Gå til innhold

- Slik stopper dere piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel riktig som bransjen sier: De oppfyller i stor grad disse punktene. MEN nå har jo musikkbransjen blitt TVUNGET inn i disse endringene, det er jo ikke noe de har funnet på selv!

 

 

Filmbransjen vil forhåpentligvis følge etter. Netflix og Viaplay er kommet for å bli, og burde blitt omfavnet jo før jo heller. I tillegg mener jeg at "unikt material" for en tilbyder (f.eks. Netflix) er en uting. F.eks. burde Universal tilby filmene sine til alle leverandører som ønsket det, det går faktisk an å ta betalt flere ganger.

 

Kundene vil ikke abonnere på flere like tjenester for å se filmer fra både Universal og Warner Brothers. Streamingtjenestene må finne noe annet å konkurrere på , som f.eks. pris og tilgjengelighet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bra artikkel. For musikkbransjen sin del er jeg helt enig med RIANZ, ingen trenger å laste ned musikk i dag når vi har fått Spotify tilgjengelig for en billig penge.

 

Derimot er historien noe annet for filmbransjen. Netflix fungerer helt ok etter min mening, det som trekker ned er selvsagt gammelt innhold. Men, så er jo spørsmålet også hvor mye er folk villig til å betale totalt sett, dersom det hadde vært en tjeneste som har tilgang til nesten alt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo lov å drømme om mkvbutikken.no med nye filmer til 100kr...

 

Det vil funke på de fleste enhter, være lovlig og ikke minst, spare miljøet fordi man ikke trenger å bruke plast og fabrikker for å få dette ut på et fysisk medium og så sende det med fly/båter verden rundt.

Lenke til kommentar

Sånne regioner burde ikke finnes >.< Hvorfor skal amerikanere få ulike underholdingsprodukter før resten av verden bare fordi de bor i amerika? Det bringer et annet spørsmål fram; hvorfor er verden delt inn i land, og hvorfor skal hvert land ha sitt eget sett med lover?

Biter på det siste spørsmålet :p Fordi menneskeheten består av snodige, vidt forskjellige, maktsyke, ondsinnede, lure, forvirrede, smarte, pengegriske, sjalu, selvopptatte mennesker med forskjellig utseende, religion, livssyn, levemåte, kultur, språk og tankegang!

Endret av Core2Dude
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ingen hva han mener med dette?

For å gjøre det krystallklart:

 

Tilgjengelig i piratversjon:

Seven.Psychopaths.2012.1080p.BluRay.x264-SPARKS.mkv

 

Vi vil ha et lovlig alternativ til denne filen. Ikke vente til 29. Januar med å bestille, få platen i posten og deretter rippe selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå snakker jo ikke Dotcom spesifikt om noen bransje, men har skrevet ned noen punkter som er nødvendige for å forhindre piratkopiering. Å motdiskutere han er smått meningsløst, for om de blir oppfylt er det bare bra.

 

Musikkbransjen er kommet godt på vei. Det er fortsatt mye som mangler på Spotify og lignende, og kvaliteten kunne godt vært enda bedre (selv om 320 KB/s er ganske respektabelt).

 

Filmbransjen derimot er en helt annen historie. Utrolig treigt, og kvaliteten er ofte kjip selv om det er "Full 1080p HD" (hint: bandwidth).

Lenke til kommentar

Skjønner ingen hva han mener med dette?For å gjøre det krystallklart:Tilgjengelig i piratversjon:Seven.Psychopaths.2012.1080p.BluRay.x264-SPARKS.mkvVi vil ha et lovlig alternativ til denne filen. Ikke vente til 29. Januar med å bestille, få platen i posten og deretter rippe selv.

 

Og samtidig måtte ut med 200 + frakt og selve arbeidet med å rippe...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Musikkbransjen har merkelig nok faktisk kommet et godt stykke. Jeg sluttet å laste ned musikk for en del måneder siden pga overgang til Spotify som leverer alt jeg trenger og litt til til en meget overkommelig pris.

 

Filmer og serier er det annerledes med.

Jeg betaler nå for Netflix og HBO Nordic, men utvalget er ganske latterlig. Er nok først og fremst denne bransjen Kim tenker på.

De må rett og slett vokse opp, for de klarer ikke å henge med i utviklingen.

 

Var det ikke RIANZ som i samme motsvar sa til slutt at "men det hjelper jo ikke! Folk fortsetter å piratkopiere!! /Gråt gråt"? Men for jebus da, selvom biler i dag har sentrallås og trådløs lås på avstand fra bilen osv som gjør det vanskelig å bryte seg inn betyr ikke at biltyvene forsvinner på dagen for det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God stikkordsliste, men ingen vil kjøpe dårlig HD-materiale med lavoppløst lyd. Skal være med på at f.eks. jeg har høyere krav enn folk flest, men selv om folk laster ned filmer på 700 MB i SD-kvalitet så tror jeg ikke de ville betalt for sånn kvalitet.

 

Folk må også overbevises. De vil alltid være skeptiske i begynnelsen, men etter at de har prøvd en gitt tjeneste en stund så er det fort gjort at de finner ut at de ikke vil være uten.

Lenke til kommentar

Netflix og HBO er starten på det Kim henviser til i innlegget sitt. Abonnerer selv på førstnevnte, og kunne gjerne betalt 150,- pr mnd for en "pro"-utgave med nye releaser og mulighet for nedlastning, slik at de filmer jeg valgte ut fungerer offline. På alle mine gadgets.

 

Tror utfordringen ligger i å få MPAA og filmbransjen generelt med på dette.

Spotify har jo denne muligheten når det kommer til musikk (til en viss grad), så jeg gjetter at innen noen år blir det en realitet for Netflix-konsepter også. Båndbredde koster, men når prisene på 10/100Gig-utstyr faller, vil også ISP'ene henge med uten å måtte overprise tjenestene sine.

Endret av fredriri
Lenke til kommentar

Det er jo lov å drømme om mkvbutikken.no med nye filmer til 100kr...

 

Jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe en film til kr 100. Når jeg kjøper film, så kjøper jeg bare av og til en på tilbud til kr 49. Det har blitt ca 20-30 filmkjøp de siste 10-12 årene og da pga av at jeg syntes de var så bra at jeg ville støtte dem ved å kjøpe dem.

 

Uansett komprimeres alltid filmene mine inn på data mens DVD legges i kottet. DVD-cover er noe forbanna dritt!

 

De fleste sanger hører jeg jo fra 5 til 500 ganger, så for min del er en sang en mye bedre investering som jeg fint kan betale en 10-er for.

 

Tror ikke det er mange ganger jeg gidder å se en film 2 ganger, så for min del er ikke DVD verdt mer enn kr 10-20. Mens jeg kunne kanskje strekke meg til ca kr 30-40 for en ferdig komprimert mkv-film hvis den inkluderer norsk teksting (evt norsk lydspor for barnefilmer) .

 

NB! Er så mye dårlige filmer for tiden at jeg jeg har stort sett gitt opp alt av film. Gidder ikke en gang laste dem ned som pirat.

 

NB2! De siste 4-5 gangene jeg har gått på kino, så har jeg angret som faen på at jeg gadd å kaste bort pengene på det. Jeg fil se filmen på min 60" med bra lydanlegg hjemme!

 

Filmbransjen bør spesielt lytte til råd nr 1!

Masseproduksjon ødelegger både musikk og film.

 

Mitt råd blir:

Gi oss drm-fri film SAMME dag som den slippes på kino!

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med tyve forskjellige digitale løsninger, dagen hvor alle disse griske toppene i musikk og filmbransjen kan sette seg ned og satse bak en felles løsning og plattform så man kan få tilgang til tilnærmet alt fra en og samme plattform, i toppkvalitet så har vi endelig kommet til punktet hvor vi kan si at de som laster ned ulovlig gjør det kun for å være kjipe.

 

Selv har jeg gått helt over til Spotify, og det fungerer jo tilfredsstillende det men det irriterer fremdeles at det er mye god musikk som ikke er tilgjengelig, spesielt mye norsk musikk og det burde være mulig å få ting ut i FLAC eller ALAC som tross alt er snakk om fattige 1411 kbps som de fleste burde klare greit selv over mobilnettet i 2013.

 

 

Når det gjelder serie og film så er jo ting fremdeles fullstendig skakkjørt, her finnes det ingen god løsning per dags dato som tilbyr noe akseptabelt bibliotek av filmer og serier, og av de bedre som eksisterer (Netflix) så har vi jo det usedvanlige problemet med at 90% av innholdet gjerne henger minst ett år etter i tiden, samtidig som det tekniske ikke holder mål i det hele tatt så den så kalte "1080P HD" kvaliteten ikke engang er i nærheten av 720P MKV fra piratbukta.. Da sier det seg selv at tjeneste som eksisterer ikke er gode nok enda, her har de en evig lang vei igjen å gå både når det kommer til tilgang, kvalitet og ikke minst innhold.

 

Folk er ikke interessert i å sitte med Netflix, HBO Nordic, ViaPlay, TV2 Sumo, Voddler, Spotify, WIMP, Xbox Music og Nokia Music, betale i snitt 99kr per mnd for hver løsning for å få med selg kanskje 80% av alt innhold de i utgangspunktet har interesse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...