Gå til innhold

? Ny Windows-mobil får 41 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

YES

 

Men EOS? Mye i verden forkortes med EOS, men jeg tenker Canon nå.

 

Har Canon noen rettigheter til forkortelsen til bruk om kamera? Kan man forvente et samarbeid med Canon?

 

Jeg er kjent med at trollet liker spørsmål, men om dette er jeg uvitende så da spør jeg like så godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

YESMen EOS? Mye i verden forkortes med EOS, men jeg tenker Canon nå.Har Canon noen rettigheter til forkortelsen til bruk om kamera? Kan man forvente et samarbeid med Canon? Jeg er kjent med at trollet liker spørsmål, men om dette er jeg uvitende så da spør jeg like så godt.

 

ahh kodenavn EOS

Lenke til kommentar

Vil tro det er en stor utfordring med å få WP til å håndtere ett slikt kamera som 808 har, men mulig de får det til allikevell på en måte.... Mener uansett WP har en begrensning å håndtere 20MPX idag ?

 

Er jo en sinnsyk data-flow som skal prosesseres på ett slikt kamera, for 808 ligger det på over 1 milliard piksler i SEKUNDET, imens skal zoom etc. håndteres uten lag :hm:

Lenke til kommentar

Vil tro det er en stor utfordring med å få WP til å håndtere ett slikt kamera som 808 har, men mulig de får det til allikevell på en måte.... Mener uansett WP har en begrensning å håndtere 20MPX idag ?Er jo en sinnsyk data-flow som skal prosesseres på ett slikt kamera, for 808 ligger det på over 1 milliard piksler i SEKUNDET, imens skal zoom etc. håndteres uten lag :hm:

 

og Symbian er bedre på det fordi...?

Lenke til kommentar

og Symbian er bedre på det fordi...?

 

Pga det krever en helt syk prosessor for å utføre de prosesseringene som ett 41MPX kamera krever, ingen andre SoC (ikke engang en Tegra4 prosessor) greier å håndtere disse beregningene (raw calc.) kjappt nok fra en slik bildebrikke. Nettopp derfor fikk Nokia spesiallaget en GPU for å ta seg av disse beregningene på 808.

Poenget er uansett att WP ikke tillater direkte kontroll av kamera uten å gå via OSèts prosessor, der er flaskehalsen og den ligger i OSèt (WP).

På Belle (Symbian) tillates kameraet direktekontroll via egen GPU og da er det i praksis ingen begrensning mht hvilken HW man kan koble til.

 

Jeg er derfor veldig spent på å høre hvordan dette er planlagt å løses om denne "nyheten" viser seg å være riktig.

 

Jeg har nemlig 808 selv så har lest en god del om akkuratt dette emnet :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Pga det krever en helt syk prosessor for å utføre de prosesseringene som ett 41MPX kamera krever, ingen andre SoC (ikke engang en Tegra4 prosessor) greier å håndtere disse beregningene (raw calc.) kjappt nok fra en slik bildebrikke. Nettopp derfor fikk Nokia spesiallaget en GPU for å ta seg av disse beregningene på 808.

Poenget er uansett att WP ikke tillater direkte kontroll av kamera uten å gå via OSèts prosessor, der er flaskehalsen og den ligger i OSèt (WP).

På Belle (Symbian) tillates kameraet direktekontroll via egen GPU og da er det i praksis ingen begrensning mht hvilken HW man kan koble til.

 

Jeg er derfor veldig spent på å høre hvordan dette er planlagt å løses om denne "nyheten" viser seg å være riktig.

 

Jeg har nemlig 808 selv så har lest en god del om akkuratt dette emnet :)

 

Det er nok ikke WP som har begrensing på 20MP, men prosessoren som brukes.

Snapdragon prossesorene som støttes i dag kan prossesere opp til 20MP.

Så vidt jeg har forstått bruker HTC sin 8X egen bildeprosessor, så da vil jeg nok tro at Nokia også kan gjøre dette, for å få en bedre bilde prossesering. Nokia har lov til å endre OSet, og de jobber tett med Microsoft. Så hvis det må en endring i OSet til for å få det til, kan nok det være klart til denne telefonen skal slippes.

"The Windows Phone 8X’s camera features the same speedy “ImageChip” as HTC’s One Phones"

http://blog.laptopmag.com/htc-launches-windows-phone-8x-and-8s-phones-with-dual-cores-fast-cameras

Lenke til kommentar

Jeg tviler på om den illustrasjonen bidrar til å skape realistiske forventninger til optikken. Mobilkameraer har mer en nok megapiksler. Det man trenger er sensorer som er mange tusen ganger mer følsomme enn dagens slik at det blir mulig å konstruere mikroutgaver av kamerahus og linser som får plass i en dings som er mindre enn 1 cm tykk.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...