Gå til innhold

Se, så enkelt kan det gjøres!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mekanikken lærte vi at rør er en av de stødigste konstruksjonene som finnes målt i forhold til vekt. Det er blant annet derfor bein i vingene til fuglene er formet som hule rør og rør er svært mye brukt i konstruksjoner som alt fra heisekraner og lysstolper til penner og oljeplattformer. Å gå bort fra rørformen må gå ut over mekanisk stabilitet. I dette tilfellet er det nok ikke så farlig siden man har mulighet til å senke stativhodet ned til "skuldrene" på stativet. Men de gangene man trenger full høyde så blir det nok litt mindre stabilt enn en tilsvarende konstruksjon med rundt midtrør.

Lenke til kommentar

I mekanikken lærte vi at rør er en av de stødigste konstruksjonene som finnes målt i forhold til vekt. Det er blant annet derfor bein i vingene til fuglene er formet som hule rør og rør er svært mye brukt i konstruksjoner som alt fra heisekraner og lysstolper til penner og oljeplattformer. Å gå bort fra rørformen må gå ut over mekanisk stabilitet. I dette tilfellet er det nok ikke så farlig siden man har mulighet til å senke stativhodet ned til "skuldrene" på stativet. Men de gangene man trenger full høyde så blir det nok litt mindre stabilt enn en tilsvarende konstruksjon med rundt midtrør.

 

Mja, tviler på at det skal mye til for å oppnå samme styrke og stabilitet - litt tykkere plate eller litt sterkere legering så bør den saken være grei. Når det gjelder stativ så mener jeg uansett slark i ledd o.l. har mye mer å si enn styrken i "benet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle google info om denne Y-Tube konstruksjonen. Gjett hva som skjedde..

Du havnet på youtube? I såfall ble jeg litt skuffet ;)

 

I mekanikken lærte vi at rør er en av de stødigste konstruksjonene som finnes målt i forhold til vekt. Det er blant annet derfor bein i vingene til fuglene er formet som hule rør og rør er svært mye brukt i konstruksjoner som alt fra heisekraner og lysstolper til penner og oljeplattformer. Å gå bort fra rørformen må gå ut over mekanisk stabilitet. I dette tilfellet er det nok ikke så farlig siden man har mulighet til å senke stativhodet ned til "skuldrene" på stativet. Men de gangene man trenger full høyde så blir det nok litt mindre stabilt enn en tilsvarende konstruksjon med rundt midtrør.

Jeg er ikke så bekymret; forskjellen i soliditet er neppe så stor. Og kan sikkert kompenseres med litt tykkere gods.

Lenke til kommentar

I mekanikken lærte vi at rør er en av de stødigste konstruksjonene som finnes målt i forhold til vekt.

 

Fagverk er nok den stødigste "konstruksjonen" :)

 

Fordelen med rør er at de er veldig vridningssterke og bra strekkegenskaper, ikke fullt så bra på trykk og press.

 

Disse y-røra er nok gode nok til dette bruket, men det kan hende de vil vri seg litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Beina er fremdeles runde, det er bare sentersøylen som er Y-formet og også den er fremdeles hul. Foruten at den er relativt kort og brukes mer eller mindre streit opp, slik at den ikke får mye belastning i annet enn lengderetningen. Jeg tror ikke det skal være merkbart dårligere stabilitet ved denne kontruksjonen enn en tradisjonell en, når resten av mål og specs er de samme.

Lenke til kommentar

Men hvorfor ha en midtsøyle i det hele tatt? Den gjør jo bare at kamera står vesentlig mer ustabilt :hmm: Dvs at det kan gjøres mye enklere og samtidig bedre enn dette....

 

Fordi det er veldig tungvindt hvis man skal foreta små justeringer opp/ned og så måtte bæle med alle 3 beina og justere disse opp og ned. Avhengig av stativ, hode og kamera så er det også en fordel å få alt litt vekk fra beina pga plass og at man faktisk kommer til kameraet på en enkel måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...