Gå til innhold

Windows RT til Norge 14. februar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og forskjellen på Windows 8 og Windows RT er heller ikke liten. Det er like stor forskjell som fra en Windows 7 maskin og iPad.

 

Det stemmer vel ikke helt? Du kan riktignok ikke kjøre desktop-applikasjoner på RT, men programmer som er skrevet for "Modern UI" kjører på begge operativsystemene. Vis meg gjerne programmet som umodifisert kjører både på iPad og Windows 7...

Lenke til kommentar

Det stemmer vel ikke helt? Du kan riktignok ikke kjøre desktop-applikasjoner på RT, men programmer som er skrevet for "Modern UI" kjører på begge operativsystemene. Vis meg gjerne programmet som umodifisert kjører både på iPad og Windows 7...

 

Egentlig ikke, det er fullt mulig å lansere Modern UI apper som ikke fungerer på RT maskiner, sjekk Toy Soldiers: Cold War.

 

Det er andre funksjonaliteter som er fjernet fra RT, det er ikke bare snakk om Legacy applikasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Hvordan er det med Spotify på brett med Windows 8 Pro? Kan man bruke Spotify Free og Spotify Unlimited på Win 8 Pro-brett, mens man på Win RT og Android må ha Spotify Premium?

 

Nå er det ikke kommet en Spotify-app til Windows 8, så det er usikkert, men regner med at du har rett.

WiMP-app skal visst dukke opp i februar.

Lenke til kommentar

Er veldig todelt når det kommer til hele Windows RT opplegget.. På den ene siden så syntes jeg det er utrolig snodig med en Windows 8 variant fullstendig ribbet for X86-støtte og endel andre finesser borte. Ser ikke helt den store verdien i det, spesielt ikke når tredjepartsutviklere fremdeles virker temmelig lunkne til hele opplegget så du er jo ikke i nærheten av å finne oppegående og relevante Modern UI / RT varianter av applikasjoner du ville få kjørt med Windows 8 Pro med full X86 støtte.

 

 

Samtidig så er det vell heller liten tvil om at Microsoft har et lite legacy helvete og har hatt det i flere år, det at Windows RT bryter fullstendig med legacy støtten er nok veldig positivt for videre utvikling og optimalisering for Windows som operativsystem, Microsoft har tviholdt på gammel teknologi litt vell lenge nå bare for å tilfredsstille de særeste tilfellene i markedet. Hvorfor i allverden kommer Windows 8 i 32bit versjon i det hele tatt, det skal ikke være behov for 32bit Windows lansering i slutten av 2012, så enkelt er det om teknologi og programvare skal utvikles i takt med alt annet i markedet per i dag.

 

 

Her syntes jeg Apple er langt mer aggressiv enn Microsoft og drar store fordeler av det, med Mac OS X Lion så gikk jo OS X helt og holdent over til 64bit og de dreper stadig vekk støtten for eldre maskinvare på langt mer aggressiv basis enn Microsoft. Nå er naturligvis Microsoft i en helt annen posisjon, de har bedrifter og en helt annen kundebase og ta hensyn til, men det finnes grenser på hvor lenge man trenger å tviholde og holde liv i gammel teknologi, det er på trimme bort litt av fettet som ligger i denne konstante støtten for legacy produkter som gjerne strekker seg tilbake over et tiår..

 

 

Men igjen, problemet med Windows RT er at jeg ser på det som mer eller mindre ubrukelig sånn som det er per i dag. Det er et ok operativsystem for rene nettbrett, men da vil jo Android og iOS være minst like gode alternativer. Med engang vi beveger oss over på Windows 8 Pro så får vi med engang problemet med at systemkravene generelt blir for drøye som går hardt utover batteri levetiden, strømforbruket, varmeutvikling, formfaktor, vekt og ikke minst pris på produktene.

 

 

Men at kombiløsninger med ultrabook / nettbrett i ett og samme produkt er så absolutt interessant, men for meg virker hele Windows 8 + Windows RT (og vi kan jo slenge inn Windows Phone 8 her også) som en noe rushet og rotete samling operativsystemer. Håper og tror at Windows 9 kan rette litt på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det med Spotify på brett med Windows 8 Pro? Kan man bruke Spotify Free og Spotify Unlimited på Win 8 Pro-brett, mens man på Win RT og Android må ha Spotify Premium?

 

Spotify er ikke lagd til Windows 8 ennå, men du kan bruke xbox-musikk som er det samme. Har bedre utvalg også, i hvertfall etter min musikksmak å dømme. F.eks. Pink Floyd og Beatles. http://www.tu.no/it/2012/10/15/her-er-microsofts-stikk-til-apple-og-spotify

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krever ikke Xbox Music et eller annet Xbox Music Pass? Så om du er en av veldig få som faktisk har utelukkende enheter som faktisk støtter Xbox Music (de færreste av oss?) og ikke deler konto med familie (som da igjen mest sannsynlig har enheter som ikke støtter Xbox Music) så er jo det fort en løsning med veldig mange kompromisser.

 

Og hvis man har vært veldig fornøyd med Spotify over lengre tid, så er det liten vits for folk flest å bytte, og så vidt jeg vet så går vell ikke Xbox Music over 160kbps?

Lenke til kommentar

Spotify er ikke lagd til Windows 8 ennå, men du kan bruke xbox-musikk som er det samme. Har bedre utvalg også, i hvertfall etter min musikksmak å dømme. F.eks. Pink Floyd og Beatles. http://www.tu.no/it/...pple-og-spotify

Her er det litt feil info ute og går. På windows 8 kan du kjøre alle programmene du kan kjøre på windows 7, dvs du kan laste ned spotify fra nettet og logge på med gratis konto som vanlig. Men det er ikke laget en egen app som finnes i windows store, så for windows RT er ikke spotify tilgjengelig for øyeblikket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen er jo svada om de skal selge noe og konkurrere med Apple og andre. Og hva er det som er så vanskelig med forskjellen på RT og Pro? Pro er en PC (MAC) og RT er tablet (iPad) Verre er det ikke. At app-utvalget er lysår fra App-store vet vi. At begge bruker samme grensesnitt er jo fantastisk og helt riktig retning spør du meg Apple har jo også snakket om det.

 

Slik jeg ser det er fokuset til MS økosystemet og at dette er likt overalt. Men da kan de ikke prise enhetene sine så høyt. Poenget må være å få ut hardware og bygge på det, slik Apple har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krever ikke Xbox Music et eller annet Xbox Music Pass? Så om du er en av veldig få som faktisk har utelukkende enheter som faktisk støtter Xbox Music (de færreste av oss?) og ikke deler konto med familie (som da igjen mest sannsynlig har enheter som ikke støtter Xbox Music) så er jo det fort en løsning med veldig mange kompromisser.Og hvis man har vært veldig fornøyd med Spotify over lengre tid, så er det liten vits for folk flest å bytte, og så vidt jeg vet så går vell ikke Xbox Music over 160kbps?

 

Jeg har Music pass, og bruker det på alle mine win 8 maskiner. på jobb og hjemme, på telefonen og xboxen.

streemer 192kbps kjøp blir 256kbps

er egentlig fornøyd med det så er ikke sikkert jeg går tilbake til spotify når det blir tilgjengelig på RT.

Lenke til kommentar

Her er det litt feil info ute og går. På windows 8 kan du kjøre alle programmene du kan kjøre på windows 7, dvs du kan laste ned spotify fra nettet og logge på med gratis konto som vanlig. Men det er ikke laget en egen app som finnes i windows store, så for windows RT er ikke spotify tilgjengelig for øyeblikket.

 

Takk for at du oppklarte det for meg og alle de andre, goystein.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...