Gå til innhold

Facebook vil droppe cookies


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvordan dette skal fungere, er dere sikker på at artikkelen er korrekt i beskrivelse av hva de planlegger?

 

EDIT: Også:

Det som gjør det hele så briljant, eller skummelt, er at Facebook vet at brukerne sjelden logger seg ut etter et besøk. Bare tenk på det, hvor ofte logger du deg egentlig ut etter et besøk på Facebook?

Jeg har en egen nettleser-instans for Facebook og én for Google Apps.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Noe som er enda verre er hvordan facebook samler grupper og hva slags innflytelse disse gruppene har. I en kommune jeg kjenner til så var det et omstridt prosjekt hvor veldig sentrale politikere opprettet støttegruppe for akkurat dette prosjektet. De meldte da inn alle sine venner i gruppen. Det ble da sånn at mange plutselig og uten egen medvirkning var med i denne støttegruppa for prosjektet som de egentlig var imot. Det er da sånn at du selv må følge med på om du har blitt meldt inn i en gruppe, for så å melde deg ut. ...Så stor makt som facebook-grupper har fått så er dette et demokratisk problem. Nå vet ikke jeg om disse politikerne ikke visste hvordan dette fungerer - kan hende de trodde at det ble sendt en forespørsel til dem de meldte inn. Vet ikke helt hva som er verst - om det har vært maktmisbruk - eller om de ikke visste hva de gjorde. :no:

Lenke til kommentar

Hvordan skal de spore aktiveten din uten cookies? Dette er den delen jeg ikke forstå eller fikk inntrykk av ble forklart.

 

Utover det er jeg glad jeg generelt har skrudd av third-party cookies og kjører AdBlock. Kanskje jeg burde slenge med NoScript også nå.

Jeg skulle også likt å lest litt mer spesifikt om hvordan denne nye trackingen fungerer - tips til ny artikkel hw.no!

 

Kan ellers anbefale Ghostery til de som ikke vil hjelpe megaselskaper med trackingen og profileringen av deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egen browser og adblock, noscript og alt som må til for at KUN det som faktisk er interessant vises.

Selv om det som kan kalles interessant kan variere betraktelig....

 

Edit: DoNotTrackMe er en addon til Chrome som funker bra. Selvforklarende...

 

Pirk: "og står for cost per mille(tusen)."...

Jo, greit nok, men det står for "cost per thousand views", som - etter min mening - er bedre forklarende.

(Synes jeg :) )

 

Liker ikke hvor internett/sosiale medier er på vei,

til slutt ser man på/surfer etter det samme hver dag og får ikke noe nytt, bortsett fra reklamer fra nye produkter som er "skreddersydd" for deg.... I don`t like it.

 

En interresant TED-video om emnet:

 

http://www.youtube.com/watch?v=B8ofWFx525s

Endret av - Slaktarn -
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så jeg som bruker en nettleser til FB og en annen til alt annet, så blir jeg sporet alikavel?

 

Såklart, med mindre du bruker tilleggsprogrammer som blokkerer slik sporing o.l. i den nettleseren du bruker.

Dette gjelder ikke bare Facebook og G+, men alle nettsider. De sporer deg, registrerer hva du gjør og endrer søkeresultat/visning/annonser osv etter det.

For å slippe det må du ha addons/extensions som stopper det, som DoNotTrackMe, Adblock+ (for annonser og fjas), og andre,

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...