Gå til innhold

Guide: Grunnleggende fotokunnskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En helt grei innføring i basiskunnskaper. Noe småpirk her og der, men ikke verre enn at det kan tolereres.

 

Men du burde også skrive noen ord om lysmåleren. Den er tross alt ganske sentral for å få riktig eksponering. Og hvilken modus man velger å ha den i kan gi ganske forskjellige innstillinger på Blender/Lukker/(ISO).

 

Jeg syns også du gjerne kan utdype noe mer på forskjellen på RAW og JPG. Det er tross alt en god del mer enn du har skrevet, og som kan være greit å ta med selv om innføringen er svært så enkel.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En helt grei innføring i basiskunnskaper. Noe småpirk her og der, men ikke verre enn at det kan tolereres.Men du burde også skrive noen ord om lysmåleren. Den er tross alt ganske sentral for å få riktig eksponering. Og hvilken modus man velger å ha den i kan gi ganske forskjellige innstillinger på Blender/Lukker/(ISO).Jeg syns også du gjerne kan utdype noe mer på forskjellen på RAW og JPG. Det er tross alt en god del mer enn du har skrevet, og som kan være greit å ta med selv om innføringen er svært så enkel.

 

Enig med Rogkas. Kunne vært greit å forklare litt om hele lystrinn og hvordan man ser disse og hvordan lystrinnene blir delt opp visuelt sett på lysmåler osv.

 

En bedre forklaring av RAW bilder med et lite før/etter eksempel av råbehandling skulle vært på plass.

Lenke til kommentar

En helt grei innføring i basiskunnskaper. Noe småpirk her og der, men ikke verre enn at det kan tolereres.

 

Men du burde også skrive noen ord om lysmåleren. Den er tross alt ganske sentral for å få riktig eksponering. Og hvilken modus man velger å ha den i kan gi ganske forskjellige innstillinger på Blender/Lukker/(ISO).

 

Jeg syns også du gjerne kan utdype noe mer på forskjellen på RAW og JPG. Det er tross alt en god del mer enn du har skrevet, og som kan være greit å ta med selv om innføringen er svært så enkel.

Enig at noe mer info om lysmåleren og eksponering. Men jeg tror at RAW vs. JPEG er et spåass stort tema at det fortjener en egen artikkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange tema her skal med tiden få en egen artikkel, men enn så lenge trengte vi en kraftig oppdatering av den gamle guiden, slik at nybegynnerne har et tilbud mens de venter. :)

.... og kanskje gå over til "Systemkamera" i stedet for speilrefleks? Samme gjelder for de, bortsett fra at de har fjenet speil og pentaprisme...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Man bør dog være klar over at de fleste digitale kameraer i dag ikke gir best bildekvalitet på de aller laveste ISO-innstillingene; man må gjerne et lite trinn eller to opp for å få maksimalt ut av kameraet. Den optimale ISO-verdien, eller "den native ISO-verdien" varierer fra kamera til kamera, men ligger ofte på ISO 150 - 400.

De aller laveste (type ~50) er jo ikke ekte verdier, men de fleste har da 100 som "native ISO"? På video kan det være fordel å bruke de "digitalt nedtrukne" ISO-verdiene som eks 160/320 osv. ettersom man slipper unna litt støy - men på bekostning av dynamikk.

 

Finfin guide :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ta et annet eksempel er laveste native ISO 200 på GH3.

 

Men dette syntes jeg igrunn er praktisk. Da får jeg litt bedre lys med mindre støy enn feks GH2 på ISO 160 (lavest native) som jeg hadde før.

 

Å bruke ISO50 osv ser jeg ingen poeng med. Da vil jeg heller kjøpe et bra ND filter og beholde den dynamiske rekkevidden :)

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det dithen at en bildebrikke har i seg selv en viss lyssensitivitet, og de ulike ISO-verdiene er forsterkning eller reduksjon av dette signalet i større eller mindre grad. Best bildekvalitet får man naturlig nok med minst mulig signalfikling. Jo mer signalbehandling, jo mer støy som må fjernes, og jo mer ønsket data fjernes fra signalet i samme slengen.

Lenke til kommentar
de fleste har da 100 som "native ISO"?
Nei, de færreste har så lav native ISO som 100. Produsentene går sjelden ut med slikt, selv i whitepapers, men det sies at 5D Mark II og 7D har native ISO på 160.

Nei, det er nok en myte. De har native på 100 (og multipler av dette). ISO 160 er 200 trukket ned 1/3 trinn (av Digic-prosessoren), noe som bedrer bildestøyen i motsetning til 125 som er 100 pushet 1/3 trinn opp, (som jo gir mer støy..) Multipler av 160 er derfor fine til filming, men ved råopptak så mister du ørlite dynamikk og vinner ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...