Gå til innhold

Hjelp til tyding av kirkebok fra 1800-tallet


Doodlepoofpooh

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver med slektsforskning og står nå bom fast med en Gul Gulsen. Jeg er på jakt etter foreldrene hans, og mitt eneste håp er nå at en av de står oppgitt som faddere under dåpen for førstefødte Hans, som foregikk i Sandsvær.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

hjelp.png

 

Under nummer fire finner jeg Hans Stensrud, født 7/4 og døpt 8/5.

De to rubrikkene i kirkeboken jeg trenger hjelp til å tyde er 'Faddernes navn og borgerlige stilling' og 'anmerkninger'.

Aller helst første linje under faddernes navn, for det navnet tror jeg kan bli viktig i søket videre. Resten av det som står der tyder jeg som 'Hans Martin Engebret Stensrud, foreldrene.'

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I anmerkningsfeltet står det trolig Moderen tilhører Methodistsamf.

 

Og i første linje tror jeg det står Grdbr. (altså gårdbruker) Halvor (eller Haldor) G. Merkestad.

 

Ja det kan stemme, hun var metodist.

Tusen hjertelig takk for svar! Skal prøve meg litt frem med det navnet, så får bare håpe på det beste.

Endret av Doodlepoofpooh
Lenke til kommentar

I Folketellingen fra 1910 finner jeg ingen Haldor Merkestad (det behøver jo ikke ha noe å si). Men jeg finner en Haldor Meskestad.

Her er han og hans families oppføring:

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036478002201

 

Han har en kone som heter Maren, som er født på Stensrud.

 

Resten av det som står der tyder jeg som 'Hans Martin Engebret Stensrud, foreldrene.

 

Er det mulig at det kan stå "Kone Maren. Arb. Engebret Stensrud. Foreldrene"?

 

I tilfelle passer det ypperlig med denne Haldor Meskestad.

Lenke til kommentar

Jeg var usikker på om det var Meskestad eller Merkestad og foreslo det siste fordi jeg syntes det hørtes mest normalt ut. Tenkte i farten ikke på å se etter i folketellinga. Enig i at det ser ut til å stå "Kone Maren. Arb. Engebret Stensrud. Foreldrene". De skulle jo ha med yrket foran navnet, og det ble som regel forkortet,

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I Folketellingen fra 1910 finner jeg ingen Haldor Merkestad (det behøver jo ikke ha noe å si). Men jeg finner en Haldor Meskestad.

Her er han og hans families oppføring:

http://da.digitalark...f01036478002201

 

Han har en kone som heter Maren, som er født på Stensrud.

 

 

 

Er det mulig at det kan stå "Kone Maren. Arb. Engebret Stensrud. Foreldrene"?

 

I tilfelle passer det ypperlig med denne Haldor Meskestad.

 

Hei!

Ja du har nok rett i at det er Meskestad det står der, har selv funnet frem til denne personen. Men dessverre så er nok ikke denne personen noe annet enn en venn av familien eller noe i den duren.

 

Angående denne Maren, så het også moren til Laura (damen Gul fikk barn med) også Maren. Så jeg vil muligens anta at fadderne var Hans Martin og Maren, pluss denne Meskestad. Men uansett om det var Maren til Hans Martin eller Haldor, så vil ikke det være av betydning for videre søk etter foreldrene til Gul.

 

 

Her er oppføringen til Gul Gulsen;

http://da.digitalark...f01036478001849

 

I og med at det står både fødselsdato og fødested her, burde det vel være mulig å finne ham og foreldrene i ei kirkebok?

(Fødselsdato 2.8.1871, og fødested Snarum i Modum).

Der har vi problemet, han finnes ikke i noe kirkebok fra det stedet til den tiden. Jeg har lett og lett, uten hell. Så jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal klare å komme videre, for sporene stopper så brått der.

Lenke til kommentar

Se i kirkebok for Sigdal, 1857-1878, Klokkerbok, Født og døpte side 108, nr. 72. Han ser ut til å være født 2den Aug. 1871 og heter Gul Gulsen (muligens stavet Guul Guulsen).

 

Hvis jeg leser riktig er da foreldrene husmann Gul Andersen og Mari Olsdatter, som man finner i folketellingen for 1865:

 

http://digitalarkive...f01038089005912

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Jeg søkte etter Gul i forskjellige folketellinger og fant en som passet aldersmessig og som bodde i Sigdal.

 

For øvrig er det lett å miste motivasjonen til å hjelpe en trådstarter som nesten aldri er innom for å se om noen har svart. Vedkommende kan ikke være så veldig interessert.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Få ting provoserer meg mer i et forum enn at noen ber om hjelp og senere ikke gidder gi noen tilbakemelding på hjelpen han har fått. Har opplevd ganske mange slike utakknemlige drittsekker i årenes løp. Doodlepoofpooh er langt fra den første.

 

Hva som er grunnen til at det ble svar med store mellomrom trenger jeg ikke å utdype, men å kalle meg en utakknemlig drittsekk blir rimelig feil. Og ikke minst et lavmål, som jeg tror vi alle kan holde oss for gode til. Ordspillet ditt tyder på at du er den som også oppsøkte meg på DIS-Norge for å uttrykke din misnøye. Jeg vil gjerne også her gi deg et tips i tilfelle du ikke skulle se meldingen du fikk av meg der, nemlig det å unngå å dra alle under en kam.

 

Til slutt vil jeg bare takke for hjelpen, noe som gjorde at jeg kunne ta et par skritt videre i slektsforskningen. Ja Rocambole2, du leste riktig, jeg er faktisk takknemlig.

 

-Doodlepoofpooh

Endret av Doodlepoofpooh
Lenke til kommentar

Hyggelig at du er takknemlig, selv om det tok nesten et halvt år å få vite det. Hvis noen ber om hjelp og jeg bruker en del tid og gjør mitt beste for å hjelpe vedkommende - og vedkommende ikke viser såpass interesse at han kommer tilbake for å se om ønsket om hjelp førte til noe, betrakter jeg vedkommende som en utakknemlig drittsekk uansett om du synes det er lavmål eller ikke. Selv synes jeg det er lavmål å ignorere dem man får hjelp av. Hva ville foresten du kalt noen som du gjorde ditt beste for å hjelpe, og som etterpå ga blaffen i det du hadde gjort?

 

Ellers signerte jeg vitterlig min melding til deg i DIS-Norge med Rocambole så det ikke skulle være tvil om hvem som skrev det, altså ikke nødvendig å analysere "ordspillet mitt" for å finne ut det.

 

Og siden dette er et språkforum, kan jeg ikke dy meg for å opplyse at det heter "å skjære alle over én kam", ikke "dra alle under en kam".

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...