Gå til innhold

Hva er årsaken til at høytalere "sprenges"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsterker er ikke alt, man kan ha en super kraftig forsterker, men har man en dårlig lydkilde som clipper signalet kan man lett svi spolen ;)

En annen ting er at man også skal passe på å ikke presse høyttalerne mere enn det de har å gi.

 

Men tips til nye høyttalere så ville jeg tatt en titt på cerwin vega da jeg ser at du er ute etter høyttalere som kan spille høyt ;)

Lenke til kommentar

Aight, skal se etter cerwin vega høytalere...

 

Lurer fortsatt på hva RMS speccen på ampen har å si for RMS på høytalerene. Si at ampen har 105 og høytaleren har 125, vil det forårsake "clipping"?

 

Går det an å måle dette matematisk på forhånd på noen måte? Sånn at man vet hvilken desibel som er max og som ikke må overskrides... eller noe sånt.

 

Bruker selvfølgelig høyeste kvalitet FLAC format fra nå av hva gjelder kildemateriell. Takker for hjelpen så langt. :)

Lenke til kommentar

Mye ny musikk kommer "klippet" fra studio. (Søk på loudness wars). Du kan ikke idiotsikre deg mot klipping. Det beste er å lære seg å høre etter på lyden når grensa nermer seg. En overdimensjonert forsterker vil ha mindre sjanse for å klippe.

 

Tror Cerwin-høyttalerne har sikring som kan redde høyttalerne i en del tilfeller.

Lenke til kommentar

Når du sier "nærmer seg grensa", da mener du formodentligvis når det begynner å knitre... ikke sant?

 

For jeg har lagt merke til at enkelte mp3 filer knitrer selv på lavt volum og det stikk motsatte med FLAC, at den først knitrer på et høyere volumnivå. Eller var det noe annet du mente...

 

Har nå kommet frem til disse høytalerene: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/cerwin-vega_xls-28_hoyttalere.htm

 

Har denne forsterkeren fra før av: http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx/rx-v2065_black__u/?mode=model

 

Er disse kompatible?

Lenke til kommentar

Knitring er ikke nødvendigvis et tegn. Det kan være det men et klippet signal vil ha en ganske spesiell lyd. Jeg suger til å forklare lyd med ord desverre. Men den kommer gradvis ettersom du skrur høyere over grensa. Opp til grensa er lyden fin og klar. Jo mer over det du guffer på jo mer anstrengt og forvrengt blir lyden. Nesten som den skulle blitt spilt gjennom en dårlig megafon.

 

Høyttalerne du linker til har forresten også sikringer.

 

Edit: Hvis du har et lydredigeringsprogram kan du trygt teste ut hvordan et klippet signal høres ut. Bare last inn en musikkfil og kjør volum så høyt at du ser signalet bunner ut i topp og bunn. Jo høyere du lager signalet jo mer markant blir forvrengninga.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har nå kommet frem til disse høytalerene: http://www.hifiklubb..._hoyttalere.htm

Har denne forsterkeren fra før av: http://usa.yamaha.co...__u/?mode=model

Er disse kompatible?

Du bør nok inn med en større forsterker her da Cerwin liker effekt.

Skal du ha nok effekt så må du opp i en 2x300w, men fins mange billige PA amper på markedet som leverer godt med watt ;)

Ellers så kan du kjøpe en NAD C356 sammens, denne driver 28 ganske godt :)

 

En liten tommelfiner regel er å alltid brukte mest penger på forsterker :thumbup:

Lenke til kommentar

Men denne NAD C356... Ser ikke ut som den har HDMI eller noe?

Har vanligvis en 4-5 enheter som er koblet til receiveren som en switch opp mot TVen, og det er jeg avhengig av å ha. Tenker at jeg kan "pipe" signalet gjennom til en stereo amp, men vil jeg ikke miste 7.1 surround mulighetene i så fall?

Lenke til kommentar

Klipping / forvrengning ødelegger diskanter. Spoler i membraner brennes av for mye effekt.

Når forsterkeren klipper stiger effekten voldsomt så da kan spoler smelte og oljefylte diskanter kan koke.

Store forsterkere kan smelte spoler uten å klippe.

Derfor er høyttalerne oppgitt med max effekt før de tar skade.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, er på utkikk etter par nye høytalere. De jeg har nå er sprengte grunnet høyt volum vil jeg tro.

 

Saken er den at jeg vil pumpe så høyt som overhodet mulig uten at de sprenges, og lurer i den forbindelse på hva jeg skal se etter i en høytaler.

 

På forhånd takk.

 

Som flere har vært inne på - Cerwin Vega fungerer fint som fest-høyttalere, men sørg for å ha nok effekt. Se forøvrig neste svar.

 

Forsterker er ikke alt, man kan ha en super kraftig forsterker, men har man en dårlig lydkilde som clipper signalet kan man lett svi spolen ;)

En annen ting er at man også skal passe på å ikke presse høyttalerne mere enn det de har å gi.

 

Men tips til nye høyttalere så ville jeg tatt en titt på cerwin vega da jeg ser at du er ute etter høyttalere som kan spille høyt ;)

 

Et dårlig signal klipper ikke signalet på noen måte, men det kan inneholde støy, men det høres forferdelig ut. Klipping skjer enten ved at forforsterker sender for kraftig signal til forsterkeren eller at forsterkeren slipper gjennom AC-strøm til spolen i høyttaleren.

 

Aight, skal se etter cerwin vega høytalere...

 

Lurer fortsatt på hva RMS speccen på ampen har å si for RMS på høytalerene. Si at ampen har 105 og høytaleren har 125, vil det forårsake "clipping"?

 

 

Går det an å måle dette matematisk på forhånd på noen måte? Sånn at man vet hvilken desibel som er max og som ikke må overskrides... eller noe sånt.

 

Bruker selvfølgelig høyeste kvalitet FLAC format fra nå av hva gjelder kildemateriell. Takker for hjelpen så langt. :)

 

Ofte kan du se på sensitivitet/effektiviteten og maks effekt. Jeg vet det finnes en formel for det, men den kan jeg ikke. Det jeg pleier å gjøre er å sette opp et diagram hvor jeg skriver opp sensitiviteten på venstre side, og effekten (watt) til høyre (se vedlegg).

 

På en høyttaler oppgir man ofte en nominell last (motstand) og det er ofte 4 eller 8 Ohm som er vanlig.

 

I eksempelet velger jeg å bruke Klipsch RF-62. Der ser man at den er oppgitt til 97 desibel ved 2,83 volt (på en 8 ohms høyttaler er det nøyaktig 1 watt).

 

For å spille 3 desibel høyere må man doble effekten inn til høyttaleren. Så derfor, for å spille 100 desibel, trenger man 2 watt. For å spille 103 desibel trenger man 4 watt. 106 desibel krever 8 watt. Henger du med så langt?

 

Samme prinsippet gjelder ved en 4 Ohms høyttaler men hvis man da bruker 2,83 Volt tilsvarer det 3 desibel mer enn hvis høyttaleren hadde vært 8 Ohm.

 

RMS sier noe om hvor mye en høyttaler tåler over lang tid. Det vil si, hvis du spiller av en sinustone tåler høyttaleren 125 watt over mange timer uten å gå i stykker (som regel). Derimot er musikk dynamisk slik at det er lite vits i å se på RMS. Forsterkeren har også veldig mye å si ifht byggekvalitet og kvalitet på komponenter.

 

Mye ny musikk kommer "klippet" fra studio. (Søk på loudness wars). Du kan ikke idiotsikre deg mot klipping. Det beste er å lære seg å høre etter på lyden når grensa nermer seg. En overdimensjonert forsterker vil ha mindre sjanse for å klippe.

 

Tror Cerwin-høyttalerne har sikring som kan redde høyttalerne i en del tilfeller.

 

Nei, musikken kommer ikke klippet fra studio. Den kommer derimot med veldig liten dynamisk "headroom" slik at musikken ikke krever like mye effekt i bakhånd. Klipping og dynamikk i sanger er to forskjellige ting.

 

Om sikringer: Mange Cerwin Vega-høyttalere har kun sikring mot diskant.

 

 

 

Klipping / forvrengning ødelegger diskanter. Spoler i membraner brennes av for mye effekt.

Når forsterkeren klipper stiger effekten voldsomt så da kan spoler smelte og oljefylte diskanter kan koke.

Store forsterkere kan smelte spoler uten å klippe.

Derfor er høyttalerne oppgitt med max effekt før de tar skade.

 

Nei, det er motsatt. Et høyttalerelement går i stykker fordi man har for lite effekt. Grunnen ligger i at forsterkeren slipper gjennom AC-strøm for å gi "nok" effekt. Dette ødelegger høyttalere. Derfor er det viktigere å ha for stor forsterker hvis man skal spille høyt!

 

Men man kan ALDRI ha for stor forsterker ;)

 

Jo, men det krever veldig mye mer for å ødelegge en høyttaler.

 

 

Mvh Faller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Et dårlig signal klipper ikke signalet på noen måte, men det kan inneholde støy, men det høres forferdelig ut. Klipping skjer enten ved at forforsterker sender for kraftig signal til forsterkeren eller at forsterkeren slipper gjennom AC-strøm til spolen i høyttaleren.

 

Om sikringer: Mange Cerwin Vega-høyttalere har kun sikring mot diskant.

 

Mvh Faller

 

For det første, jeg mente ikke det du skriver der. Det jeg mente var at hvis du sender et signal som allerede er clippet så er dette skadelig for både forsterker og høyttalerne.

Dessuten så er det ikke bare de 2 måtene du nevner som kan forårsake clipping, også når en svak forsterker blir presset for hardt og den går tom for krefter, vil den clippe.

 

Og det med sikringer, jeg vet ikke om EN Cerwin høyttaler som ikke har sikring på basserne.

Det er derimot noen, men ikke mange som mangler sikring på mellomtone og diskant.

Så godt som alle Cerwin høyttalere har altså full sikring.

Lenke til kommentar
For det første, jeg mente ikke det du skriver der. Det jeg mente var at hvis du sender et signal som allerede er clippet så er dette skadelig for både forsterker og høyttalerne. Dessuten så er det ikke bare de 2 måtene du nevner som kan forårsake clipping, også når en svak forsterker blir presset for hardt og den går tom for krefter, vil den clippe. Og det med sikringer, jeg vet ikke om EN Cerwin høyttaler som ikke har sikring på basserne. Det er derimot noen, men ikke mange som mangler sikring på mellomtone og diskant. Så godt som alle Cerwin høyttalere har altså full sikring.

 

Ang. videresending av et klippet signal - ja, det er jeg enig, men det var ikke slik jeg tolket innlegget ditt (som du forsto også) ;)

 

Når en for svak forsterker klipper skjer det som følge av at trafoen og utgangskondensatorene ikke klarer å gi nok strøm og som en følgeprosess av det slitter forsterkerleddet gjennom AV-strøm.

 

Jeg finner informasjon om at CV V-serien kun har sikring på diskant via Hifiklubbens sider. Mener det samme gjelder på AL-serien også.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...