Gå til innhold

Kommentar: - Legg ned hele lisensavdelingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett meg hvis jeg tar feil, mulig jeg misforstår. Du skriver:

"For enkelhetens skyld er det heldigvis bare snakk om én avgift per husstand, slik det er i dag. Altså snakker vi ikke om en spesielt stor inntektsøkning for NRK, i hvert fall ikke umiddelbart, siden 97 prosent av alle husstandene som nevnt allerede er avgiftspliktige."

 

NRK skriver:

"Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I."

Ref: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

 

Betyr ikke det i praksis at hvis de innfører avgift på mobiltelefoner å nettbrett, så blir det sant at:

En student som bor hjemme pr idag, men ikke har egen tv-mottaker, må ikke betale avgift. Men med de nye reglene må han/hun betale avgift fordi han/hun har en mobiltelefon eller nettbrett?

 

Da er det fort mer enn èn avgift per husstand.

Lenke til kommentar

Med ytterligere objekter som skal inn i lisensregimet, så må nødvendigvis lisenskontoret utvides ytterligere. Sist jeg hadde oversikt så var de 90. Dette er noen år tilbake, men det har tydeligvis ikke blitt mer effektivt.

Jeg er også tilhenger av enkle løsninger, men dette er et dilemma. Om NRK ikke skal opptre som en "bedrift", så må de få over budsjetter. Da blir de mer sårbare for det politiske regime vi måtte ha, og det er ingen vei tilbake om de kommer i en salderingposisjon.

Det er som med markagrensen i Oslo. Den ligger fast til neste korsvei. Jeg tror NRK fort blir svekket om de blir mer løselig forvaltet. Jeg ser også på NRK som en befrielse i den kommersielle jungel. Det er evig nok med emosjonelt og empatisk tv på alle de andre kanaler, og prisen der er forbruk av tid med å se på reklame.

Jeg vil gjerne at NRK kunne drives billigere, og at ikke belastninger med lisens er så ujevnt fordelt etc., men jeg vil strekke meg temmelig langt for å beholde det eneste alternativet der "næringsinnholdet" er det kroppen trenger. Om alle kanaler er kommersielle med samme format som f.eks USA, så er jeg uten ordinær TV temmelig fort. Den innholdsdeklarasjonen som følger med slikte leveranser er antageligvis farlig for helsen.

Life is short and then you die! Jeg skal ikke bare sitte forran TV å zappe, for å kjøre utenom reklame.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er også at nrk er blitt for store og tungdrevne.

1. Hva skal nrk med 3 tv kanaler

2. og hvor mange radiokanaler..?

3. hvorfor konkurrere på dyre sportsarrangementer som kommersielle gjerne tar?

4. etc...

 

Slank NRK med 50% og gjør dem mer målrettet, pluss finansiert over statsbudsjettet, så tror jeg jammen jeg kunne betalt også....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man faktisk legger lisens på PC og mobiler, så er jeg enig, da har lisensen gått ut på dato, og jeg skjønner det prinsipielle bak å ville ha det over skatteseddelen. Når det er sagt så "liker" jeg lisens i den forstand at jeg slipper å betale mer skatt for at NRK skal driftes, og på mange måter er den mer relevant enn på lenge nettopp fordi folk begynner å kvitte seg med TV-sendinger som medium i større grad enn før.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vi bestemme oss for at NRK enten skal finansieres over statsbudsjettet eller at man kan velge å betale lisensen for å få rett til å se på kanalene? Det virker som argumentene for og imot disse er at det burde fungere på den motsatte måten, slik at vi havner i et kompromiss. Et kompromiss det er mange som ikke liker.

Lenke til kommentar

Tror ikke helsa mi har godt av å lese mer av disse NRK-lisens sakene..

 

Hvorfor skal ikke NRK konkurrere på lik linje med alle andre tv-aktører? At de skal få sikret seg inntekt ved å tvinge lisens på folk som ikke engang ser eller ønsker NRK det kaller jeg bevisst sleiphet.

 

Fyfy sier jeg til Stortinget.

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

Den viktigste begrunnelsen for TV-lesens, er å finansiere en TV-kanal med egenprodusert materiale og høy journalistisk kvalitet. Ved å hoppe over det argumentet, blir resten av teksta meningsløs. Det - i seg selv - er en meget god begrunnelse, og det er ikke, slik enkelte tror, spesielt norsk. De fleste europeiske land har liknende lisensfinansierte statskanaler, f.eks. SVT og BBC. Dessuten er alternativet å bevilge penger over det ordinære statsbudsjettet, men da må t.o.m. de som ikke har TV, være med å betale, og det er jo heller ikke riktig. Komersielle TV-kanaler, har vi nok av, men de sender bare program som interesserer de største og mest ressurssterke seergruppene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Norges mest usosiale avgift. For minstepensjonister og enkelte andre sårbare grupper utgjør NRK-lisensen 5-10% av de pengene de har til overs etter skatt og faste regninger.Selg hele dritten til privat hender. Er det ÉN post og sektor i samfunnet som klarer seg selv uten statlig innblanding og eierskap så er det kultur og underholdning. Staten skal beskytte borgernes rettigheter til å uttrykke seg, ikke fortelle dem hva de skal tenke.

 

Du er glad i å utpeke at staten skal beskytte borgernes rettigheter :p

 

Men jeg er enig i at NRK burde være gratis, evt får de hente penger fra skattekista hvis de absolutt må.

Lenke til kommentar

Jeg klarer egentlig bare å se en fordel av at NRK får pengene sine fra statsbudsjettet fremfor at de innkrever sine egne lisenspenger.....

De vil kunne stilles til ansvar for sin sinnsyke sløsing med folks penger.....

 

Men vi trenger egentlig ikke NRK lengre, de har utspillt sin rolle for lenge siden....

De var noe vi trengte på den tiden ingen kunne drifte en komersiell TV kanal her i landet....

Spesielt inntil vi en gang på 70 tallet fikk bort loven som sa at det var ulovlig å se på utenlandske TVsendinger.....

 

Det er jo direkte LATTERLIG at NRK skal kjøre på og konkurere med de komersielle om kundene.

Skal vi ha NRK, får de holde seg til en TV kanal og radio og kjøre på med den kulturen man frykter komersielle ikke vil/kan sattse på.

Sjakk f.eks.....

Det er vel en sportsgren som får alt for lite tid på TV skjermene....

Skisport og fotball kan andre ta seg av.

 

Men det er vel ikke noe man kommer unna at man skal ha de der kanalene til NRK.....

Men legges det om slik at det går over skatteseddelen er det ett par småting de nesten må gjøre:

1. Det vil selvfølgelig være naturlig at ALLE som betaler skatt betaler denne.

2. Det vil si at totalprisen for 2 voksne som bor sammen skal bli som nå.

3. Enslige vil dermed betale det samme som hver av de i forhold og husstanden betaler halvparten av en med to voksne.

Rettferdig for de som bor alene.

 

4. Andre land har lagt inn minimum og maksimum på hva som dras inn over skatteseddelen for at de som tjener minst ikke skal betale så alt for mye.... bør også gjøres her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...