Gå til innhold

forkjellen på fritt fall og kast


Anbefalte innlegg

jeg driver av og surrer litt med fysikken og sitter og lurer på fritt fall og kasting av objekter.

 

om man tar og slipper et objekt fra feks en klippe kan man bruke formelen v=v0+at. (ser bort fra luftmotstand)

men om man kastet et objekt rett opp kan man da bruke samme formel bare sette den negativ? siden objekter som blir sluppet mot jorden har en tyngdeaksjelerasjon på ca 9,81 m/s^2 får ikke da et objekt som bli kastet -9,81 m/s^? eller er det noen annen måte og regen ut dette på?

 

feks, en stein på 1kg, begynner fra ro og bli kastet rett opp. med en fart på 6 m/s. (dette er en tenkt oppgave) hvor lang tid bruker den på å få 0 i fart?

 

i følge formelen kan man da se bort fra massen og skrive en 6,6=0+(-9,81*x)

blir 6,6=-9,81t |/9,81

0,67=t

er dette riktig? eller bomma jeg helt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer. Massen er irrelevant, fordi gravitasjonskraften varierer lineært med massen. Det samme gjør akselerasjonen. F=g(m1*m2)/^r2, og a = F/m. Akselerasjonen på en planets overflate er dermed lik g*m1/r^2.

 

Når du slipper en sten så er jo v = at, ettersom v0 = 0. Når du kaster den må du ta hensyn til v0.

 

Og dersom utgangshastigheten er motsatt vei av akselerasjonen, må du sette den ene retningen negativ, ja.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hvis man vil pirke, er akselerasjonen marginalt mindre oppi lufta enn den er nærmere jordas kjerne, men hvis dette er snakk om fysikk på videregående, vil ikke det ha noe å si.

Det stemmer selvfølgelig, og det framgår også litt av innlegget mitt. Nå klarte jeg å ikke skrive "overflate" etter "planets", så det kom ikke så klart fram :p

Lenke til kommentar

Det er når en nærpasserende asteroide får en bane som dette at begrepet fritt-fall blir virkelig spennende:

 

j002e3dx.gif

 

L1 er Lagrange-punktet, der solobservatoriesatelitten SOHO befinner seg. Et Lagrange-punkt er et likevektspunkt der gravitasjonskreftene fra sola og jorda er like kraftige.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...