Gå til innhold

Facebook har lansert monstersøk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg har å skjule av privatlivet mitt, holder jeg borte fra Facebook. For meg så er Facebook ett kjempeflott produkt som lar meg holde kontakten med både nære og mer perifere venner og familiemedlemmer.

Synes det er supert at det kommer en slik søkefunksjon jeg. Ikke fordi at jeg trenger den til finne ut hva vennene mine holder på med (da kan jeg jo sjekke streamen :) ) Men fordi at den er annerledes. Den søker på en helt annen måte enn de klassiske søkemotorene gjør, og vil antagelig gi helt andre treff og informasjon tilbake.

 

Så en liten kommentar til de som mener at Facebook er en boble som kommer til å fade vekk om noen år. So be it !!

Fortell meg ett IT-relatert selskap som ikke gjør det da ? Joda, Ikea, Burger King, Mc Donalds klarer seg uten å gjøre grunnleggende og fundamentale endringer i bedriften, men slik er det ikke med IT-bedrifter virker det som. De som var store før, er ikke nødvendigvis det nå lenger.

IBM var så store at de ble kallt Big Blue, men er vel ikke så store nå lenger.

Microsoft var eneråde og markedsdominerende gigant.

Nokia var suveren på toppen, var....

Apple var på bunn og er nå (ett av?) verdens største selskaper (før stupdykket i kursen hvertfall)

 

Det som jeg tror har sørget for at Facebook har vokst og beholdt sin suverende dominans som sosialt medie, er at de er veldig flink til å endre produktet sitt. Masse folk blir selvfølgelig forbannet når noe blir endret, de om det. Men at Facebook har gjort ett godt stykke arbeid, er det vel svært få som kan nekte på.

 

Lenke til kommentar

Fortell meg ett IT-relatert selskap som ikke gjør det da ? Joda, Ikea, Burger King, Mc Donalds klarer seg uten å gjøre grunnleggende og fundamentale endringer i bedriften, men slik er det ikke med IT-bedrifter virker det som. De som var store før, er ikke nødvendigvis det nå lenger.

IBM var så store at de ble kallt Big Blue, men er vel ikke så store nå lenger.

Microsoft var eneråde og markedsdominerende gigant.

Nokia var suveren på toppen, var....

Apple var på bunn og er nå (ett av?) verdens største selskaper (før stupdykket i kursen hvertfall)

 

Det som jeg tror har sørget for at Facebook har vokst og beholdt sin suverende dominans som sosialt medie, er at de er veldig flink til å endre produktet sitt. Masse folk blir selvfølgelig forbannet når noe blir endret, de om det. Men at Facebook har gjort ett godt stykke arbeid, er det vel svært få som kan nekte på.

 

Tja - IBM er fremdeles et av verdens største selskaper og slår IKEA, McDonalds med flere langt ned i støvlene når det gjelder markedsverdi. Samme gjelder Microsoft, fremdeles nr 3 på Fortune 500. Og er fremdeles markedsdominerende i svært mange segmenter. Og selskaper som IKEA etc har nok gjort like store fundamentale endringer i sitt livsløp som IKT-selskaper. De blir bare ikke skrevet om i særlig grad.

 

Facebook sin vokst og dominans bygger ikke i særlig grad på at de har endret produktet sitt. De endringene har etter min mening hatt marginal effekt - og endringene er hovedsaklig bare utseende. Facebook sin dominans bygger primært på sterke positive nettverkseksternaliteter. I segmenter/tjenester hvor slike finnes vil du tradisjonelt få en dominant aktør, fordi verdien av tjenesten for kunden vil øke for hver ny deltager i nettverket - den største vil altså ha enorme fordeler. Facebook har primært gjort et godt stykke arbeid på en ting, nemlig timing (window of opportunity). Facebook klarte å time seg i markedet slik at de nådde kritisk masse før de fleste andre aktører forstod hva som skjedde og da har man egentlig vunnet når det gjelder sosiale nettverk.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Facebook burde lansere noe telefon/video-samtale opplegg. Da vil nok det samme som skjedde med MSN skje med skype.

 

Hvorfor vil du fjerne skype?

Jeg synes det er mye bedre å ha 2 forskjellige en i samme.

 

Kan nesten sammenlignes med anlegg. Om du har allt i et minianlegg blir det ikke bra kvalitet om du har forsterker CD spiller USB plug, høytalere osv i en. Blir mye bedre å ha allt seperat og ha ordentlig kvalitet. Om man mekker sammen face og skype blir nok resultatet dorligere siden begge er best på sitt område. Og man har jo mange muligheter med gruppesamtale webcam osv på face allerede også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du fjerne skype?

Jeg synes det er mye bedre å ha 2 forskjellige en i samme.

 

 

Skjønner ikke meg på alle disse som vil ha bort Facebook heller..

Helt greit om man selv ikke liker konseptet, da oppretter du ingen bruker. Så enkelt er det, men hvorfor ønske hele tjenesten fjernet så ingen lenger kan bruke den?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke meg på alle disse som vil ha bort Facebook heller..

Helt greit om man selv ikke liker konseptet, da oppretter du ingen bruker. Så enkelt er det, men hvorfor ønske hele tjenesten fjernet så ingen lenger kan bruke den?

 

Ja skjønner ikke jeg heller. Alle skal bruke det de vil. Om noe skal bli fjerna må det isåfall bli erstattet med noe bedre, men ikke bare fjernet uten grunn.

Lenke til kommentar

Noe bedre eksisterer jo. F.eks Google+. Men Facebook har massen.

 

Facebook er nok kommet for å bli, tviler sterkt på at det vil forsvinne med det først. Google + derimor er vel ikke helt i vinden lenger, eller ?

Masse aktivitet på Google+ faktisk. Men på et litt annet plan enn fjaset på Facebook typisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...