Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 820


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Matsemann: Dette har ingenting med ulikheter å gjøre. Vi har klaget mye på at enkelte valg i Android har ligget for godt skjult også. Mot "slutten" av Symbians levetid i toppmodeller var den tidvis uoversiktlige og inkonsekvente måten ulike menyer oppførte seg på noe vi klaget mye på. Det til tross for at de fleste i mobilredaksjonen har lang fartstid både med Android og med Symbian.

 

Det vi klager på i Windows Phone 8 er ikke ting som er uvant - men ting som er rotete. Hvorfor skal vi måtte lete under "Sikkerhetskopi" for å finne ut hva som går galt hvis vi ikke får sendt tekstmeldinger? Det er jo der alle innstillingene for meldingssentraler og aksesspunkt ligger, av en eller annen grunn.

 

Sammenrøringen av ulike musikkapplikasjoner, samt den manglende muligheten til å stille på equalizeren rett i musikkspilleren er også rotete.

 

Jeg er for eksempel rimelig sikker på at jeg til slutt fant, eller fikk tips om, en måte å fremkalle equalizeren på i Lumia 920 rett fra musikk-appen. Den har jeg lett meg grønn etter i løpet av denne testen. Jeg har trykket på alt jeg har kommet over at kontekstmenyer og på det som fins av knapper, uten å finne veien inn. Dette er ting som man stort sett ikke må lete noe særlig etter hvis det fins på en Android- eller iOS-telefon.

 

Selve layouten på operativsystemet med tiles og en hjemmeskjerm ved siden av en fullstendig appmeny har vi ikke noe særlig å utsette på. Spesielt siden et av Windows Phones varemerker er hastigheten det hele foregår i.

 

gammalerik: Vi ga også Lumia 920 en femmer på terningen til 4800, som vel er 90 kroner under der iPhone starter. Både Lumia 920 og iPhone kan skilte med en del fordeler som denne ikke har.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Om denne til 3389 er overpriset, hva sier det om uTing iTing som starter fra 5190 og går opp til 6990..?

 

Er ganske enig i denne kommentaren. Noen produkter ser ut til å være immune for å straffes på pris, mens andre, som denne, straffes nord og ned pga pris.

 

Synes i tillegg det blir feil at denne sammenlignes med htc 8s, da 8s er vesentlig tregere(1Ghz krait vs 1,5Ghz krait), mangler NFC, mangler LTE, kan ikke brukes med hansker, dårligere kamera, og noen andre mindre ting.

 

Lumia 820 ligger mye nærmere HTC 8X i hardware, så den bør heller sammenlignes med den.

 

Tror aldri lumia 820 var et alternativ til de som ville ha en billigere telefon enn 920, men heller en med mindre skjerm.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

gammalerik: Vi ga også Lumia 920 en femmer på terningen til 4800, som vel er 90 kroner under der iPhone starter. Både Lumia 920 og iPhone kan skilte med en del fordeler som denne ikke har.

 

 

 

De jeg ser er så klart skjermoppløsning, gpu på iphone 5, samt skjermstørrelse på 920.

 

Men samtidig ser jeg jo at 820 har en god del som ikke iphone 5 har.

- NFC

- Trådløs lading

- Minnekort (gjelder 920 også)

- kan brukes med hansker

 

Når denne i tilegg koster 76% av prisen til lumia 920 og 65% av prisen til iphone 5, så syns jeg en 3er er et merkelig strengt kast.

 

Er det andre fordeler du tenkte på?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Prisen [red. 5190] er hentet ut fra apple store. iP5 16GB. Kan ikke sammenligne med et klenodium som 4S da vel... Lov å prøve seg kjakan

Det er fullstendig logisk å sammenligne Lumia 820 og iPhone 4S. Begge er de nest beste telefonene fra hver produsent, begge er litt sånn 2011 teknologisk sett, og de retter seg mot det samme markedssegmentet et stykke under toppsjiktet. De har hver sine styrker og svakheter, relativt sett, iPhone 4S er bedre på noe, Lumia 820 er bedre på noe. ;)

Lenke til kommentar

 

Tror aldri lumia 820 var et alternativ til de som ville ha en billigere telefon enn 920, men heller en med mindre skjerm.

Er det i hovedsak skjermstørrelse som skiller denne fra 920? I såfall skal jeg være tilbøyelig til å være helt enig med deg. Man kan vel strengt tatt ikke trekke for skjermstørrelse da dette vil være et like stort argument for som imot.

Lenke til kommentar
Prisen [red. 5190] er hentet ut fra apple store. iP5 16GB. Kan ikke sammenligne med et klenodium som 4S da vel... Lov å prøve seg kjakan
Det er fullstendig logisk å sammenligne Lumia 820 og iPhone 4S. Begge er de nest beste telefonene fra hver produsent, begge er litt sånn 2011 teknologisk sett, og de retter seg mot det samme markedssegmentet et stykke under toppsjiktet. De har hver sine styrker og svakheter, relativt sett, iPhone 4S er bedre på noe, Lumia 820 er bedre på noe. ;)

 

Var vel mest her iPhone 5 til 5290 kr mot en Galaxy S3 til 3700 kr. En prisforskjell på 1600 kr for to like gode telefoner. Er iOS verdt det? Hadde dette begge vært launch priser, hadde nok iPhone 5 blit trukket en del for overprising vil jeg tippe. Hvertfall hvis denne blir det. 1600 kr mindre blir det under 2000 kr. (Blir ikke helt rettferdig da, må tenke litt mer prosent iom at iPhone 5 og S3 koster mer)

Lenke til kommentar

"Det er spesielt muligheten til å sette opp egne regimer på hvor ofte e-posten skal sjekkes vi synes mangler. På mange andre telefoner kan man be e-postleseren om å sjekke postkassen for jobbmeldinger hyppigere på dagtid, for så å ikke sjekke den, eller sjekke sjeldnere, på kveldstid.

 

Det kan både være nyttig for deg som får jobbmeldinger døgnet rundt, og for deg som bare ønsker å strekke batteritiden litt ekstra."

 

Dette er jo Push, så ikke akkurat noe Batteri sluker. Er jo like greit å få mailen når den kommer inn i boksen, det må jo være litt av poenget. Om det er slik at Email klienten er så dårlig at den må sjekke om det har kommet inn noe ny mail, må man jo ha en slik funksjon som så sterkt savnes av testeren.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"De delene av menyen som ikke er like intuitive ser ut til å være plassert litt på måfå. Vi fant for eksempel viktige meldingsinnstillinger under menyen for sikkerhetskopiering. Disse innstillingene fant vi ikke igjen under noen av menyene som faktisk hadde med meldinger å gjøre. Denne typen rare valg går igjen i hele operativsystemet"

 

Skjønner ikke helt hva testeren mener her. Om jeg er i meldinger og trykker de 3 prikkene nederst og deretter trykker "settings", komme jeg jo rett til det som man får opp om man går under Backup (Sikkerhetskopiering).

 

Mulig man ikke kan kalle det intuitivt, men om man bruker litt WP, så vil det være veldig intuitivt at man får opp flere valg dersom man trykker på de 3 prikkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et annet irritasjonsmoment er at ikke alle de aktive flisene er enkle å identifisere når de holder på med sitt. Også her er musikk-appen et godt eksempel. Når du ikke spiller musikk er flisen som leder inn i den ganske lett å kjenne igjen.

Man velger jo selv hvor de aktuelle flisene skal stå, og de flytter jo ikke rundt på seg av seg selv, så jeg ser ikke helt problemet her?

 

Sammenliknet med andre nettlesere kunne navigasjonen mellom faner godt vært enklere i Internet Explorer. Her må du åpne en meny og velge faner, i stedet for å ha en lett tilgjengelig knapp som tar deg direkte dit du vil. Kort fortalt fungerer nettleseren greit – men alternativene som fins på Android og iOS har valgt enkelte løsninger som er bedre enn Microsoft har valgt.

Man må ikke åpne en meny for å få valgt faner. Adresselinjeknappen (den til venstre for adresselinja) kan man velge om man vil bruke til å bytte mellom faner, oppdatere sida eller til favoritter. Ellers så må jeg si meg meget imponert over nettleseren. Jeg har aldri vært borti en mobil nettleser som er så rask under alle hastigheter, samtidig som den viser det aller meste av innhold meget bra. Trodde jeg skulle savne Opera Mini, men Explorer er jaggu meg en god erstatter. :)

 

HTC 8S er dessuten et problem for Lumia 820. HTC har nemlig lagt sin enkle Windows Phone 8-modell langt lavere i pris – uten at den har vesentlige mangler i forhold til Lumia 820.

Uten vesentlige mangler? 8S har halvparten så mye minne som 820, noe som gjør at den ikke kan kjøre alle applikasjoner. I tillegg har den svakere maskinvare, og halvparten så mye lagringsplass. Den mangler støtte for utskiftbart batteri, 4G, NFC og støtte for trådløs lading. I tillegg har den ikke navigasjon eller gratis musikktjeneste. At 820 da koster en drøy tusenlapp mer syns jeg ikke er så ille, men de kunne fint inkludert bakdekselet for trådløs lading.

 

Litt rotete menyer

Lite innebygget lagringsplass

HTC 8S får pluss for brukervennlige menyer, mens denne får trekk for rotete menyer. Det er jo akkurat det samme operativsystemet, med det samme grensesnittet. 820 får også trekk for lite lagringsplass, noe 8S ikke gjør, til tross for at den bare har halvparten av det 820 har.

 

Ellers så skjønner jeg ikke helt dette maset med skjermoppløsning, som dere gjentar flere ganger. Skjermen på denne er svært bra, og man skal se godt etter for å se pikslene. Større oppløsning krever også mer prosessering (og dermed økt strømforbruk), og 800x480 er bedre støttet blant flere av applikasjonene i og med at dette var standardoppløsningen for Windows Phone før.

 

En ting som irriterer meg, og som dere også tar opp. Windows Phone mangler noe grunnleggende funksjonalitet, som en skikkelig PDF-leser, samt VPN-støtte og en filutforsker for intern- og nettverkslokasjoner. Jeg savner også noen flere innstillingsmuligheter, samt at det er noen bugs her og der.

 

Sammenrøringen av ulike musikkapplikasjoner, samt den manglende muligheten til å stille på equalizeren rett i musikkspilleren er også rotete.

Jeg er for eksempel rimelig sikker på at jeg til slutt fant, eller fikk tips om, en måte å fremkalle equalizeren på i Lumia 920 rett fra musikk-appen. Den har jeg lett meg grønn etter i løpet av denne testen. Jeg har trykket på alt jeg har kommet over at kontekstmenyer og på det som fins av knapper, uten å finne veien inn. Dette er ting som man stort sett ikke må lete noe særlig etter hvis det fins på en Android- eller iOS-telefon.

Fra avspilleren i Nokia Musikk har man direkte tilgang til lydinnstillingene. Men ja, jeg er helt enig i at akkurat denne splittingen av musikkapplikasjonene er litt rotete.

Både Lumia 920 og iPhone kan skilte med en del fordeler som denne ikke har.

Akkurat som denne kan skilte med en del fordeler de ikke har.

 

Tror aldri lumia 820 var et alternativ til de som ville ha en billigere telefon enn 920, men heller en med mindre skjerm.

Det var grunnen til at jeg valgte 820. Vurderte 8S da den ligger bedre i hånda, men den hadde etter min mening såpass store mangler i forhold til 820 at jeg valgte sistnevnte.

 

 

Det er fullstendig logisk å sammenligne Lumia 820 og iPhone 4S. Begge er de nest beste telefonene fra hver produsent, begge er litt sånn 2011 teknologisk sett, og de retter seg mot det samme markedssegmentet et stykke under toppsjiktet. De har hver sine styrker og svakheter, relativt sett, iPhone 4S er bedre på noe, Lumia 820 er bedre på noe.

"Begge er litt sånn 2011"? Med 4G, NFC, trådløs lading og kraftig innmat er 820 veldig 2011 ja. I tillegg har den plass til minnekort og utskiftbart batteri uten at man må frem med en spesialtrekker. 820 retter seg vel i hovedsak mot de som ønsker en litt mindre telefon enn 920.

 

Er det i hovedsak skjermstørrelse som skiller denne fra 920? I såfall skal jeg være tilbøyelig til å være helt enig med deg. Man kan vel strengt tatt ikke trekke for skjermstørrelse da dette vil være et like stort argument for som imot.

Denne har mindre skjerm med mindre oppløsning, samt dårligere kamera og litt mindre batteri, men har til gjengjeld plass for minnekort. I tillegg må man her kjøpe et ekstra bakdeksel for å få trådløs lading. Ellers er det vel ingen forskjeller, annet enn vekt og størrelse.

Endret av >Jonas<
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var vel mest her iPhone 5 til 5290 kr mot en Galaxy S3 til 3700 kr. En prisforskjell på 1600 kr for to like gode telefoner. Er iOS verdt det? Hadde dette begge vært launch priser, hadde nok iPhone 5 blit trukket en del for overprising vil jeg tippe. Hvertfall hvis denne blir det. 1600 kr mindre blir det under 2000 kr. (Blir ikke helt rettferdig da, må tenke litt mer prosent iom at iPhone 5 og S3 koster mer)

Galaxy S3 har aldri vært like god som iPhone 5, og etter mitt syn er iPhone 5 definitivt verdt prisforskjellen. FYI ble iPhone 5 trukket for "høy pris" da amobil testet den. Men igjen blir iPhone 4S en mer naturlig sammenligning ift. S3. Men nok om det, dette er vel mye off-topic.

 

Har ellers merket meg at det nokså tydelig at kamerakvaliteten på Lumia 820 er godt under det man vanligvis forventer fra Nokia, og merkbart dårligere enn det man finner i iPhone 4S og Galaxy S3.

http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=3&idPhone1=4968&idPhone2=4212&idPhone3=4238

Lenke til kommentar

"Begge er litt sånn 2011"? Med 4G, NFC, trådløs lading og kraftig innmat er 820 veldig 2011 ja. I tillegg har den plass til minnekort og utskiftbart batteri uten at man må frem med en spesialtrekker. 820 retter seg vel i hovedsak mot de som ønsker en litt mindre telefon enn 920.

Jepp, både "4G" (LTE og Mobile WiMAX), NFC, trådløs lading, plass til minnekort og utskiftbart batteri kan man finne i telefoner fra før 2011, så ingen av disse tingene er noe spesielt nå i 2013. Lumia 820 ville hatt "kraftig innmat" om den var blitt lansert i 2011, etter dagens standard har den ikke noe spesielt kraftig CPU eller GPU.

Lenke til kommentar

Jepp, både "4G" (LTE og Mobile WiMAX), NFC, trådløs lading, plass til minnekort og utskiftbart batteri kan man finne i telefoner fra før 2011, så ingen av disse tingene er noe spesielt nå i 2013. Lumia 820 ville hatt "kraftig innmat" om den var blitt lansert i 2011, etter dagens standard har den ikke noe spesielt kraftig CPU eller GPU.

 

Og enda har ikke din kjære doro noen av delene :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(...)

 

Har ellers merket meg at det nokså tydelig at kamerakvaliteten på Lumia 820 er godt under det man vanligvis forventer fra Nokia, og merkbart dårligere enn det man finner i iPhone 4S og Galaxy S3.

http://www.gsmarena....2&idPhone3=4238

Herlig sted for å sammenligne kameraene.

 

Virker som optikken er bedre hos Nokia og etterbehandlingen er dårligere, hvis man ser på iPhone f.eks ser man at gul og blåfargene på fargekartet er feil, mens 820 er ganske riktig. Mens det er vesentlig mindre bildestøy på iPhone. Så kan noen andre få lov til å bedømme hva som er best :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...