdensmestere i alt? Etter 10 år i bransjen som utvikler er i alle min erfaring at de som lirer av seg slike ting gjerne ikke har så mye stille opp med når alt kommer til alt.

 

Og hva er så galt med å bruke Java for å lære å programmere? Det er vel et av de bedre språkene med tanke på jobbmuligheter og lære seg forskjellige programmeringstekniske ting.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Det gjør det nok ikke. Men de som jobber med in-house utvikling innenfor et felt vet jo selv hva som er regarded as such.

Nå har jeg da ingen anelse om hvilket firma du jobber for, men jeg kan støtte opp at firma som det jeg selv jobber for, som har "inn-sourcet" en del konsulenter, vet hvilke firma vi skal spørre for å få "Skikkelige" folk. Det finnes kanskje ingen kåring, men alle de større gutta i sangkassen vet hvem som har Teknisk kompetente folk og hvem du egentlig vil styre unna. vertfall der det finnes en del sensitiv informasjon og sikkerhet er noe det legges vekt på.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det gjør det nok ikke. Men de som jobber med in-house utvikling innenfor et felt vet jo selv hva som er regarded as such.
Nå har jeg da ingen anelse om hvilket firma du jobber for, men jeg kan støtte opp at firma som det jeg selv jobber for, som har "inn-sourcet" en del konsulenter, vet hvilke firma vi skal spørre for å få "Skikkelige" folk. Det finnes kanskje ingen kåring, men alle de større gutta i sangkassen vet hvem som har Teknisk kompetente folk og hvem du egentlig vil styre unna. vertfall der det finnes en del sensitiv informasjon og sikkerhet er noe det legges vekt på.

 

Det var da fryktelig så den spontan-dysleksien min skulle slå inn nå.

 

Lenke til kommentar

Java og dot.net er muligens de mest utstrakte i arbeidslivet, men ikke nødvendigvis de beste språkene til undervisning om man ønsker en dyp forståelse på hvordan programmering i dypden fungerer.

 

Det kan jeg i visse tilfeller være enig i, men det er f.eks ikke noe problem å implementere en stack eller kø i noen av de nevnte språkene. I en generell utdannelse bør det strengt tatt prioriteres å lære bort de mekanismer som er essensielle for størsteparten av de som skal utdannes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo også support generelt en step-stone for de fleste. Spess de som kommer fra en slik "potet" utdanning. Hvertfall slik jeg ser det der jeg jobber (også slik det er definert i ITIL). Er jo sjelden folk går rett i drift stillinger fra utdannelse. Selvfølgelig mange unntak.

Lenke til kommentar
Det gjør det nok ikke. Men de som jobber med in-house utvikling innenfor et felt vet jo selv hva som er regarded as such.
Du tror kanskje ikke at de som jobber med inhouse utvikling blir litt navlebeskuende og tror de er verdensmestere i alt? Etter 10 år i bransjen som utvikler er i alle min erfaring at de som lirer av seg slike ting gjerne ikke har så mye stille opp med når alt kommer til alt.Og hva er så galt med å bruke Java for å lære å programmere? Det er vel et av de bedre språkene med tanke på jobbmuligheter og lære seg forskjellige programmeringstekniske ting.

 

Det er godt mulig jeg ikke har mye å stille opp med hvis du mener det. Det er ikke poenget her. Jeg ville bare si min mening og dele min erfaring med dette studiet.

 

I min mening er Java og C# for high-level for å fungere som lærespråk. Du lærer ikke hvordan ting er implementert. Med C eller C++ lærer man seg hvordan maskinen fungerer. Kan man en av disse så er det ikke noe problem å lære seg andre språk. Poenget mitt er å effektivisere læretiden til å lære noe som ikke er trivielt for mange. De jobbene som spesifikt ber om ett språk er også som oftest ikke ønskelig å ha. Jeg har ansatt mennesker på firmaets vegne og jeg har ikke kastet en søknad fordi han/hun ikke kan språket eller teknologien som brukes/skal brukes. Det er selvfølgelig personens inntrykk og generelle kompetanse som teller. Har aldri vært borti folk som ikke klarer å programmere ett språk de ikke har gjort tidligere.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig jeg ikke har mye å stille opp med hvis du mener det. Det er ikke poenget her. Jeg ville bare si min mening og dele min erfaring med dette studiet.

 

I min mening er Java og C# for high-level for å fungere som lærespråk. Du lærer ikke hvordan ting er implementert. Med C eller C++ lærer man seg hvordan maskinen fungerer. Kan man en av disse så er det ikke noe problem å lære seg andre språk. Poenget mitt er å effektivisere læretiden til å lære noe som ikke er trivielt for mange. De jobbene som spesifikt ber om ett språk er også som oftest ikke ønskelig å ha. Jeg har ansatt mennesker på firmaets vegne og jeg har ikke kastet en søknad fordi han/hun ikke kan språket eller teknologien som brukes/skal brukes. Det er selvfølgelig personens inntrykk og generelle kompetanse som teller. Har aldri vært borti folk som ikke klarer å programmere ett språk de ikke har gjort tidligere.

 

Uenig. Dersom formålet er å lære seg programmeringsspråk på et tungt nivå (dvs. forskjellen mellom ulike paradigmer, hvordan en parser og kompilator fungerer osv.) så løser man ikke det bare ved å lære seg ett språk, enten det er C, C++ eller noe annet. Vet ikke hvordan det er i dag, men i min tid på NTNU brukte vi programmeringssystemet Mozart i grunn sammen med masse teori. I praktiske fag brukte vi stort sett Java.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig jeg ikke har mye å stille opp med hvis du mener det. Det er ikke poenget her. Jeg ville bare si min mening og dele min erfaring med dette studiet.

 

I min mening er Java og C# for high-level for å fungere som lærespråk. Du lærer ikke hvordan ting er implementert. Med C eller C++ lærer man seg hvordan maskinen fungerer. Kan man en av disse så er det ikke noe problem å lære seg andre språk. Poenget mitt er å effektivisere læretiden til å lære noe som ikke er trivielt for mange. De jobbene som spesifikt ber om ett språk er også som oftest ikke ønskelig å ha. Jeg har ansatt mennesker på firmaets vegne og jeg har ikke kastet en søknad fordi han/hun ikke kan språket eller teknologien som brukes/skal brukes. Det er selvfølgelig personens inntrykk og generelle kompetanse som teller. Har aldri vært borti folk som ikke klarer å programmere ett språk de ikke har gjort tidligere.

 

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Du står fritt til å implementere en hvilken som helst datastruktur i Java eller .NET. Det er ikke slik at man må bruke de implementerte klassene i .NET biblioteket. I .NET kan du også bruke pointere om ønskelig (vet ikke om Java støtter unsafe kode). I praksis er det svært lite du ikke kan gjøre i f.eks .NET kontra C/C++. Det er altså fullt mulig å lære seg hvordan ting faktisk fungerer selv om det er et høynivåspråk. Jeg mistenker heller at det undervisningen som ikke legger så stor vekt på disse tingene, da det for svært mange ikke vil være relevant. Det er altså i så fall et problem med hvordan undervisningen er lagt opp om datastrukturer og algoritmer, og ikke språkene som brukes.

 

Jeg er forøvrig 100% enig at kan man 1 språk, er det enkelt å lære seg et annet. Selv om jeg selv lærte C/C++ back in the days, og har jobbet med det i et par år, så vil jeg påstå at det kommer ganske langt ned på min liste over hva som er et godt og relevant læringsspråk.

Lenke til kommentar

Går selv dataingeniør på HiOA. Er litt over halvveis og kan si at vi programmeringsmessig har fokusert på java. Likevel lærer du litt om datamaskinarkitektur, minne, operativsystemer og fysikken bak den komplekse IT verden i fag som Fysikk for IKT, Algoritmer og datastrukturer, Datamaskinarkitektur og nettverk, Operativsystemer osv. Vi er litt innom assembly som gjør at vi forstår endel av hva et høynivå språk gjør for oss.

 

Nå vet ikke jeg nøyaktig hva de lærer på anvendt data, men som studiet heter er vel dette mer rettet mot å anvende systemer fra et brukerperspektiv (drifting, administrering osv). De som går informasjonsteknologi har mange av de samme fagene som oss på ingeniør, men mangler matten, fysikken og kjemien. Dette kan jo både være positivt og negativt da de får mer tid til andre fag, men mindre forståelse for det grunnleggende bak alt de gjør.

 

Når det kommer til skolen generelt vil jeg si at kunnskapen hos foreleserne er jevnt over god. De fleste har også evnen til å formidle kunnskapen, mens noen få forelesere sliter litt med å engasjere studentene. Men sånn er det vel på de fleste læresteder for høyere utdanning.

Elevene på sin side er veldig varierende. Her har vi alt fra de som sover i forelesning til de som interesserer seg i overkant mye. Miljøet er bra, men kunne kanskje vært enda mer inkluderende. Med det mener jeg at folk danner vennegjenger og jeg vil tro det finnes noen som ikke tar del i en slik "gjeng". Dette kommer kanskje av at folk er forskjellig og at vi har store sprik på ambisjoner.

 

Selv har jeg A i snittkarakter. Hadde endel programmeringskunnskap før jeg begynte, men føler likevel at jeg lærer noe relevant (nesten) hver dag. Jeg føler at studieopplegget passer meg bra. Det er forelesere som mer enn gjerne lar seg avbryte med spørsmål fra salen, som tar spørsmål seriøst og finner et godt svar (om ikke på stedet, så kommer de tilbake med det senere). Måten studiet er strukturert på er også bra. Vi lærer litt om alt, og mer om enkelte emner. Skal du bli verdensmester holder det ikke å være på forelesning, da bør du også anvende det du lærer i egne prosjekter og kombinere lærebøkene med annen litteratur.

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

I min mening er Java og C# for high-level for å fungere som lærespråk. Du lærer ikke hvordan ting er implementert.

 

C#:

 

- Støtter C pekere (unsafe, fixed og vanlig C peker-aritmetikk)

- Støtter stack allokering (stackalloc, struct)

- Støtter funksjonell programmering (LINQ)

- Støtter objektorientert programmering (class, object)

- Støtter prosedural programmering (static)

- Støtter generisk programmering (List<T>)

- Støtter iterering over et konstruert uttrykk som compileren genererer (void SomeFunc(Expression<Func<double>> expression)

- Støtter kompilering av uttrykkstre i run-time (Expression.Compile)

 

Spør du meg virker C# som et bortimot perfekt språk for å lære seg programmering.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...