Gå til innhold

5 ting du ikke kan gjøre med et mobilkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdt å nevne at macro-fotografering går til en viss grad an med mobilkameraet. Med en slik http://photojojo.com/store/awesomeness/macro-lens-band/og en Sony Ericsson Xperia Arc har jeg blant annet tatt dette bildet: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/413702_10151921833600253_771059459_o.jpg

 

Bildet er ikke så verst til en "viss grad" for å bruke din egen btegnelse. Men sammenlignet med bilde tatt med speilrefleks og god optikk faller jo dette fullstendig gjennom. Kort sagt (og relativt åpenbart): Å hevde at det er mulig å fullt ut erstatte speilrefleks med mobilkamera blir jo bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

6. Råformat. Det er en rekke uttalelser fra industrien som tyder på at det er noe å hente på råformat også i mobiltelefonkameraer. Men akkurat hvor mye får vi ikke vite siden det holdes strengt hemmelig. Valg av hvitbalanse i ettertid hadde vært ganske så nyttig for meg i hvert fall.

 

7. Ulike faste brennvidder. Alle telefonene på markedet har omtrent samme utsnitt. Man kan for eksempel ikke velge mellom en telefon med fast tele og en annen med fast vidvinkel. Siden produsentene bare betaler noen få hundrelapper for en hel kameramodul av topp kvalitet så kunne man også sett for seg telefoner med flere kameraer. Et for tele, et for vidvinkel og et midt i mellom.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en idiotisk artikkel, typisk akam. :nei2:Jeg vil heller vite hva jeg kan gjøre med mobilen. Ikke hva jeg ikke kan, det oppdager jeg selv.Det finnes mange kompaktkameraer som ikke har disse mulighetene, gjelder ikke bare for mobiler.Jeg kan få TIFF/RAW fra mobilen min.

 

Denne artikkelen er helt perfekt å sende til folk som tror mobilkamera er løsningen på alt. Så slipper man å si det selv. Det har liksom litt mer tyngde når Akam sier det enn hvis jeg sier det.

 

Hvis du synes artikkelen er så idiotisk slår det meg at du neppe trenger hjelp til å hvite hva du kan gjøre med mobilen. Det har du sikkert funnet ut på egenhånd for lenge siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sær artikkel.

 

Forskjellen er vel først og fremst brukerkontroll og prosessorkraft. Optikk, fysisk utforming og muligheter på et speilrefleks gir fotografen muligheter til å påvirke en rekke faktorer mens en fotograferer, en slik fleksibilitet mangler på mobilkameraer.

 

Folk som setter alt på auto vil ikke merke allverdens forskjell uansett kamera.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan de mobilkameraene som benytter pixelbinning klarer seg mot et speilrefleks på lysfølsomhet. F.eks Nokia 808 og iPhone 5 gir ganske bra bilder i lite lys.

DxOMark Mobile first quick glance: Smartphones beat 5-year-old DSCs

Konkret: Samsung Galaxy SIII scorer bedre enn Canon Powershot S100 på video og Nokia Pureview 808 scorer bedre enn Canon powershot G9 på foto. Hvis du lurer på hva og hvordan de måler så er det en artikkel om testmetodikken her. De har ellers ikke noen direkte sammenligninger (med samme testmetodikk) mellom telefonkameraer og kompaktkameraer/systemkameraer, men du kan se innbyrdes målinger av kompaktkameraer/systemkameraer her. Disse testene går i hovedsak på ulike former for støy. Hvis du vil sammenligne skarphet og optiske egenskaper må du se på de kombinerte objektiv/sensor-testene. Ting som ikke sammenlignes her er brukervennlighet, ergonomi, søker og sånne ting. Selv om Powershot G9 scorer bedre enn Nokia 808 på foto så er det verd å merke seg at Nokiaen neppe når opp til anklene på Powershoten i fotografisk ergonomi og brukervennlighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av stikkordene er nok brukervennlighet. Et speilrefleks har et hav av muligheter, hvis man kan å bruke dem. Hvis ikke blir det stående på auto.

Nokia 808 gjør en rimelig bra jobb i lite lys, og det i en ganske liten pakke.

Det beste kameraet er tross alt det man har med seg, det hjelper lite om man har et superkamera på hylla hjemme.

 

Man kan sikkert lage en lignende liste som den i artikkelen om hva man ikke kan gjøre med et speilreflekskamera.

 

Edit: Klipp og lim er skummelt :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Dette er speilrefleks elendig på:

-putte den i lomma (beste kamera er det som er med)

-redigere video

-publisere på facebook

-sende bilder i tekstmeldinger og facebook

-videokonferanse

-vise fotoalbum

... The list goes on...

Det er i det hele tatt ufattelig mye speilrefleksen ikke kan, og derfor kommer bransjen til å krympe til en minimal nisje. Mobilkameraene er nå bedre enn familiekamera med film var til langt ut på to tusentallet. Massemarkedet og profitten er en saga blott.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...