Gå til innhold

Europa får verdens første 4K-kanal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

komprimert bildet ganske mye? 4k er jo 4x 1080p. Hvordan kan båndbredden bli samme som 4x 720p (30fps?)?

 

Tenker meg at de 720p tv kanalene som finnes idag neppe bruker mere båndbredde en det dem trenger?

 

Vel det er en fin start, håper bare at online streaming tjenster ikke begrenser 4K pga. dem vil spare båndbredde.

Lenke til kommentar

Hva som er vanlig fra en tv-kanal kan nok variere når det gjelder bitrate. Om en tv-kanal bruker 10mbit for 720p komprimerer nok Netflix noe mer:

The "Best" setting will use any of the video/audio rates available. Our highest quality files are 4800 kbps (for 1080p HD video) and 384 kbps audio (for 5.1 audio).

Altså litt over halvparten. Det stemmer litt bedre mot 4x bildepunkter og 2x bilder per sek.

 

(Så var det om UHD har høyere dynamikk enn HD da... Det husker jeg ikke...)

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

komprimert bildet ganske mye? 4k er jo 4x 1080p. Hvordan kan båndbredden bli samme som 4x 720p (30fps?)?Tenker meg at de 720p tv kanalene som finnes idag neppe bruker mere båndbredde en det dem trenger?Vel det er en fin start, håper bare at online streaming tjenster ikke begrenser 4K pga. dem vil spare båndbredde.

 

Jeg har lest at bla.a. Sony har jobbet med bedre komprimeringsalogaritmer.

 

Jeg vil tro at man med bedre maskinvare på sender og mottakerside, kan bruke mindre båndbredde.

 

Det blir litt som i WinZip eller WinRar, i 7-Zip eller hva enn du bruker. Du har en "komprimering" du kan velge (nivå). Jo høyere nivå du bruker, jo mer maskinkraft trenger du.

 

Jeg vet ikke om man kan gjøre det samme med en datastrøm, at man kan pakke den inn på en måte som gjør at man får nesten tapsfri komprimering (forutsatt at man har kraftig maskinvare, men nå har jo dagens smarttver gått over til quad core (i alle fall samsung)). Med en big.Little prosessor som feks den nye samsung 8 kjerners (4 små og 4 store), vil jeg tro at man har maskinvare nok til noe slikt. (og man har ikke 4k enda, så om 2-3-4 år, vil jo det være enda kraftigere maskinvare!)

Lenke til kommentar

Hørte om dette for en liten stund siden, har veldig lyst å teste det ut! Men så har jeg også veldig lyst på en QFHD-TV (Såkalt UHD), men er kanskje en idè å ha en TV som støtter oppløsningen før man kaster seg på parabolen. :p

 

Hvis noen har en oppskrift på hvordan jeg kan vinne i lotto, kontakt meg snarest! :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hørte om dette for en liten stund siden, har veldig lyst å teste det ut! Men så har jeg også veldig lyst på en QFHD-TV (Såkalt UHD), men er kanskje en idè å ha en TV som støtter oppløsningen før man kaster seg på parabolen. :pHvis noen har en oppskrift på hvordan jeg kan vinne i lotto, kontakt meg snarest! :p

 

Se på denne videoen, så er du dreven etterpå!

Lenke til kommentar

Det er bare en ting: det er Joker, ikke Lotto. :p

 

 

Da tar jeg mye heller 720p!

 

Ikke jeg.

Jeg tror det er lettere for dekoder eller tv å gjøre om 1080i til 1080p som er standard oppløsning på min tv, enn at Canal Digital mottar f.eks NRK i 1080i, konverterer til 720p og sender ut, for at dekoderen eller tvn min skal konvertere det til 1080p igjen.

Lenke til kommentar
Ikke jeg.

Jeg tror det er lettere for dekoder eller tv å gjøre om 1080i til 1080p som er standard oppløsning på min tv, enn at Canal Digital mottar f.eks NRK i 1080i, konverterer til 720p og sender ut, for at dekoderen eller tvn min skal konvertere det til 1080p igjen.

Men 720p ser bedre ut enn 1080i. :) Det slipper skaleringen, men ellers er 720p overlegen etter min mening.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...