Gå til innhold

Dette er verdens minste ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Støtter den POE eller må den ha USB'en tilkobla ?

 

Ruteren klarer seg på strøm fra en USB-kontakt, alternativt kan du bruke en adapter som plugges i strømnettet.

Leser jeg denne helt bokstavelig er det ikke POE støtte. Rart. Det reduserer iallefall det praktiske (strømadapter gjør den til ikke-lommeruter og USB'en var veldig kort)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Router er det Engelske ordet for Ruter.

...og dersom vi først skal ha et Norsk ord for en slik dings er ikke "Ruter" så ille. Verbet "å rute" er allerede brukt i betydningen fordele mht. trafikk. En ruter ruter altså trafikken. Så sånn sett passer det. Ruter benyttes også som betegnelse for trafikk aviklings kart/informasjon. En ruter og en rute er to ulike ting som prinsippilet gjør samme jobben.

 

Strømming er det langt værre med. Hvor de fikk den ideén fra må du ikke spørre meg om...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er ikke det svensk sild ?

Jo, dvs. surstrømming er resultatet av en svensk silde ...æh... prosess. Inntil språkrådet kom inn i bildet og tok for seg det engelske streaming, tydeligvis helt uten begreper om hva ordet faktisk betyr på engelsk.

Lenke til kommentar

Reaksjonære vitsemakere sliter fortsatt med homonymi. Noe annet nytt?

 

Ellers, Tiltman, jeg er usikker på om du bare tuller her eller om du faktisk glemmer alt du blir forklart hver gang du deltar i denne diskusjonen. For det første, strømming kom ikke fra Språkrådet, men bransjen selv, som allerede bruker det i stor utstrekning. Språkrådet foreslo noe langt mer kronglete, husker ikke helt hva det var, men vi snakker minst fire stavelser. For det andre, metaforen som brukes her er fullt brukbar både på norsk og engelsk. Jeg kan sikkert utdype enda en gang, men er det virkelig nødvendig?

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Hva med å bare bruke streaming? Nei det går ikke for vi skal finne opp våre egne hipsterord.

 

Protesterer du også mot hipsterord som prosjekt, sjef, sjokolade, sjåfør, diskusjon, musikk, sjekke og byggekvalitet, samt nettleser, program, skrivebord, mappe, fil, hovedkort, operativsystem og minne? Ikke det? Da er du i beste fall inkonsekvent, og ikke utenkelig også irrasjonell (har du sett, enda to fornorskede fremmedord du kan klage på).

Lenke til kommentar

Protesterer du også mot hipsterord som prosjekt, sjef, sjokolade, sjåfør, diskusjon, musikk, sjekke og byggekvalitet, samt nettleser, program, skrivebord, mappe, fil, hovedkort, operativsystem og minne? Ikke det? Da er du i beste fall inkonsekvent, og ikke utenkelig også irrasjonell (har du sett, enda to fornorskede fremmedord du kan klage på).

 

QQ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...