Gå til innhold

Den store Fotball-Trener tråden.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Tråden for aspirerende Fotball-trenere




Her vil det kunne diskuteres følgende:

  • Hvordan bli en fotball-trener
  • Hvordan sette opp en fotball-trening
  • Hvordan sette opp øvelser
  • Diskutere hva slags øvelser man kan bruke for ønsket resultat
  • Diskutere profesjonelle fotball-trenere og/eller fotball-filosofier

Jeg håper denne tråden kan bidra til å øke interessen rundt jobben det er å være fotball-trener, samt øke engasjementet på samtlige nivåer.
Fotball-Norge trenger breddefotball, og breddefotball trenger engasjerte trenere!

For å kaste litt lys over hvordan man kan bli en fotball-trener, så vil jeg kopiere lenker med informasjon fra NFFs offisielle sider med informasjon om de forskjellige lisensene, og evt. opptakskrav.


NFF C-lisens
UEFA B-lisens
UEFA A-lisens
UEFA PRO-Lisens

Håper de som enten lurer på ting relatert til fotball-treninger, eller rundt det å være fotball-trener bruker denne tråden for hva det er verdt, så skal jeg (og forhåpentligvis flere) bidra med den lille erfaringen jeg har smile.png

Forslag til Bøker man kan lese om det å utvikle seg som trener.

Fotballferdigheten.
Flest mulig, lengst mulig, best mulig.
Ferdighetsutvikling i fotball.


Anbefalte nettsider

Fotballakademi.com
Skillmatrix.com

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første delen ble fordelt over 2-3 helger om jeg ikke husker helt feil (tok den tidlig i fjor), den siste delen (ungdoms-fotball og keeper-trening) skjer fra 25-27 Januar.

 

Det går på times-antall og hvor tilgjengelig kurs-lederen er, den jeg har er sportslig leder i Elverum som jo nettopp har rykket opp til Adecco-ligaen, så da sier det litt om hvor opptatt han er for tiden.

I følge NFF er varigheten:

18 kvelder (72 undervisningstimer)

Men jeg tror kurs-lederen vår går litt mer liberalt til verks med tanke på antall timer, men han må fortsatt "godkjenne" at vi har vært på alle delene osv.

 

Det er dog fullt mulig å ta kun Barne-fotball delen av C-lisensen, men det er jo ganske greit å ta hele pakka når man først er i gang.

Lenke til kommentar

Den første brann-fakkelen jeg vil bidra med i denne tråden, er at fotball-treninger i Norge generelt sett lider av mangel på kvalitet.

Med det mener jeg ikke mangel på trener-erfaring, eller individuelle ferdigheter hos spillerne, men snarere det faktum at vi må bli flinkere på å trene bedre, og ikke nødvendigvis mer.

 

Denne artiklen kan kanskje belyse mer om hva jeg mener: -Norske ungdommer trener mer enn i Barcelona.

 

Er det noe jeg har lært av den lille tiden jeg har vært trener, så er det at Norge lider av et "treningsøvelse-hysteri", i stedet for å fokusere mer på repetisjoner av basis-ferdighetene, så vil mange trenere ha tilgang til flere øvelser.

 

Når vi nå faktisk vet gjennom observasjoner av norske fotball-talenter og trener-utviklere på besøk i Barcelona, at de kun kjører max 8 faste øvelser fra 8-års alderen og helt opp til A-laget, så kan man jo lure på hvor viktig det er å ha mange forskjellige øvelser i stedet for å ha kvalitet i få øvelser.

 

For å si det enkelt, "Keep it simple".

 

Vi blir bedre gjennom repetisjoner, ikke gjennom å lære oss flest mulig øvelser.

Lenke til kommentar

Den første brann-fakkelen jeg vil bidra med i denne tråden, er at fotball-treninger i Norge generelt sett lider av mangel på kvalitet.

Med det mener jeg ikke mangel på trener-erfaring, eller individuelle ferdigheter hos spillerne, men snarere det faktum at vi må bli flinkere på å trene bedre, og ikke nødvendigvis mer.

 

Denne artiklen kan kanskje belyse mer om hva jeg mener: -Norske ungdommer trener mer enn i Barcelona.

 

Er det noe jeg har lært av den lille tiden jeg har vært trener, så er det at Norge lider av et "treningsøvelse-hysteri", i stedet for å fokusere mer på repetisjoner av basis-ferdighetene, så vil mange trenere ha tilgang til flere øvelser.

 

Når vi nå faktisk vet gjennom observasjoner av norske fotball-talenter og trener-utviklere på besøk i Barcelona, at de kun kjører max 8 faste øvelser fra 8-års alderen og helt opp til A-laget, så kan man jo lure på hvor viktig det er å ha mange forskjellige øvelser i stedet for å ha kvalitet i få øvelser.

 

For å si det enkelt, "Keep it simple".

 

Vi blir bedre gjennom repetisjoner, ikke gjennom å lære oss flest mulig øvelser.

 

Vet ikke om det kommer fram i artikkelen, men er det ikke sånn at i Spania så samler man alle de beste spillerne sammen i en ganske ung alder? Av det jeg har lest tidligere så rekrutterer Barcelona spillere fra en folkemengde som er større enn hele Norges befolkning. Tatt det i betraktning er det ikke så rart at de gjør det bedre enn oss.

 

Personlig hadde jeg - som så mange andre - en drøm om å bli fotballspiller, men jeg føler aldri at jeg ble matchet noe særlig gjennom oppveksten. Om grunnen til det var for mange øvelser? Det vet jeg ikke. Selv tror jeg vi bommer litt på det med å inkludere alle. Misforstå meg rett, jeg vil så absolutt ikke ha noen form for segregering, men bør man ikke likevel greie å skille mellom de beste og de mindre gode?

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke om det kommer fram i artikkelen, men er det ikke sånn at i Spania så samler man alle de beste spillerne sammen i en ganske ung alder? Av det jeg har lest tidligere så rekrutterer Barcelona spillere fra en folkemengde som er større enn hele Norges befolkning. Tatt det i betraktning er det ikke så rart at de gjør det bedre enn oss.

 

Personlig hadde jeg - som så mange andre - en drøm om å bli fotballspiller, men jeg føler aldri at jeg ble matchet noe særlig gjennom oppveksten. Om grunnen til det var for mange øvelser? Det vet jeg ikke. Selv tror jeg vi bommer litt på det med å inkludere alle. Misforstå meg rett, jeg vil så absolutt ikke ha noen form for segregering, men bør man ikke likevel greie å skille mellom de beste og de mindre gode?

 

Barcelona har helt klart fordelen med at de kan rake med seg de beste talentene fra et område med et innbyggertall på 7 millioner, og det er enkel matematikk å konkludere med at sjansen for en Messi jo er større i et område med 7 millioner, enn i et område med 5 millioner, men nå er hverken Messi spansk, og ei var han så overlegen alle andre i en alder av f.eks 11 som det han er nå.

 

Grunnen til at Messi er der han er nå er fordi han ble plukket opp av verdens(?) beste talent-fabrikk, der de har bestemt seg for hva slags fotball de vil spille, og dermed implementert det i alle sine aldersbestemte lag.

De samme basis-øvelsene de kjører som 9-åringer kan brukes på A-laget (dog selvfølgelig med variasjoner på f.eks størrelse av spill-område osv).

Det viktigste i trening er at man har en plan, finner øvelser man føler gir flest repetisjoner for hva man vil oppnå, og forholde seg til disse.

 

Som kurs-lederen min sa; "Det finnes ingen fasit på øvelser, men det er noen som er mindre produktive enn andre".

 

Det du nevner om at du føler at du ikke ble "matchet" er noe som vies mye tid i C-lisens kurset.

Fotball-spillere skal få føle hvordan det er å mestre, og samtidig være, i mangel av et penere ord, på etterskudd.

Den kanskje mest effektive måten å gjøre dette på er å la spillerne i ung alder få spille med noen som er inntil 2 år yngre enn seg, og opptil 2 år eldre.

Vi husker vel alle hvor stor forskjell det var på fysikk o.l. da vi var yngre og spilte på f.eks smågutte-nivå, og hvor forbannet vi ble hvis motstanderen spilte med en eldre spiller.

 

I puberteten og når vi vokser opp er faktisk et års-forskjell ganske mye når det kommer til motorikk og hvor utviklet kroppen er, ergo kan man bli matchet gjennom å spille mot eldre spillere.

Aller helst vil man jo at klubbene skal legge opp til dette, men så er jo desverre ikke muligheten like lett tilgjengelig for alle, da er et alternativ å oppsøke eldre motstand på fritiden eller i friminuttene på skolen.

 

Det er dog opplest og vedtatt at skal man vokse som fotballspiller (og som menneske) må man alltid ha en overkommelig utfordring.

Det skal ikke være for lett, men ei for vanskelig.

 

Optimalt sett burde klubbene (som artiklen jeg lenket er inne på) ha mulighet til å kunne ha opptil 4 treninger i uka for spillere som ønsker å trene så ofte, eller ha et alternativ som vi er heldige å ha i Elverum, nemlig FFO (fotballens fritids ordning).

 

Desverre er det ikke like lett å få til dette i bygdene som det er i større byer, og det er der vi har en utfordring.

 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om at vi kunne fått et av de beste landslagene i Europa hvis vi for eksempel hadde samlet alle de store talentene fra det langstrakte landet på ett og samme sted. Det hadde uten tvil fått ut potensialet til de beste spillerne, men på lang sikt ser jeg ikke hvordan det hadde hjulpet oss. Vi kunne så absolutt ha skapt vår egen lille Messi på denne måten, men dette eksempelet hadde vært skadelig for breddefotballen.

 

Enig med deg om at beste ungene bør prøve seg mot folk som er eldre. Det kan utgjøre en enorm forskjell å spille mot folk som er fysisk større og sterkere enn seg selv. Det finnes nok av historier med profesjonelle fotballspillere som lekte seg gjennom oppveksten mot folk som var 2-3 år eldre.

 

Annet enn å ta i bruk færre øvelser, hvordan føler du at trenerne her til lands kan lære av Barcelona? Selv føler jeg at vi bør implementere en felles spillerstil. Det er klart, det vil alltid være folk med vidt forskjellige fotballfilosofier, men jeg føler at forskjellene spesielt i Norge er altfor store. Barn på løkka nå for tiden lærer seg å spille en fotball som på mange måter var tabu på 90-tallet. Denne fotballen er fortsatt tabu på landslaget vårt anno 2013, takket være en mann fra steinalderen. Hva slags signal er det dette sender ut til talentene våre som har vokst opp med feiende flott fotball? Man må nesten spille destruktiv og kjedelig fotball hvis man har lyst til å spille med flagget på brystet. Er det slik det bør være?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det å samle de største talentene på et sted er noen løsning, fra hvilken alder skulle de dratt dit?

Hvilke argumenter eller ferdigheter skulle de hatt for å tilfredsstille kravene om å komme dit?

Samt at vi må huske på at noen talenter har en mye senere "blomstring" enn andre, noen kan ha en jevn stigning, mens noen plutselig tar monster-steg i løpet av en sesong.

 

Jeg mener det beste er en ordning slik vi har nå, med kretslag, da vil spillerne fortsatt ha en "moderklubb", samt at speidere vet hvor de skal dra for å finne talenter (for ikke å glemme skoler osv).

Det viktigste er tross alt ikke dyrke individene, men individene i et lag om du skjønner hva jeg mener.

 

 

Det kan høres merkelig ut, men like viktig som det er at spillere får prøve seg mot eldre spillere, så er det like viktig at de spiller mot yngre motstand for å kunne "mestre i praksis".

 

Jeg mener det kan være mer destruktivt å finne en felles spillestil for samtlige klubber, da det vil hemme vekst og nye fotballideer, husk at før stilte man med 9 spisser før noen tenkte at det defensive kunne være vel så viktig.

Vi må fremme forskjellige spillerfilosofier, og veksten av disse, ikke hemme de, det klubbene dog bør gjøre er å finne en stil klubben vil identifiseres med, og implentere den på alle aldersnivåer i sin respektive klubb, da vil spillerne og trenerne slippe å forholde seg til forskjellige ideer fra trener til trener i den viktigste utviklingstiden, nemlig barne og ungdoms-fotballen.

Slår man gjennom og får drømmen oppfylt vil man før eller senere uansett tvinges1 til å lære seg nye spille-filosofier, men da vil ihvertfall basisferdighetene være der.

 

Det er der vi har mest å lære av Barcelona, ikke nødvendigvis spillestilen, men fokuset deres på å fremme basisferdighetene og øke nivåene der, samt øke kvaliteten på treningene våre.

 

Det er sant at Drillo-fotballen er noe vi assosieres med som nordmenn, men jeg har troa på at dette er en filosofi som ikke lenger er like mye en fasit som den var før.

Allerede første kvelden på kurset hadde vi en diskusjon på hvorvidt Messi kunne ha vært norsk (eller Ronaldo for den saks skyld), den røde tråden i svarene vår at vi i Norge ikke er i nærheten av å ha en slik fysikk som sør-amerikanere og sør-europeere.

Jeg er dog kraftig uenig, og mener den største grunnen til at vi ikke har Messi eller Ronaldo, er fordi begge vokste opp med å spille fotball på gata , hver eneste dag.

Vi trenger ikke se lengre enn til Sverige for å finne bevis på at lille Skandinavia kan fostre opp talenter som f.eks Zlatan.

 

Det vi dog må er å øke bevisstheten rundt viktigheten av basisferdighetene i fotball, samt fokusere på evner som balanse og motorikk i den alderen de fortsatt kan påvirke dette nevneverdig, nemlig tenårene (og kanskje til og med i 8-9 års alderen).

Da snakker jeg ikke om Rocky eller Kina-tendenser, men øvelser som f.eks stiger og medisinballer (husker faktisk ikke i farta hva de balanseballene heter... flaut).

 

De som fortsatt sverger til Drillo-fotball er desverre de med størst "makt", men vi ser jo at Drillo også har måtte stole mer på våre yngre krefter.

En utfordring i barnefotballen er jo at barna ikke lærer å stole på seg selv med den gamle filosofien føler jeg, da de blir bedt om å sparke vekk ballen i forsvar , og å skyte med en gang de har ballen i angrep.

 

Kvelden etter vi hadde den diskusjonen på kurset, kom kurs-lederen med en film.

Filmen viste en 14åring(mener han var 14, max 15,) som drillet fletta ut av 18åringer, som var iskald til å avslutte, og hadde et overraskende godt overblikk.

 

Etter filmen spurte kurs-lederen oss om vi hva vi syntes.

Vi vår alle meget overrasket over dette talentet, og alle vår samstemte i at han nok ville være å finne på et kretslag.

Kurslederen ble plutselig mye mer alvorlig, og så at denne gutten i følge den lokale kretslag-treneren (mener jeg å huske det var), ikke vår bedre enn at han var en tilkallingsreserve!

Grunn?

De mente han var for liten, kroppsmessig altså, selv etter å ha sett han drible seg lekende lett forbi spillere dobbelt så store som han.

 

Så ja, det finnes noen der ute med et litt (etter min personlige mening) merkelig perspektiv, men se på U21-landslaget vårt, et generasjonsskifte er på vei.

 

Jeg synes dog synd på spillere som Ciljan Skjelbred som sitter og sliter benk i Tyskland, spillere som har det litt for travelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Laget jeg spilte på gjennom hele barneskolen og deler av ungdomskolen tapte alt fra 0-3 til 0-21, uten at treneren brydde seg så mye om det. Noe talentutvikling kan jeg ikke si det var. Klubben 15 min unna derimot (der de satser på unge talenter) har produsert spillere som nå spiller i de øverste divisjonene inkl. Tippeligaen.

 

Jeg mener trenere bør se talent der det er talent og utvikle det i en spiller, ikke bare se på treningen som eit greit fritidstilbud for barn.

Lenke til kommentar

Det er dog ikke bare treneren din som skal ha skyld i at det ikke ble et jevnere nivå, men også motstanderne sin trener.

Selv om de ikke har et like stort ansvar for ditt lag, så har de et ansvar for at sitt eget lag skal få større utfordring for å kunne vokse individuelt.

 

Han kunne f.eks sagt til de spillerne på laget sitt som skåret mest at de fikk touch-restriksjoner, eller at de måtte spille i posisjoner som er uvant for de.

På den måten får både hans eget, og ditt, lag utviklet seg fordi nivået blir jevnere.

 

Dette er noe som legges vekt på i breddefotballen i dag , en løsning som brukes er at det førende laget tar av en spiller, men så er spørsmålet om ikke det er mindre konstruktivt enn f.eks touch-restriksjoner.

 

Det er synd at ikke alle har like gode ressurser rundt seg for å kunne utvikle seg som fotballspiller, men det er nettopp det vi må jobbe med i breddefotballen.

 

Forresten kan jeg love deg (iallefall etter det lille jeg har erfart) at fotball ikke kun ses på som et fritidstilbud i klubbene, der er det faktisk andre faktorer som spiller inn.

 

Tross alt, det man vil bli god i, må man øve mye på.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den korte versjonen: Hvordan bli en god/bedre trener.

 

Men siden du sikkert er ute etter noe litt mer utfyllende så kan jeg prøve å oppsummere:

 

C-lisens er et kurs NFF står bak for å øke kvaliteten og kunnskapen til trenerne i breddefotballen.

Her går mye av kurset ut på hvordan man skal trene bedre, og lære hvor viktig det er å planlegge treningene og ha en mening med alt du gjør.

Du lærer forskjellen på de forskjellige "trenerne" (instruktøren og veilederen) og hvorfor man ikke bare kan velge en av de.

Hvordan man kan gjøre spillerne mer bevisst på hva de faktisk gjør, hvorfor det kan være lurt å la være å hoppe til 11er fotball så snart muligheten byr seg, osv.

 

B-lisensen er en UEFA-lisens (ergo et kurs som er akseptert innen UEFAs område), hvor det går mye mer på å drive med taktikker, 11er fotball og å lede et lavdivisjons-lag (så vidt jeg har hørt, selv har jeg ikke kurset enda da man trenger et par år etter gjennomført C-lisens før man bør søke).

 

Videre har man A-lisens og Pro-lisens (for å få Pro-lisens må man ha spilt i en av de to høyeste divisjonene i Norge som et minimum).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...